Omgaan met goed gedrag / pbs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Advertisements

Pesten is geen spelletje.
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
‘Op deze school wordt niet gepest!?’
Van zorgleerlingen naar leerlingenzorg
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
meerjarig verbeterplan onderwijs
Dr. Albertus Risaeusschool
Kinderen online.
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Logical Framework Approach
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Pesten.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Sociaal emotioneel leren PBS
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Koffieochtend Woensdag 19 december Doel van koffieochtend Praten met ouders over pesten, zodat we met elkaar ervoor kunnen zorgen dat PCBS De Kring.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Kinderen en hun sociale talenten
Dr. Albertus Risaeusschool
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Welkom bij onze PBS reis
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Welkom op CBS Het Octaaf
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Verdraagzaamheidsbeleid Uitgangspunt Optimale groeikansen bieden Zich-goed-voelen binnen onze school Droom EDUGO: sociale waarden.
Informatie avond 2 september 2015 Welkom. Agenda Welkom Wat voor school zijn wij? Wat doen we?
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Themadag Persoon & Beroep jaar 2
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Welkom Goed dat u er bent! We starten met 5 stellingen over pesten. Doet u mee? Log in op 
Ouderavond over pesten op de basisschool
Hartelijk Welkom!.
Het zorgcontinuüm.
JRK Netwerk AANDACHT voor WERKEN.
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Naam school Datum Logo van de school
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Onze school is een KiVa-school!.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
OGI Een datamuur in de klas.
Goed gedrag kun je leren! SW PBS: Positive Behavior Support
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Hoe volgen wij onze kinderen?
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

Omgaan met goed gedrag / pbs

Doel van deze bijeenkomst U krijgt informatie over de praktische invulling van ons protocol “Goed gedrag is onze zorg”, waarbij het omgaan met en vooral het voorkomen van pesten een belangrijke rol speelt.

Even voorstellen...... Wie zijn wij? Wat doet de PBS-groep?

Gedrag is te leren.... 2 voorbeelden: Children see, children do… http://www.youtube.com/watch?v=8AcWo3gbtBk

Zo kan het ook ..... http://www.youtube.com/watch?v=hMOQHsWfOB4 (roltrap)

PBS?

Hoe gaat dat is zijn werk? http://www.youtube.com/watch?v=1v95rDp9w8E&list=PLBC0A560B7F021A9D (wc)

Ons protocol “Goed gedrag is onze zorg” Een onderwijsprotocol tegen pesten houdt in dat door samenwerking het probleem van het pestgedrag bij kinderen wordt aangepakt. Hiermee willen we het geluk, het welzijn en de toekomstverwachting van de kinderen verbeteren. We streven ernaar dat de school voor iedere leerling een veilig schoolklimaat biedt.

In het schooljaar 2012-2013 zijn we gestart met een schoolbrede aanpak op het gebied van een veilig schoolklimaat. PBS is een schoolbrede aanpak, gericht op het stimuleren van gewenst gedrag. Het doel van PBS is het creëren van een veilig en voorspelbaar onderwijsklimaat voor alle leerlingen, dat het leren bevordert. Om dit doel te bereiken hebben we vier waarden bepaald die wij als school nastreven. Deze waarden zijn: Respect, Plezier, Veiligheid en Verantwoordelijkheid.

Met PBS maken we concreet wat we van het gedrag van leerlingen verwachten in en om de school. Door dit concrete gedrag actief aan te leren en systematisch positief te bekrachtigen, lukt het leerlingen beter om zich aan de regels te houden en gewenst gedrag te laten zien. PBS richt zich op drie niveaus: de school als geheel, de afzonderlijke groepen en de individuele leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Daarnaast willen we ook de ouders expliciet benoemen. Van hen verwachten wij dat zij zich ook houden aan bovenstaande waarden in contact met alle betrokkenen van school.

Met PBS sluiten we aan op wat de school al ontwikkeld en in huis heeft, waaronder methoden en lesprogramma’s. Het pestprotocol is opnieuw bekeken en aangepast aan de actuele aanpak. Met het antipestprotocol willen we bereiken dat: - Alle kinderen mogen zich in hun basisschoolperiode veilig voelen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen”. -Door regels en afspraken zichtbaar te maken kunnen kinderen en volwassenen, als er zich ongewenste situaties voordoen, elkaar aanspreken op deze regels en afspraken. - Door elkaar te steunen en wederzijds respect te tonen stellen we alle kinderen in de gelegenheid om met veel plezier naar school te gaan! - Leerkrachten en ouders uit de oudervereniging en de medezeggenschapsraad onderschrijven gezamenlijk dit antipestprotocol. De directie is verantwoordelijk voor het naleven van dit protocol.

Wat doen wij al op school?

Secundaire preventie: Gespecialiseerde gezamenlijke aanpak Kandinskycollege, Maldenburcht , febr. 2010 drs. José Wichers-Bots Tertiaire Preventie: Gespecialiseerde individuele aanpak voor leerlingen met zeer risicovol gedrag ~5% Secundaire preventie: Gespecialiseerde gezamenlijke aanpak voor leerlingen met risicogedrag ~15% Primaire preventie: School-/ Klassebrede aanpak voor alle leerlingen, alle teamleden & andere betrokkenen ~80% of Students 15

Groene interventies: Methode “Goed Gedaan”. Positive Behavior Support: goed gedrag kun je leren. Seo trainingen intern.

Gele interventies: De gele interventies worden ingezet bij signalering door leerkracht of externen of bij melding door ouders, leerlingen of externen. Deze aanpak is gericht op de verschillende partijen die betrokken zijn bij pesten: het gepeste kind, de pester, de ouders, de klasgenoten en de school. We werken met het volgende stappenplan:

Het stappenplan Stap 1: Steun bieden aan het kind dat gepest wordt. Stap 2: Steun bieden aan het kind dat zelf pest. Tussenstap: Stap 3: De ouders van het gepeste en van het pestende kind steunen. Stap 4: De middengroep (de rest van de klas) betrekken bij de oplossingen van het pestprobleem. Stap 5:   Het stappenplan Stap 1: Steun bieden aan het kind dat gepest wordt. Stap 2: Steun bieden aan het kind dat zelf pest. Tussenstap: Stap 3: De ouders van het gepeste en van het pestende kind steunen. Stap 4: De middengroep (de rest van de klas) betrekken bij de oplossingen van het pestprobleem. Stap 5: evalueren  

De rode interventies: Indien bovenstaande niet tot het gewenst effect leidt, zal externe deskundigheid worden ingezet. De aanbevelingen en adviezen worden uitgevoerd. Mogelijke interventies zijn: 1) Faalangstreductietraining (Marant) 2) Sova training (spelgroep, Marant of NIM) 3) Weerbaarheidstraining (Marant) 4) Gedragsregulatie (Marant) 5) Preventieve ambulante begeleiding cluster 4 school. 6) School Maatschappelijk Werk. 7) Consultatie of onderzoek door Marant. 8) Integrale vroeghulp voor leerlingen t/m 7 jaar. 9) Netwerk 12- en registratie Verwijs Index Risico-jongeren VIR. 10) Onderzoek door psycholoog, Karakter, GGZ, BJZ. 11) Leerplicht ambtenaar.

Een voorbeeld van een groene interventie in de bovenbouw... Spijt: http://www.youtube.com/watch?v=q3sOlOMTcNs

Nog een voorbeeld ... Het aanleren van goed gedrag op de speelplaats....

PBS is geen sprint, maar een marathon!

Zijn er nog vragen?

Bedankt voor uw aandacht.