Flexcollege Flexibel onderwijs organiseren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleidingsadviseur Fundeon
Advertisements

Martijn Bijleveld.
Stichting Dijk van een Kust
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Standaardiseren om te Flexibiliseren Naar een onderwijsmagazijn voor het ROC van Amsterdam Johan de Jong en Jef v.d. Hurk Noordwijkerhout, 26 maart.
Welkom.
Ontwerpprojecten Competenties
Ondernemen : heb jij het in je?!
Hans Everhardt – MBO Groningen
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Marc de Roos Amersfoort 29 november 2007 ID-game een ervaring in samenspel.
1 E-learning bij Electrabel Nederland, Vaktechnische opleidingen.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Flex-ID en 4C/ID: Tophuwelijk of onmogelijkheid???
Flexibilisering in het onderwijs
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Jos van Hijfte 8 November 2007
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
TOM keurmerk Marius Berendse.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Doe mee: DIGI-ZORG wil met het cruiseschip naar open zee! Workshop DIGI-ZORG Innovatium 27 maart 2007 Peter Kroon Wil de Groot-Bolluijt.
Een project van de Korengroep
moderniseren van het curriculum.
Individueel roosteren
Werk maken van een groene economie! Hoe de AOC’s groen ondernemen! Samen werken aan sterk groen onderwijs! 12 november 2014 Sophie van Kasteren, Citaverde.
Cultuurprofieldoelen;
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
De kubus van CSPE succesfactoren!
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Afstuderen Bij De OU Een louterende worsteling 21 september 2001 H.J.J. Delnoy.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Een gezamenlijke uitdaging
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
 Korte inleiding  Hoofdlijnen discussie in de sector  CAO traject in de Bouwnijverheid  Visie op de toekomst  Voorkeur voor vragen en discussie.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek
Kick-off Bijeenkomst Driebergen 25 januari
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Schakeldag Zelf de Omgevingswet presenteren
Gepersonaliseerd leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
Samenwerking waterbeheerders
Even bijpraten…. Jan Bartling (saMBO-ICT) en Leo Bakker (Kennisnet)
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

Flexcollege Flexibel onderwijs organiseren Marc van Leeuwen & Sander Peters

Agenda + Inleiding Rob Smit Opening Wat is het Flexcollege De ervaringen tot nu toe Interactie Afsluiting Nelie Groen Johan de Jong Doel: Middels deze presentatie de bezoekers informeren over de mogelijkheden en effecten van de workshop Flexcollege. Door inbreng van ervaringsdeskundigen Rob Smit Het ambitieuze ambitieplan 24 Maart 2009

Context van het Flexcollege In 2007 gestart met een open vraag: hoe maken we de onderwijsorganisatie flexibeler? En welke rol speelt ICT daarbij ? Initiatief project flexibel leren in samenwerking met ROC-i partners Uitvoering project in afstemming met de kenniskring Onderwijslogistiek opgericht met als doel visieontwikkeling rond vraagstukken onderwijslogistiek

Bestaande initiatieven en partners in de workshop landelijke initiatieven Partners in de workshops

De stemkastjes:

Welke rol heeft u binnen uw onderwijs organisatie? Binnen mijn werk heb ik de volgende functie: Onderwijs directeur Onderwijs manager Manager op centraal niveau Directeur op centraal niveau Teamleider Docent Beleidsmedewerker ICT medewerker

Workshoptraject Flexibel leren intake workshop I FlexCollege voor- bereiding workshop II (maatwerk) evaluatie workshop- catalogus onderwerp diepgang 7

Doel en werkwijze workshop (2) Verschillen in niveaus “Analysetool” Experimenteren Onderwerp Flexibiliseren

Proces in hoofdlijnen

“Onderwijs Catalogus” Leeractiviteiten: Competentieontwikkeling “Vak”-gerichte onderwijsactiviteiten

“Resource Catalogus”

Studentendossier Studiepunten Competentiegroei Behalen van toetsen Individueel programma Op basis van het dossier: ‘wat moet ik nog?’ Uitgangspunt voor planning onderwijs! De ambitie is: verdere flexibilisering

Analyse Tool FlexCollege heeft een analysetool laten ontwikkelen ter ondersteuning van besluitvorming over flexibliseren De tool is maatwerk voor het FlexCollege en ontwikkeld door de TU Delft in samenwerking met OU Scenario’s voor verdergaande flexibiliteit kunnen met elkaar worden vergeleken Indicatoren zijn: studieduur zo kort mogelijk optimale bezetting docententeams optimale bezetting accomodatie

Algoritmes Input variabelen Studieduur Docenten teams Onderwijs catalogus Uitval Onderwijs- model Computer Simulatie Simulatie run Flexibele planning Docent- groepen CGO Invoer bestand Acco- modaties Algoritmes: vanuit de huidige mbo praktijk Opleidingen Accommo- daties Instroom deelnemers Curriculum 15

