Kwaliteitsbeleid binnen het RMPI-Onderwijs Esther van Leeuwen en Colette Dams kwaliteitsfunctionarissen Stichting RMPI.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Ouderavond 7 november Inspectierapport en verbeterplan
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Menno Karres Lead Auditor
Informatieavond 22 april 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Workshop AO binnen de bestaande structuur
Motivatie van de professional Willy Limpens
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Welkom.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Op weg naar een landelijke kwaliteitsnorm voor (Speciaal)Onderwijs Colette Dams, kwaliteitscoördinator Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Ontwikkelingsperspectief
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden

Kwaliteitszorg HBO5-opleidingen. Vooraf Overleg binnen de CHO (kern + cel KZ) Overleg met HBO5-platform Over: – Werkwijze – Context van de HBO5-aanbieders.
Keuzethema: differentiatie
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Certificering van assetmanagement
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
Welkom.
Kwaliteitslabel en Professionalisering
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Informatie voor ouders groep 8 over:
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Themabijeenkomst 14 november 2016
Cursus Interne auditor
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Cursus Interne auditor
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitsbeleid binnen het RMPI-Onderwijs Esther van Leeuwen en Colette Dams kwaliteitsfunctionarissen Stichting RMPI

Inhoud presentatie Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen met psychiatrische problematiek 1.Kwaliteitskader RMPI-Onderwijs a.Historie b.Opbouw kader c.Normhandboek d.Instrumenten 2.Intern auditsysteem 3.Ambities RMPI, relatie Passend Onderwijs 4.Afsluiting

Kwaliteitskader, historie Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen met psychiatrische problematiek  Start kwaliteitstraject RMPI-Ziekenhuis: 2006  November 2009: RMPI-Ziekenhuis is HKZ-gecertificeerd. Dit betekent dat de organisatie aan alle randvoorwaarden voldoet om goede zorg te kunnen leveren. -Intern zaken goed op orde -Klant centraal -Werkt voortdurend aan verbetering van zorg- en dienstverlening Kwaliteit is het gebruiken van je gezonde verstand, terwijl je continu en structureel nagaat of datgene wat je levert, in overeenstemming is wat de klant uiteindelijk wil.

Kwaliteitskader, historie Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen met psychiatrische problematiek Binnen het (Speciaal) Onderwijs kennen we geen kwaliteitskeurmerk We kennen wel: het Toezichtskader van Inspectie Zelfevaluatiekader van de WEC-raad  Die kaders en onze eigen doelstellingen dienden als input voor de ontwikkeling van een eigen Kwaliteitskader, geïnspireerd door HKZ  2006: aangepaste ZEK uitgezet. Oordeel Inspectie: resultaten onvoldoende betrouwbaar en valide om te kunnen spreken van objectieve zelfevaluatie  Beschrijven best practices  Alles aanleiding ontwikkelen Kwaliteitskader RMPI-Onderwijs

Kwaliteitskader RMPI-Onderwijs, opbouw Kwaliteitskader RMPI-Onderwijs: primair proces is leidend bestaat uit 5 gebieden, 23 standaarden en 146 normen uitgewerkt in best practices vastgelegd in normhandboek met verwijzingen naar RMPI- procedures en meetinstrumenten is en blijft in ontwikkeling! Start Proces 1. Voorlichting & info 2. Instroom 3. Plaatsing 4. Uitvoering & evaluatie onderwijs / AB Einde 5. Uitstroom Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen met psychiatrische problematiek

Kwaliteitskader RMPI-Onderwijs, opbouw Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen met psychiatrische problematiek Start Proces 1. Voorlichting & info 2. Instroom 3. Plaatsing 4. Uitvoering & evaluatie Einde 5. Uitstroom

Normhandboek Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen met psychiatrische problematiek Beschrijving normen Wat is de bijbehorende inspectie-indicator met eventuele toelichting? (indien aanwezig) Welke “best practices” zijn er binnen het RMPI-Onderwijs aanwezig? In welke (beleids)documenten is e.e.a. vastgelegd: welke procedures, beleidsstukken e.a. zijn aanwezig? Zijn er locatiespecifieke afspraken / documenten? Met welke kwaliteitsinstrumenten kan de norm beoordeeld worden? In januari 2009 zijn de normen getoetst middels interne audits.

Instrumenten Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen met psychiatrische problematiek Vooralsnog hanteert het RMPI-Onderwijs het volgende kwaliteitsinstrumentarium:

Intern auditsysteem Audit: systematisch, onafhankelijk en gedocumenteerd proces voor het verkrijgen van auditbewijsmateriaal en het objectief beoordelen daarvan om vast te stellen in welke mate aan de auditcriteria is voldaan. (ISO 19011) Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen met psychiatrische problematiek

Intern auditsysteem Geaccepteerde en valide methode voor objectieve zelfevaluatie Geen politiecontrole! Kijken naar samenhang tussen beleid, processen en prestaties Toetsen op alle niveaus van de organisatie Inzichtelijk krijgen van procesprestaties en de werking van de organisatie: (draait de PDCA-cirkel goed) Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen met psychiatrische problematiek

