BEGINSITUATIE Product-procesmodel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
‘t Schrijverke Zoetermeer
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Leerstof tweede semester
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Lineair curriculum concentrisch.
Gepersonaliseerd leren
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorbereid op Stage Les 4.
Ik heb iets van autisme of zo
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Hoe bereid je lessen voor?
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Verschillen tussen scholen en klassen
Beter Onderwijs Nederland
Bijeenkomst September 2015
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
VIAVINCI IB/ZC opleiding 1 Leerthema 5 – De leraar centraal Practicumdag.
Vaco’s
Differentiëren in de Franse les
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Algemene Didactiek Beginsituatie. © artesis 2008 | 2 Inhoudstafel Definiëring Algemene >< specifieke beginsituatie Ordening Uitdieping leerlingkenmerken.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Experten in de derde graad Proefproject
Differentiatie.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Examentraining Kunst Algemeen Havo
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Ouderinformatie avond
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
Gepersonaliseerd leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Toetsing Vakdidactiek 2.
Project Algemene Vakken
het katholiek basisonderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

BEGINSITUATIE Product-procesmodel

BEGINSITUATIEVARIABELEN Leerling Klas en groep Leerkracht School Situationele gegevens

KENMERKEN LEERLING Indirect: leeftijd, geslacht, thuismilieu Algemeen-psychologisch: intelligentie, affectieve leerlingkenmerken (zelfbeeld en zelfvertrouwen) Leerpsychologisch: leerstijl, metacognitieve kennis, opvatting en vaardigheden Direct: voorkennis, beleving leeromgeving en situatie van het vak

KENMERKEN KLAS EN GROEP Omvang van de groep Samenstelling van de klasgroep Organisatie van de klasgroep

KENMERKEN LEERKRACHT Professionaliteit: vakinhoudelijk, didactisch... Ervaring Opvattingen, visies: al dan niet vernieuwend...

KENMERKEN SCHOOL Stad – platte land Grote of kleine school Beleid van de school Hoe leerlingen verdeeld over klassen? = differentiatie

SITUATIONELE GEGEVENS Tijdsmoment Onderwijsactualiteit

HOE OMGAAN MET BEGINSITUATIE? Productgerichte houding = plaatsingsprobleem Leerlingkenmerken niet veranderbaar Procesgerichte houding = bijsturingsprobleem Gericht op verandering van leerlingkenmerken

PRODUCTMODEL = VELDLOOPMODEL Ieder individu vaste onveranderbare aanleg of intelligentie Verschillen in intelligentie leiden tot verschillen in leerresultaten Schoolprestaties vroegtijdig te voorspellen Normale curve intelligentieverdeling en ook schoolprestaties

BEZWAREN TEGEN PRODUCTMODEL Traditionele tests Samenhang tussen intelligentiescores en schoolse prestaties niet zo sterk Productmeting enkel kwantitatief (testscores) Te veel accent op verworven kennis, te weinig op leervermogen Verwachtingspatroon van leerkrachten beïnvloed Rol van het onderwijs zelf onderschat bij falen of slagen van leerling

DIFFERENTIATIE MOGELIJKHEDEN Interscolaire of institutionele differentiatie Interklassikale differentiatie Interne of binnenklasdifferentiatie

INTERSCOLAIRE DIFFERENTIATIE Gescheiden schoolsoorten: ASO, KSO, BSO Indeling gebaseerd op standenverschillen en nadien op intelligentie Leraar past onderwijs aan aan de middengroep (wet van Posthumus)  er vallen steeds leeringen uit

INTERKLASSIKALE DIFFERENTIATIE Homogene klassen of streaming Niveaugroepen per vak of setting Gematigd homogene groepen per klas

INTERNE DIFFERENTIATIE In dienst van leren individuele leeerling Aanpassing in doelen, werkvormen, media, evaluatievorm... Zie verder bij procesmodel

GESCHEIDEN ONDERWIJS IN PRODUCTMODEL Permanente selectie: leerling juist plaatsen Klassikaal onderwijs: leraar mikt op de klas als geheel, geen individualisering Groepsnormgerichte beoordeling Klemtoon op cognitieve doelen

NADELEN HOMOGENE KLAS Gevaar moeraseffect in zwakke homogene klassen: ontwikkeling laag zelfwaardegevoel en negatief etiket Beter: heterogene klas mits: Homogeniteit beheersing leerstof bij leerlingen Flexibele mogelijkheid overschakeling naar andere groep Individualisering mogelijk door leerkracht Tijd om te leren van elkaar

PROCESMODEL =EXPEDITIEMODEL Leren centraal Verbetering kwaliteit onderwijs Gerichtheid op veranderbare leerlingkenmerken: voorkennis, leerstijl, metacognitie, affectieve Spreiding leerprestaties doen verminderen (zie boek p. 84)

VOORKENNIS = geheel van domeinspecifieke kennis bij begin leerproces Feiten Begrippen Principes Procedures

VERSCHILLEN IN VOORKENNIS Hoeveelheid Volledigheid Correctheid Beschikbaarheid Toegankelijkheid Structuur

VOORKENNIS Gedeeltelijk expliciet en impliciet Belangrijkste beginsituatievariabele met invloed op de leerprestaties (.50) Onderwijs moet voorkennis vlug vaststellen en erbij aansluiten Aansluiten bij cognitieve structuur (= wijze waarop kennis is georganiseerd) Voorkennis en intelligentie

INSPELEN OP VOORKENNIS (1) maak een vergelijking (b.v. het hart werkt zoals een pomp) bedenk een voorbeeld of laat de leerlingen er één bedenken bedenk een aanschouwelijke voorstelling zoek verschillen en gelijkenissen met de reeds bekende informatie of laat de leerlingen zelf zoeken verwijs naar eerder behandelde leerstof

INSPELEN OP VOORKENNIS (2) Bron: Edubron haal kernbegrippen uit de voorkennis aan leg dwarsverbindingen met andere vakken leg de link met dagelijkse ervaringen toets de voorkennis met vragen en opdrachten

Een minicursus AD als open leerpakket http://edubron-www.uia.ac.be/projecten/onderwijs/ailo/module1/