Vervolgmodules Richtinggevende uitspraken flexibilisering en het doordenken van de consequenties Het opstellen van een programma (businesscase) voor aspecten flexibilisering: bijvoorbeeld onderwijscatalogus Uitgangspunten in een programma van eisen aan ICT (Cultuur)veranderingsaspecten bij flexibilisering en komen tot een veranderaanpak. Tweede workshops: ROC Eindhoven: TIME: Flexibilisering: Planning (logistiek), Organisatie (medewerkers), Opleidingen, Systemen (ICT). ROC Leiden: gezamenlijke nieuwbouw: verkenning gezamenlijke onderwijscatalogus Nova college: eisen aan ICT ondersteuning: opvolger voor nOISe ROC Nijmegen: geen tweede college: check op hun richtinggevende uitspraken t.a.v. flexibilisering In de pen: Wellantcollege, Mondriaan, IDcollege

De workshop flexcollege kan een toegevoegde waarde zijn binnen onze organisatie? Ja Nee Weet er nog onvoldoende van

De ervaringen Rob Smit Nelie Groen Johan de Jong Tweede workshops: ROC Eindhoven: TIME: Flexibilisering: Planning (logistiek), Organisatie (medewerkers), Opleidingen, Systemen (ICT). ROC Leiden: gezamenlijke nieuwbouw: verkenning gezamenlijke onderwijscatalogus Nova college: eisen aan ICT ondersteuning: opvolger voor nOISe ROC Nijmegen: geen tweede college: check op hun richtinggevende uitspraken t.a.v. flexibilisering In de pen: Wellantcollege, Mondriaan, IDcollege Wat zijn de opbrengsten van de workshop Flexcollege bij deze onderwijsinstellingen?

Welke flexibiliseringmogelijkheden spelen binnen uw instelling een rol? Tweede workshops: ROC Eindhoven: TIME: Flexibilisering: Planning (logistiek), Organisatie (medewerkers), Opleidingen, Systemen (ICT). ROC Leiden: gezamenlijke nieuwbouw: verkenning gezamenlijke onderwijscatalogus Nova college: eisen aan ICT ondersteuning: opvolger voor nOISe ROC Nijmegen: geen tweede college: check op hun richtinggevende uitspraken t.a.v. flexibilisering In de pen: Wellantcollege, Mondriaan, IDcollege

Van welke vorm van flexibiliteit is binnen uw organisatie de grootste behoefte? Variabele instroom EVC Vrijstelling Herinstroom Vrij programma Uitstroom met deel certificaat Studietijd variatie Studieonderbreking Inhuur onderwijscapaciteit Beschikbaarheid onderwijslocaties Tweede workshops: ROC Eindhoven: TIME: Flexibilisering: Planning (logistiek), Organisatie (medewerkers), Opleidingen, Systemen (ICT). ROC Leiden: gezamenlijke nieuwbouw: verkenning gezamenlijke onderwijscatalogus Nova college: eisen aan ICT ondersteuning: opvolger voor nOISe ROC Nijmegen: geen tweede college: check op hun richtinggevende uitspraken t.a.v. flexibilisering In de pen: Wellantcollege, Mondriaan, IDcollege

Welke proces op het vlak van bedrijfsvoering krijgt binnen uw instelling de hoogste prioriteit Visie/strategie vormen rond flexibiliseren Prioriteren flexibiliseringmaatregelen Draagvlak voor verandering creëren binnen de instelling Inrichten onderwijsrepository Begeleiden/voortgangsmanagement Herinrichten onderwijsteams Vernieuwen ict toepassingen Vernieuwen planning/rooster systeem Tweede workshops: ROC Eindhoven: TIME: Flexibilisering: Planning (logistiek), Organisatie (medewerkers), Opleidingen, Systemen (ICT). ROC Leiden: gezamenlijke nieuwbouw: verkenning gezamenlijke onderwijscatalogus Nova college: eisen aan ICT ondersteuning: opvolger voor nOISe ROC Nijmegen: geen tweede college: check op hun richtinggevende uitspraken t.a.v. flexibilisering In de pen: Wellantcollege, Mondriaan, IDcollege

Is of wordt flexibiliteit ingevoerd ROC breed Per sector/branche Per opleiding Anders Tweede workshops: ROC Eindhoven: TIME: Flexibilisering: Planning (logistiek), Organisatie (medewerkers), Opleidingen, Systemen (ICT). ROC Leiden: gezamenlijke nieuwbouw: verkenning gezamenlijke onderwijscatalogus Nova college: eisen aan ICT ondersteuning: opvolger voor nOISe ROC Nijmegen: geen tweede college: check op hun richtinggevende uitspraken t.a.v. flexibilisering In de pen: Wellantcollege, Mondriaan, IDcollege

Wenst u meer informatie- of een informerend gesprek over de workshop Flexcollege Ja Nee Even over nadenken Tweede workshops: ROC Eindhoven: TIME: Flexibilisering: Planning (logistiek), Organisatie (medewerkers), Opleidingen, Systemen (ICT). ROC Leiden: gezamenlijke nieuwbouw: verkenning gezamenlijke onderwijscatalogus Nova college: eisen aan ICT ondersteuning: opvolger voor nOISe ROC Nijmegen: geen tweede college: check op hun richtinggevende uitspraken t.a.v. flexibilisering In de pen: Wellantcollege, Mondriaan, IDcollege

Marc van Leeuwen mlq@t-tb.com 06-12963929 Sander Peters s.peters@kennisnet.nl 06-29249510