De HAN: kennisinstituut met onderzoekscompetenties?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
‘Bondgenoot in rehabilitatie’
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Groene ICT en Duurzame Ontwikkeling in het HO 25 november 2010Amandus Lundqvist, voorzitter SURF.
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Financiering van eHealth innovaties
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
ZIP Café 12 januari Innovatie is urgent en noodzakelijk Drie (inter)nationale trends in gezondheidszorg: Toename van chronisch zieken en ouderen.
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Valorisatie Programma Rotterdam
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
VTB Technasium Vakcollege
Kleine historie hoger onderwijs in Apeldoorn
Voortgang arbeidsmarktbeleid in de Drechtsteden G.A. ten Dolle Projectgroep Wwnv 23 mei 2012.
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Interne titel.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
LPM bijeenkomst 10 november 2005 Welkom. LPM bijeenkomst 10 november 2005 Landelijk Platform Mechatronica 2005 Structuur 2005/2007 Peter van Ierland.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Ouderen op de arbeidsmarkt: werkt dat?
1 Inhoud Korte introductie Projectdirectie Leren & Werken Hoger kennisniveau Kabinetsmaatregelen i.v.m. crises Gebruik O&O fondsen.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Transdisciplinaire projecten
Introductie van Duurzaamheid in HBO onderwijs Visie vanuit bedrijfsleven Drs. J.A. van der Schroeff Directeur Kennis en Kwaliteit Grontmij NV BZW werkgroep.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
21 september 2014 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Ontwikkelen werkt. Projectdirectie Leren & Werken Samenwerking ministeries van OCW, SZW, LNV en EZ Doel:Implementatie Leven Lang Leren Doelgroepen: werkenden.
Regionale arbeidsmarkten: Informatie & beleid
TNO Automotive Interactie tussen Onderwijs en Industrie op de Automotive Campus Licole Consultancy1.
Een project van de Korengroep
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
ArtEZ: 3100 studenten, waarvan ruim de helft in Arnhem 300 op master- en op bachelorniveau (25 AD) 700 in docentenopleidingen en kunsteducatie Disciplines:
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
21 maart 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Eindexamen gehaald en dan?
Strategische doelen van het hbo: kansen en bedreigingen Jaap de Koning Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op de zaak’, georganiseerd door.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Meer innovatieve professionals
2 oktober 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
HAN zwaartepunt Sustainable Energy & Environment t.b.v. Energietransitie in de Achterhoek Tinus Hammink Programmadirecteur SEECE
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen
Eindexamen gehaald en dan?
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Transcript van de presentatie:

De HAN: kennisinstituut met onderzoekscompetenties? Olga M. Teunissen Ronde Tafel Bijeenkomst 11 mei 2006 Arnhem, R31

Projectopdracht: drie deelgebieden onderzoeksfunctie van de HAN onderzoekscompetenties HAN bachelor (major) brede onderzoeksminors en doorstroomminors naar professional (hbo) en wo-master

Werkdefinitie onderzoek HAN Onderzoek in het hbo dient bij te dragen aan de instandhouding en ontwikkeling van de beroepspraktijk in de samenleving. (bron: AWT 65)

Getallen deelname Hoger Onderwijs Getallen deelname Hoger Onderwijs (bron: Jaarboek Onderwijs in cijfers 2006) 2004 543.000 ingeschreven in HO 65% in leeftijd 15-64 jr hebben minimaal hoger secundair onderwijs (havo-vwo-mbo minimaal niveau 2) 25% heeft diploma hoger onderwijs

Getallen deelname Hoger Onderwijs Getallen deelname Hoger Onderwijs (bron: Jaarboek Onderwijs in cijfers 2006) 2003/2004 23.000 afgestudeerden wo (drs en master) 60.000 afgestudeerden hbo

Taakgebieden Lector Kwaliteit van het onderwijs verbeteren Professionalisering van docenten stimuleren Bijdrage leveren aan theorievorming Bedrijven en maatschappelijke organisaties helpen innoveren

Kennisvermeerdering Lectoraat = lector x kenniskring [bron: E van der Pool] Kennis wordt meer door het te delen [opening HAN BioCentre 2005]

