Adaptief onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
Mediërend leren op bs. Theresia
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Autonomie in de derde graad
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Welkom bij Leefstijl.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Werken naar onderwijsbehoeften
Titel: Groeiproces de Ceder.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
1zorg-route.
Interpreteren van data
Autonomie in de derde graad
Adaptief onderwijs Luc Stevens drie psychologische basisbehoeften:
Competentiegericht leren vmbo
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Motivatie & differentiatie
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Opvoeden.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Groepsdynamiek 1.
Toekomstgericht onderwijs
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Leer kracht Workshop over competenties van
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Dalton op de Dorendal.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
UITGANGSPUNT.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Loopbaancompetenties
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Het loopbaangesprek.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Pedagogische relatie in VO en MBO
Heb jij ballen voor scrummen?
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Eigenaarschap.
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Adaptief onderwijs

Het ontstaan van adaptief onderwijs 1987: Minocenw geeft Stevens (UU) en Doornbos (UvA) opdracht om onderzoek te doen naar groei en mogelijkheden binnen speciaal onderwijs aansluiten bij capaciteiten van de kinderen (adaptief onderwijs), uitstroom naar speciaal onderwijs beperken. 1990: Prof. Doornbos (UvA) Hoe adaptief onderwijs realiseren in scholen? 1990: Notitie WSNS van minister Wallage 1992: Invoering WSNS (onderwijs op maat) 1993: Beleidsanalyse WSNS, adaptief onderwijs om toegesneden onderwijs te geven aan leerlingen die specifieke onderwijskundige behoeften met zich meebrengen 1993-heden: Ontwikkelingen in adaptief onderwijs.

Achtergrond adaptief onderwijs Luc Stevens: Het uitgangspunt is relatie, competentie en autonomie. Allereerst gaat het om een goede relatie tussen alle bewoners van de school: leerlingen en leraren. Ze luisteren naar elkaar, ondersteunen en vertrouwen elkaar. Met competentie bedoel ik dat kinderen uitgedaagd worden en dat die uitdaging aansluit bij wat ze al kunnen. Tenslotte moet je de kinderen de ruimte geven autonome keuzes te maken, hun leerpad uit te stippelen en daar verantwoordelijkheid voor te dragen. Als aan die voorwaarden voldaan is, kom je verder. Die voorwaarden gelden overigens net zo goed voor leraren. Een goede leraar houdt goede relaties met zijn collegae en leerlingen, krijgt de ruimte om zijn individuele talenten te ontwikkelen en in te zetten voor de school en krijgt de verantwoordelijkheid een eigen invulling te geven aan het onderwijs.

Luc Stevens Zin in leren is ons allemaal gegeven. Mensen zijn gemotiveerd om te laten zien wat ze kunnen en gemotiveerd om meer te kunnen. Mensen hebben plezier in ontwikkeling. Maar we moeten dan wel scholen maken die bij kinderen passen, we moeten kinderen de gelegenheid bieden bewust te werken aan hun eigen ontwikkeling. Maar wel elk kind in zijn eigen tempo.

Waarom dit traject op De Holtbanck? Om in te spelen en aan te sluiten op verschillende behoeften, interesses en competenties van de leerlingen Om leerlingen meer verantwoordelijkheid en eigenaarschap te geven voor hun ontwikkeling (autonomie) Om relaties tussen leerlingen onderling en leerling- leerkracht te bevorderen en te verbeteren Als antwoord en voorbereiding op ontwikkelingen binnen het onderwijs (passend onderwijs).

Ontwikkelingen tot dusver… Begeleiding van APS, Algemeen Pedagogisch Studiecentrum. Projectgroep van leerkrachten Studiedagen voor team Adaptief overleg in bouwvergaderingen Experimenteren in de groep Delen van ervaringen, tops en tips

Holtbanck specifiek Kern in traject van adaptief onderwijs op De Holtbanck is zelfsturing: Kinderen invloed geven op het leven en leren op school. Om hierin te kunnen participeren leren de kinderen hun denken en handelen zelf te sturen. Zo ontwikkelen ze verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf en anderen. Voorbeeld: Kinderen hebben invloed op het gebruik van de scharen en de lijmpotten. De leerkracht vraagt aan de kinderen hoe ze met de scharen en lijm denken om te gaan. In een kringgesprek geven de kinderen aan dat ze er netjes mee omgaan, dus netjes opruimen op de afgesproken plek. De afspraak is met de kinderen gemaakt, ze worden zo mede verantwoordelijk.

Holtbanck specifiek Uitgangspunten zijn de basisbehoeften Relatie: Welkom zijn Autonomie: ruimte krijgen Competentie: Voor vol worden aangezien

Holtbanck specifiek Om in de basisbehoeften te voorzien voert een leerkracht regie op de volgende gebieden: Klimaat: kinderen zijn mede-eigenaar Vaardigheden: om op eigen benen te staan Betekenisvolle leersituaties: kinderen kunnen ook zelf vorm en inhoud geven aan leren 4. Reflectie: ontwikkelen reflectieve houding

Holtbanck specifiek Vanuit basisbehoeften en regiegebieden is er in de groepen geëxperimenteerd. Van groep 1 t/m 8 is het volgende koersplan (rode draad/doorgaande lijn) ontstaan: 1. Kinderen kunnen en mogen kiezen, waarbij minimaal één keuzemogelijkheid door de kinderen zelf is bedacht. 2. Kinderen registreren hun keuze. De registratie geeft aan wat ze hebben gedaan en hoe ze het hebben gevonden. 3. Kinderen reflecteren op hun keuze (wat ging goed, wat kan beter, wat heb ik geleerd, was het een goede keuze) kiezen en het registreren (wat is de reden dat ik het (niet) leuk vond?) . In en door de reflectie is ontwikkeling zichtbaar. Kiezen Registreren Reflecteren

Holtbanck specifiek Koersplan wordt uitgewerkt in de bouwen. Hoe en wat? Dat ziet u in de ‘workshops’.

Indeling workshops Groep 1/2 Groep 6 Groep 3/4 Groep 8 Ronde 1 20.25-20.50 u Niemeijer De Groot Wagener De Smit Heslinga Minje Kim Van Lange Haremaker Breedveld Lodder Bersee Alexander Peters Van Schaik Verburgh Bergman Ronde 2 20.55-21.20 u