carrière maken in het onderwijs Domstad Academie Utrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Bijeenkomst CAO PO OOP dag Ede 19 november 2013
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
KWALITEITSZORG november 2012
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
De rol van de medezeggenschap CNV Onderwijs Academie
Medezeggenschap op de Julianaschool Wie zijn wij Waarvoor is er een MR Wat doen wij.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
(G)MR en invloed op de kwaliteit van het onderwijs
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Verkoop- en debiteurenproces
Mobiliteit en Loopbaan
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Hogescholen in Dialoog
Het fuwa-systeem, competentiebeleid, competentiebeloning
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Utrecht, 11 juni
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
1. Levensbeschouwing en communicatie
Missie, visie, strategie & jaarplan
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Opleiden in school 22 juni 2004
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Uitgangssituatie: Probleemstelling
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Toon aan wat je waard bent
Marjan van Hof & Lineke Bos
VanDoorneHuiskes en partners 11 november 2004 Loopbanen van vrouwelijke en mannelijke geowetenschappers SYMPOSIUM GENDERDYNAMIEK IN DE GEOWETENSCHAPPEN.
Methode Strategisch personeelsmanagement
Plateau Openbaar Onderwijs Assen
Personeel en organisatie
Loopbaanontwikkeling OOP
Functiemix in de Aloysiusstichting Voorhout, 23 maart 2010 Piet-Hein Mees Marjan van Hof.
Functiewaarderen workshop OOP
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Werkt voor u De woningcorporatie standaard voor functieopbouw, functiewaardering, mobiliteit en ontwikkeling. Doet u mee? Resultaatgebieden binnen woningcorporaties.
Brunssum & Landgraaf Januari Even terugkijken.
Functiedifferentiatie in het primair onderwijs 4 februari 2010.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Mijn vak. Mijn functie. [uw (bedrijfs)naam].
Transcript van de presentatie:

carrière maken in het onderwijs Domstad Academie Utrecht 17 november 2011 Domstad Academie Utrecht

heb jij (al) carrière gemaakt in het onderwijs?

drie groepen werknemers in het onderwijs management/ directie onderwijzend personeel (leraren) onderwijs ondersteunend personeel weinig doorstroming tussen de groepen weinig doorstroming binnen de groepen 31-05-11 www.cnvo.nl

oorzaken geringe doorstroming weinig mobiliteit in-, en uit het onderwijs scholen zijn ‘platte’ organisaties (betrekkelijk) weinig managers/ directeuren vergrijsde sector veel deeltijders veel vrouwen (nog) weinig functiedifferentiatie 31-05-11 www.cnvo.nl

functiedifferentiatie vroeger werkte op een basisschool één directeur en een aantal onderwijzers in een school voor speciaal basisonderwijs had je wat meer functies tegenwoordig heb je meer functies op school: Intern begeleider, Leraar LA, Leraar LB, Onderwijsassistent, Leraarondersteuner, etc. 31-05-11 www.cnvo.nl

functiedifferentiatie is een keuze, is beleid functiedifferentiatie vloeit voort uit de doelstellingen van de school functiedifferentiatie is beleid, dus is er een rol voor de (g)mr functiedifferentiatie is belangrijk voor (mogelijkheden voor) doorstroming 31-05-11 www.cnvo.nl

rol (g)mr initiatiefrecht instemmingsrecht over verandering onderwijskundige doelstellingen instemmingsrecht p(g)mr over de samenstelling van de formatie instemmingsrecht p(g)mr over functiedifferentiatie instemmingsrecht p(g)mr over bevorderingsbeleid en aanstelling- en ontslagbeleid 31-05-11 www.cnvo.nl

functiedifferentiatie = beleid functiewaarderen = instrument functiewaarderen is het systematisch wegen van een functie met behulp van een wegings- of meetinstrument (wegen) maar ook: functiewaarderen is een instrument om de onderlinge verhouding naar zwaarte tussen de functies in kaart te brengen (ordenen) 31-05-11 www.cnvo.nl

wat is functiewaarderen niet? functiewaarderen is geen oordeel over de functionaris en gaat dus niet over de manier waarop de functie wordt uitgevoerd functiewaarderen is niet: druk, druk, druk … functiewaarderen is niet afhankelijk van marktwerking 31-05-11 www.cnvo.nl