Intern auditssysteem De intern auditoren: zijn collega’s uit de hele organisatie zijn professioneel getraind zijn onafhankelijk werken in duo’s om objectiviteit en volledigheid te garanderen zijn bekend met normen, processen en procedures zoeken naar feiten en bewijzen, niet naar meningen Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen met psychiatrische problematiek

De auditprocedure Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen met psychiatrische problematiek

Intern auditsysteem Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen met psychiatrische problematiek Fase 1: Voorbereiding Bepalen scope : wie en waar gaan we toetsen? Bepalen toetsingskader: op welke onderwerpen gaan we toetsen? Bepalen planning en inzet auditduo’s Verzamelen voorbereidende documenten: beleidsstukken, procesbeschrijvingen, protocollen, best practices, resultaten andere metingen Communicatie naar organisatie “opfrissen” auditoren

Intern auditsysteem Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen met psychiatrische problematiek Fase 2: Uitvoering Documentenanalyse : wat is de samenhang tussen documenten, wat is de werkwijze: wat is aantoonbaar geregeld? Auditgesprekken: 3 per locatie (locatiemanager, orthopedagoog, 1 à 2 leerkrachten en/of IB-er Zoeken naar verifieerbaar bewijs: wat is effectief operationeel? Soorten vragen: Hoe voer je je taken uit? Klopt dat met de procedure? Wat doe je als….(uitzonderingen)? Kun je me laten zien hoe en waar je registreert? Hoe leer je van jezelf en van anderen ?

Intern auditsysteem Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen met psychiatrische problematiek Fase 3. Rapportage Auditoren noteren bevindingen volgens vast format wat conform de norm is (sterke punten) en wat niet (verbeterpunten) Controle op objectiviteit en volledigheid door lead-auditoren Locatie stelt met team SMART verbeterplan op; opname in jaarplan Afdeling kwaliteit “scoort” en “weegt” alle rapportages: wat zijn de rode lijnen voor het gehele onderwijs en wat per locatie Monitoring en uitvoering van de verbeterplannen via werkoverleg, hertoetsing, locatiebezoeken

Intern auditsysteem Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen met psychiatrische problematiek Opbrengsten na 1e auditronde RMPI-Onderwijs Goed beeld verkregen van alle 18 locaties: waar moeten we gezamenlijk aan werken, wat geldt alleen voor individuele locaties als verbeterpunt Bv: Centraal beleid “landt” soms niet tot in de klas Opbrengst auditoren: succesverhalen van andere locaties zorgt ook voor nieuwe inzichten voor de eigen locatie Opbrengsten locaties: Op alle locaties is kwaliteit extra nadrukkelijk besproken Hernieuwd enthousiasme om zaken uit te werken Realisatie eigen successen, maar ook ruimte voor zelfkritiek

Ambities RMPI-Onderwijs Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen met psychiatrische problematiek Vrijwel alle Cluster 4 –scholen worstelen met de vraag hoe voldoende onderwijskwaliteit geboden kan worden aan de zeer complexe doelgroepen.* Ambitie RMPI: ontwikkelen van een ‘geaccrediteerd certificatie-schema’ voor het speciaal onderwijs en op termijn wellicht het reguliere onderwijs. Resultaat: een gestandaardiseerd normenschema dat extern en objectief getoetst wordt dmv audits (zoals bij ISO en HKZ). Externe deskundigen aangetrokken * Cluster 4 De kwaliteit van het onderwijs aan leerlingen met ernstige gedragsproblemen. Publicatie Inspectie voor het Onderwijs, mei 2007.

Ambities RMPI Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen met psychiatrische problematiek Beschrijving traject 1. Augustus 2009 – maart 2010: Ontwikkeling normhandboek/toetsingskader 2. April 2010 – september 2010: Ontwikkelen toetsingssysteem / beoordelingsprocedure 3. Vanaf september 2010: Periodiek en onafhankelijk toetsen van de norm

Ambities RMPI Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen met psychiatrische problematiek KMS alleen is geen garantie voor betere onderwijskwaliteit Ook aandacht schenken aan: verbetering competenties en gedrag leerkrachten Wellicht veranderen cultuur RMPI-Onderwijs gaat dit traject wetenschappelijk inzetten m.b.v. de RMPI-Academie en externe deskundigen Bv. observaties en coaching van leerkrachten, intervisie: wetenschappelijk begeleid en onderzocht vanaf 0-meting, regelmatige evaluatie, feedback en bijstelling.

Accreditatie en Passend Onderwijs Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen met psychiatrische problematiek Accreditatie zegt iets over validiteit van het KMS: externe toetsing, gedragen door sector, uniformiteit Kwaliteitscertificaat is bewijs: gebruiken voor communicatie naar samenwerkingspartners Herkenning voor samenwerkende scholen, verwijzers, ouders Binnen de sector: onderscheidend: wij hebben onze zaakjes op orde!

Afsluiting Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen met psychiatrische problematiek Startpunt was : verbeteren eigen kwaliteit van het RMPI-Onderwijs Ambitie is: een geaccrediteerd kwaliteitssysteem à la ISO, HKZ Accreditatie alleen zinvol indien nut en noodzaak door de sector, partners en overheid worden onderkend en erkend Interesse, vragen en opmerkingen van andere (cluster 4) scholen zijn daarom van harte welkom!