Student (1) Elke HAN bachelor dient minimaal te beschikken over onderzoeks-competenties op een nader te beschrijven basaal niveau

Student (2) drie niveaus (major): onderzoekende houding gebruik van instrumenten vlg voorschrift Niveau 2 onderzoek opzetten en verantwoorden op basis van probleemstelling Niveau 3 zelf probleemstelling uitwerken onderzoek opzetten en verantwoorden

Docent (1) taakgebieden Onderwijs als primair proces Lid van kenniskring en participatie aan onderzoeksopdrachten Ontwikkeling van de beroepspraktijk en maatschappelijke bijdrage

Docent (2) systematische scholing in onderzoekscompetenties voor alle docenten

Docent (3) De HAN streeft naar meer gepromoveerde docenten, bijvoorbeeld: 10% in 2010 20% in 2015 30% in 2020? HRM-strategie nodig!

Docent (4) HRM-strategie huidige docenten van kenniskring en masteropleidingen e.a. promotietraject aanbieden (tijd & geld) werving nieuwe gepromoveerde docenten associate doctorate via universiteit

Docent (5) HRM strategie In HAY-systematiek onderzoek opnemen als kerntaak. Schaal blijft gecorreleerd aan taakuitvoering.

MKB indeling van bedrijven 1.Grote bedrijven (multinationals) met flinke R&D-staf 2.Grote bedrijven (250-5000 werknemers) met eigen R&D 3.Koplopers MKB: kennisintensieve bedrijven met eigen R&D, bouwen kennis op samen met kennisinstellingen

MKB (2) indeling van bedrijven 4.Ontwikkelingsgericht MKB: zonder eigen onderzoek en ontwikkeling (‘slim’ combineren van bestaande technologie) hbo speelt grote rol 5.Technologievolgend MKB: geen eigen R&D en meestal geen contacten met kennisinstellingen

Europese Paradox Kennisinstellingen produceren een uitstekend niveau van kennis, maar benutting in bedrijven blijft achter (karakteristiek voor Nederland). Het bedrijfsleven (en zeker het MKB) heeft behoefte aan vertaalslag!

koers en ambities (1) De HAN kiest voor onderzoek als één van haar kerntaken. Zij focust daarbij op kennisontwikkeling en kenniscirculatie.

koers en ambities (2) Bij hbo-onderzoek is de innovatie van de beroepspraktijk maatgevend. Theorie is daar dienstbaar aan.

koers en ambities (3) Voor onderzoek bij de HAN geldt het KOP-model als ankerpunt. K = Kennis O = Onderwijs P = Praktijk

koers en ambities (4) Innovatie van de beroepspraktijk is een permanente opdracht. Daarom dienen alle HAN-bachelors minimaal te beschikken over onderzoekscompetenties op een basaal niveau.

koers en ambities (5) De curricula van de major worden gescreend op onderzoeksvaardigheden. Via het minoraanbod wordt extra verdieping gerealiseerd op onderzoeksgebied.

koers en ambities (6) Om de onderzoekstaak goed te kunnen vervullen is het noodzakelijk dat het kwalificatieniveau van de docent toeneemt. De HAN wil meer onderzoekstalent en scherpt hier haar HRM-beleid op aan.

koers en ambities (7) Lectoren hebben een sleutelrol bij het realiseren van een beter onderzoeksklimaat. De viervoudige taakstelling wordt in evenwicht gebracht met de nieuwe HAN-ambitie. Nb. de materiële geldmaat is slechts één van de ijkpunten

koers en ambities (8) Onderzoeksactiviteiten van de HAN vinden plaats in een regionale en soms nationale context. In de toekomst wordt ook internationaal onderzoek niet uitgesloten. Er worden innovatieve netwerken gevormd, waaraan de HAN actief participeert.

koers en ambities (9) De positionering van onderzoek als een van de kerntaken impliceert een systematische benadering en goede organisatorische inbedding.

koers en ambities (10) De financiering van HAN-onderzoek wordt niet uit het primaire proces bekostigd.