waarom functiewaarderen? functies worden gewaardeerd om een evenwicht te bereiken tussen bezoldigingsverhoudingen volgens het principe ‘gelijkwaardig werk, gelijkwaardig salaris’. of functies worden gewaardeerd om structuur aan te brengen in de organisatie om te komen tot rechtvaardig sociaal beleid. 31-05-11 www.cnvo.nl

wat heb je nodig om functies te kunnen waarderen? het organisatie-onderdeel waartoe de functie behoort een organogram waarin de plaats van de functie binnen de organisatie is aangegeven de niveau-bepalende hoofdtaken doel en taakstelling van de organisatie en de functie-vereisten 31-05-11 www.cnvo.nl

functiewaarderingssystemen er bestaan verschillende functiewaarderingssystemen: gebaseerd op maatschappelijke normen en waarden gebaseerd op beredeneerd vergelijken gebaseerd op het toekennen van punten 31-05-11 www.cnvo.nl

Fuwasys en zijn varianten er zijn 14 kenmerken per kenmerk 5 score - niveaus conversietabel: somscore  salarisschaal 31-05-11 www.cnvo.nl

de 14 kenmerken van FUWASYS effect van de werkzaamheden complexiteit van de aanpak dynamiek van de aanpak keuzevrijheid aard van de werkzaamheden complexiteit van de beslissingen doel van de werkzaamheden 31-05-11 www.cnvo.nl

de 14 kenmerken van FUWASYS kader wijze van controle kennis vaardigheden aard van de contacten doel van de contacten effect van de beslissingen 31-05-11 www.cnvo.nl

Conversietabel 14 – 70 punten Schaal 4: somscore 25 t/m 27 punten Schaal 5: somscore 28 t/m 30 punten Schaal 6: somscore 31 t/m 34 punten Schaal 7: somscore 35 t/m 37 punten Schaal 8: somscore 38 t/m 41 punten Schaal 9: somscore 42 t/m 44 punten 31-05-11 www.cnvo.nl

functiedifferentiatie en functiewaarderen vanuit de doelstellingen van de organisatie via functiedifferentiatie naar “eigen” functies die met behulp van FUWASYS worden gewaardeerd en “voorzien” van een bijpassend (maximum) salarisniveau 31-05-11 www.cnvo.nl

nieuwe functies in FUWASYS is voor het primair onderwijs een set voorbeeldfuncties opgenomen. de werkgever kan functies ontwikkelen die afwijken van die voorbeeldfuncties. voor het waarderen van functies die afwijken van de voorbeeldfuncties moet de werkgever gebruik maken van een gecertificeerd adviseur. 31-05-11 www.cnvo.nl

twee terugkerende geluiden ik doe allerlei dingen waarvoor ik niet word betaald! ik zou graag een andere/ hogere functie willen! 31-05-11 www.cnvo.nl

ik doe dingen waar ik niet voor word betaald in fuwa-termen: ik doe dingen die niet in mijn functiebeschrijving staan functiebeschrijving moet kloppen met de werkelijkheid CAO Primair Onderwijs heeft bezwarenregeling Let op: er zijn meer manieren om een functiebeschrijving in overeenstemming te brengen met de werkelijkheid 31-05-11 www.cnvo.nl

ik zou graag een andere functie willen drie voorwaarden: er moeten andere/ hogere functies zijn je moet voldoen aan de functie-vereisten je moet die functie ook aangeboden krijgen 31-05-11 www.cnvo.nl

er moeten wél andere functies zijn functiedifferentiatie = beleid = (g)mr hoe krijg ik functiedifferentiatie op de agenda van de (g)mr? 31-05-11 www.cnvo.nl

je moet voldoen aan de functie-vereisten spreek je wensen en ambities uit! maak afspraken om die te realiseren. denk aan: personeelsbeleid, loopbaanbeleid, scholingsbeleid, functionerings- en beoordelingsgesprekken, POP-gesprekken 31-05-11 www.cnvo.nl

rol CNV Onderwijs bel ons als je een bezwarenprocedure overweegt! Onderwijs Academie verzorgt scholing voor (g)mr Onderwijs Academie verzorgt scholing op maat. CNV Onderwijs overweegt iets nieuws (experiment) de loopbaanconsulent voor pedagogisch/ didactisch medewerker (S4 – S9) in het primair onderwijs. 31-05-11 www.cnvo.nl

geinteresseerd? (informatie over) de bezwarenprocedure? (informatie over) scholing van de (g)mr? (informatie over) scholing op maat? (informatie over) de loopbaanconsulent? 31-05-11 www.cnvo.nl

31-05-11 www.cnvo.nl