De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis 6 februari 2008 BICTA Doetinchem.
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
ODC 2005 PWO EWI … Europese projecten Prioritaire nascholingen TOS 21
BattleBots The school battle.
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Geert Kelchtermans Katrijn Ballet
Geletterdheid….. Wat is dat?
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
competentieontwikkeling
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Workshop evalueren Dcp
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Lancering Traject
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Toekomstgericht onderwijs
Evaluatie Cursus.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
Begeleiding bij Werkplekleren
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Leiding geven aan school ontwikkeling
Presentatie Rode Bosbes
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
WAARDEvol BESTUUR: ONTWERPGERICHTE AANPAK.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie en wiskunde toe te passen. Katrijn Pools, projectleider, Arteveldehogeschool Thomas Remerie, Arteveldehogeschool Kris Hulsen, Howest Lieven Maeseele, Hogent

Overzicht presentatie 1. situering 2. onderzoeksvraag/ doelstelling 3. methodologie 4. visie 5 professionaliseringstraject 6. praktijkvoorbeeld 7. toekomst

situering Noodzaak voor de wetenschappelijke en algemene ontwikkeling van kinderen Instroom wetenschappelijke en technische studies ↑ Europese context

Onderzoeksvraag/doelstelling Aan welke karakteristieken moet een professionaliseringstraject voor de leraar lager onderwijs voldoen zodat deze leraren binnen leergebied wereldoriëntatie en wiskunde de onderzoekende houding van kinderen, opgebouwd via IBSE in het kleuteronderwijs, blijvend kunnen stimuleren?

Onderzoeksvraag/doelstelling Deelvragen: Wat is IB(S)E? Wat zijn de basisprincipes van begeleiding binnen IBE? Waaruit bestaat de specifieke nood van leraren lager onderwijs om IBE te realiseren bij jonge kinderen? Hoe kunnen leraren lager onderwijs kansen herkennen voor IBE in de dagelijkse praktijk? Wat zijn de karakteristieken van een goed professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs? Hoe kan expertise rond IBE van een individuele leraar doorstromen in de school?

Methodologie: Ontwikkelingsgericht onderzoek (Van den Akker, 2006) Educational design research/ ontwikkelingsgericht onderzoek (Van den Akker, 2006): vanuit het belang van afstemming op de noden van leraren basisonderwijs. Samenwerking met leraren en andere stakeholders staat centraal. Typisch zijn o.a.: Sterke Brug bouwen tussen onderzoek en onderwijspraktijk Ontwikkelen van interventies (bv. bepaalde lesprogramma’s, onderwijsleerstrategieën, materialen) met als doel om een complex onderwijskundig probleem op te lossen. Systematische samenwerking met mensen uit de praktijk en met experts ter zake Cyclisch design: verfijnen van de interventies door formatieve evaluatiemethodes

RESULTATEN:IBE – Visie & terminologie Literatuur → puzzel met veel stukjes De literatuur omtrent IBSE levert tal van accenten op. Een heel precieze omschrijving en afbakening met andere benaderingen/ methodieken is niet eenvoudig.

RESULTATEN: IBE – Visie & terminologie Een ‘werkdefinitie’ = ONDERZOEKEND LEREN s.l. Vanuit betekenisvolle leersituaties helpt IBE leerlingen bij het ontwikkelen van: Begrip van objecten en fenomenen (domeinkennis); Onderzoeksvaardigheden (procesvaardigheden/ denkvaardigheden) Wetenschappelijke attitudes (kritische houding, nieuwsgierigheid, creativiteit,…) Attitudes tov wetenschappen, techniek e.a. leergebieden Eigen observaties/ experimenten/ opzoekingen (= ONDERZOEK) en interpretatie van het aangeleverde bewijsmateriaal (= COMMUNICATIE/ TAAL) liggen daarbij aan de basis van het leerproces. Zowel het proces (d.i. “de weg van het zoeken naar antwoorden”) als het product (d.i. “het antwoord”), dragen bij tot de opbouw van kennis in brede zin (d.i. domeinkennis, vaardigheden en attitudes). leerproces ! veelzijdig

Sturing Creativiteit Context/ probleem Procedure Materiaal Planning Vrijheidsgraden Uitvoering Creativiteit Rapportering Thomas The National Research Council [26] clarified inquiry by identifying five attributes for learners: 1) Engages in scientifically oriented questions, 2)Gives priority to evidence in responding to questions 3) Formulates explanation from evidence, 4) Connects explanations to scientific knowledge, and 5) Communicates and justifies explanations. These five attributes are on a continuum from teacher directed on one end to student directed on the other end. The degree of teacher-student centeredness can vary for each attribute. Antwoord Closed Inquiry Guided Inquiry Open Inquiry

professionaliseringstraject Sessie 1. voorsessie intake Sessie 2: visievorming en brainstorming Sessie 3: bewustwording en beginsituatie Sessie 4: ontwikkelen van een onderzoekende houding: inspelen op de noden van de deelnemende leraren Sessie 5: een onderzoekende houding bij leerlingen ontwikkelen Sessie 6: voorbeeldsessie en reflectie op het professionaliseringstraject

Praktijkvoorbeeld Hoe kunnen we (ver)vuil(d) water zuiver maken? Vertrekkend vanuit een instructiefilmpje met stappenplan Interventies vanuit de IBSE aanpak Aandachtspunten Vastzetting/verder onderzoek

Toekomst? Beginnen met onderzoekend leren in hun klas is voor veel leraren echter een grote stap (Hewson, 2008). Het raakt sterkt aan hun opvattingen over leren, onderzoekend leren, over wat kinderen wel niet kunnen en over hun eigen rol, kortom aan het fundament voor hun dagelijks handelen. (Velthorst)

Onderzoekend leren als brug tussen… Werkelijkheid & nieuwsgierigheid Banen & sturen Kennis & vaardigheden Hands-on & Minds-on Wereldoriëntatie & andere leergebieden

contact Katrijn.pools@arteveldehs.be