ICT-monitor Hoger Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studenttevredenheid en accreditatie
Advertisements

De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Wat is goed onderwijsonderzoek?
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
CBS Microdatamiddag 8 november 2007 Voorburg 1 Martin Luppes Speerpuntprogramma Internationale Economische Relaties (SIER) Integratie van microdata uit.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Toekomstgericht handelen
Afstandscursus VROUWENSTUDIES: innovatie dmv van adaptiviteit en interactiviteit Een samenwerkingsverband tussen de UIA, RUG en VUB; Gefinancierd door.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
PersoneelsResultatenOnderzoek Een blik achteruit én vooruit.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
Verantwoording Onderwijsvernieuwing 7 november 2003 Felipe Salve Struan McCall UvA.
Meerstad Proces en stand van zaken Wat speelt er in de discussie Standpunten ChristenUnie Slochteren Door: Jan Jakob Boersma, 18 maart 2005 Meerstad Groningen.
Mentoring ontwikkelt zich wereldwijd. Waar staat Nederland?
“Let’s talk about you & me”
Lerarenregister en Beroepskwaliteit
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
MONITOR AANSLUITING JEUGDZORG- ONDERWIJS OCW KENNISMARKT MARJA VAN LEEUWEN, SWV HELMOND-PEELLAND VO.
Workshop ‘visieversneller’
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
LMSO Congres “Ba-Ma mobiliteit” BMSO Historie BMSO Ba-Ma mobiliteit Resultaten NVMO discussie Enquête master voorlichting.
Huiswerk vs. Huiswerkuren
Flexibilisering: de tools zijn het probleem niet Judith Schoonenboom Universiteit van Amsterdam SCO-Kohnstamm Instituut
Meer innovatieve professionals
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderwijsmonitor Ontwikkelingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
NL POLITIE NEDERLAND Suicide door politiemedewerkers Van ontkenning naar erkenning… Geertje Spijkerman, Centrale Vertrouwenspersoon politie NN Manette.
Aquacultuuronderwijs: ervaringen en vooruitzichten in en uit Vlaanderen Stef Aerts HUB-KAHO.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Innovatie in het onderwijs
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Resultaten ICT monitor 2002
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Sieberdam/ROCS & KODOS
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Leiding geven aan school ontwikkeling
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Pilot maatschappijwetenschappen
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Transcript van de presentatie:

ICT-monitor Hoger Onderwijs 2002-2003 Judith Schoonenboom, SCO-Kohnstamm Instituut Amsterdam Ton Klein Research voor Beleid, Leiden

Opzet presentatie Achtergrond ICT-monitor HO Belangrijkste uitkomsten survey Belangrijkste uitkomsten themastudies Conclusies en aanbevelingen

Achtergrond ICT-monitor: aanleiding Ministerie OCW Investeren in de toekomst (1997) Onderwijs On Line (1999 – 2002) Sinds 1997 ICT-onderwijsmonitor Primair en voortgezet onderwijs Beroeps- en volwasseneneducatie Lerarenopleidingen 2000: verzoek van de Tweede kamer: Stand van zaken ICT in het Hoger Onderwijs

Voorstudie ICT-monitor HO Model voor de ICT-monitor in Hoger Onderwijs Uit bestaand onderzoek ontbreekt inzicht in rol van ICT in het primaire proces van het HO Sligte en Meijer (2002) De daadwerkelijke verandering van de organisatie en inhoud van het onderwijs met behulp van ICT

Model voor ICT-monitor HO

Onderzoeksvragen ICT-monitor HO Stand zaken gebruik ICT voor onderwijsdoeleinden? Docenten/studenten voldoende expertise? Opvattingen over innovatief onderwijs en ICT? Praktijkvoorbeelden van gebruik ICT in onderwijs? Relevante internationale praktijkvoorbeelden? Impact praktijkvoorbeelden op primaire proces? Gebruik van praktijkvoorbeelden in het onderwijs?

Opzet ICT-monitor HO Vier themastudies Survey Praktijkvoorbeelden hoger onderwijs Handreikingen vanuit internationale praktijkvoorbeelden Gebruik maken van best practises Stand van zaken ICT in het hoger onderwijs Survey Internetenquête en telefonische enquête

Informatie per indicator en actor

Respons WO HBO Totaal CvB benaderd 14 33 47 CvB respons 12 19 31 Responspercentage 86% 58% 66% Opl.dir. Benaderd 325 543 868 Opl.dir. Respons 122 211 333 38% 39% Docenten benaderd 1625 2715 4340 Docenten respons 798 1794 2592 49% 60% Studenten voltijd 2271 3418 5689 Studenten deeltijd 224 1060 1284

Primair proces Belangrijke functies ICT in onderwijs (opleidingsdirecteuren en docenten) Informatie over organisatie cursus Volgen/registreren leeractiviteiten Info over docenten en deelnemers Inschrijven voor tentamens Hier iets zeggen over resultaten beleid en infrastructuur

Draagvlak gebruik ICT in onderwijs

Draagvlak vernieuwing onderwijs

Uitkomsten Nederlandse praktijkvoorbeelden Nederlandse praktijkvoorbeelden bij werken met ict-voorzieningen doorgaans gericht op docenten Een belangrijk deel van de Nederlandse praktijkvoorbeelden heeft betrekking op een specifiek vakgebied of beroepspraktijk Veel praktijkvoorbeelden rond ontwikkelen en gebruiken van digitaal materiaal Relatief weinig praktijkvoorbeelden rond samenwerkend leren op afstand Enkele praktijkvoorbeelden rond nieuwe manieren van leren

Uitkomsten internationale praktijkvoorbeelden Finland en UK: samenwerking per vakgebied Samenwerking met volwassenenonderwijs Consortia Landelijke professionaliseringsactiviteiten

Algemene conclusies ICT-voorzieningen zijn goed op orde Docenten ervaren meerwaarde van ICT in het onderwijs Maar: docenten ervaren geboden ondersteuning als onvoldoende Draagvlak onder docenten voor vernieuwing van het onderwijs (met ICT) wordt relatief laag ingeschat Ondersteuning van docenten is de cruciale factor bij verdere onderwijsvernieuwing

Ideeën voor ondersteuning van docenten Docentondersteuning en –professionalisering kan worden gerealiseerd of bevorderd door: Het opzetten van virtuele leergemeenschappen per vakgebied Docenten materiaal te laten ontwikkelen, bijvoorbeeld binnen consortia Het opzetten van een landelijk professionaliseringsprogramma