Opvattingen over leren en instructie: Cognitivisme

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
Visual Knowledge Building
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Het geheugen is goud waard!
Programmeren met Alice
Overzicht Inleiding kennisacquisitie Elicitatietechnieken
Het geheugen “Een dag om niet (meer) te vergeten. Over het lerend vermogen van mensen met dementie” Leuven, 15/6/2012 Janssens Anneleen, Expertisecentrum.
Opvattingen over leren en instructie: Cognitivisme
Presentatie vergelijkingen oplossen Deel 2
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Opvattingen over leren en instructie: Cognitivisme
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Opvattingen over leren en instructie: Cognitivisme
INTERACTION DESIGN Week 6. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Soorten gedrag Modellen User interface Q & A.
A dynamic systems approach by Thelen and Smith: chapter 2.
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Principe 6 Om te leren zijn tijd en ruimte nodig
Portfolio
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
Rekenproblemen en Dyscalculie
Vergelijkingen oplossen.
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Uitdagend ontwerpen Freddy Veltman – van Vugt Hanneke Koopmans
Voor praktijkonderwijs
Convergeren en selecteren
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Burgerinitiatieven.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Inzicht in Leerprocessen
Opvattingen over leren en instructie: Cognitivisme
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Pedagogische theorieën
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Thema 2 Periode 1 KOP
Broekzak demonstraties Ed van den Berg VU HvA. Uit 27 geboden voor natuurkunde docenten (Scheider, 1980) 1. Gij zult geen woorden onderwijzen, behalve.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
3 november 2011 A-college Leerpsychologie
Carla van Boxtel 20 november 2008
Praktijk Opleiders Cursus
De juiste route naar het juiste doel
3 Hardware 3.1 De processor en intern geheugen
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Product van TU Delft, SEC
BOM-model PV 25/03/2014.
Parkinson en vermoeidheid
Product van TU Delft, SEC
Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?.
Vermenigvuldigen en delen. Toepassen.
Transcript van de presentatie:

Opvattingen over leren en instructie: Cognitivisme

Cognitivisme: nog relevant in 2012? Meta-analyses van onderzoek naar impact: Hattie (2009) Hattie, J. (2009). Visible Learning: A Synthesis of over 800 Meta-Analysis relating to Achievement. Milton Park, Oxon: Routledge.

Schoolkenmerken

Advance Organizer Taart Piano Aap Trein Examen Dans Dik Laat Rijbewijs Cadeau

Advance organizer Een dikke aap haalde na het examen een rijbewijs en kreeg als cadeau een taart. Hij danste tot laat in de nacht op de trein.

Mogelijke uitwerking 2 Piano Taart Trein Aap Examen Dans Laat Dik Cadeau Rijbewijs Mogelijke uitwerking 2

Mogelijke uitwerking 2 Aap Dik Trein Cadeau Examen Dans Laat Taart Rijbewijs Piano Mogelijke uitwerking 2

Behaviorisme - cognitivisme leren slaat alleen op waarneembaar gedrag alleen onderzoeken door directe observatie mentale gedrag, de inzichten, de interne beelden van belang zijn méér dan observatie alleen; bijv. introspectie

Soorten kennis Declaratieve kennis Definities, formules, wetten, verschijnselen, ... Procedurele kennis Algemene en specifieke methoden Metacognitieve kennis kennis over hoe we zelf denken, zaken aanpakken (nvt).

Algemeen model cognitief functioneren MODELLEN: die beschrijven, verklaren en voorspellen hoe we cognitief functioneren: Informatieverwerkend model voor cognitief functioneren

Algemeen model cognitief functioneren Assumpties informatieverwerkend model: Informatieverwerking (kennisopbouw en leren) gebeurt in stappen. Informatieverwerking is vergelijkbaar met computerprocessen. Vandaar de term geheugen. Let op ‘metafoor’. Er zijn grenzen aan wat verwerkt kan worden. Wel grenzen aan hoeveelheid per stap. De informatieverwerkende activiteit is interactief: invloed van wat we reeds weten. Reeks processen onderscheiden: waarnemen, herhalen, denken/reflecteren, problemen oplossen; herinneren, vergeten en zich inbeelden.

Multi-store model! Verschillende geheugens: episodic memory: gebeurtenissen, plaatsen, tijd; semantic memory: algemene kennis en begrippen, die niet gekoppeld zijn aan een bepaalde context; verbal memory: betekenisvolle eenheden die opgebouwd zijn als schema’s (zie verder); visual (iconic) memory: afbeeldingen,scènes, tekeningen. Visueel geheugen, werkgeheugen, lange termijn geheugen

Bottom-up & Top-down

Werkgeheugen Central Executive Fonologische lus Episodische buffer Visuo-spatiële schetsblad Verbale info Visuo-spatiële info Verbale en visuo-spatiële info

Cognitieve belasting Cognitive Load Luister naar de volgende paragraaf:

Cognitive Load Sweller (1994) Assumpties: Werkgeheugen beperkt Onbeperkt lange termijn geheugen Schema’s structureren in het geheugen de informatie Automatisering mogelijk: schema’s sneller en minder bewust verwerken

Cognitive Load Extraneous Cognitive Load Intrinsic cognitive load in handen instructieverantwoordelijke presentatie van materialen/problemen bijv. bewerkte voorbeelden stapsgewijze opeenvolging van probleempjes geselecteerde probleempjes visuele ondersteuning representatie (mind maps) audio, beelden Intrinsic cognitive load

Representatie declaratieve kennis 1 proposities Een propositie is een basiseenheid van informatie; één idee bestaande uit argumenten met een relaties ertussen.

Representatie van declaratieve kennis 2 beelden (images) Een beeld is een op perceptie gebaseerde representatie die deels de oorspronkelijke perceptuele structuur van de input heeft behouden. - plaatje van boot

Representatie declaratieve kennis 3 lineaire ordening Declaratieve kennis kan ook als een lineaire ordening van een verzameling elementen gerepresenteerd worden. Vb. ABCD, EFG, HIJK, LMNOP, QRS, TUV en WXYZ. Vb. Noten Vb. durch für ohne um bis nach gegen

Representatie declaratieve kennis 4 schema’s (gebaseerd op proposities, beelden en ordening) Kennis bestaat niet uit losse ideeën; uit losse propositie(netwerken), lineaire ordeningen en/of beelden.

Schema Geheugenstructuur Abstractie Netwerk Dynamische structuur Heeft een context Schema: statisch? Script? Dynamische kennis Mental model: dynamisch + ‘beliefs’

Representatie procedurele kennis

P1 ALS ik als doel heb om een paragraaf te begrijpen en ik begrijp alle woorden, DAN zoek ik naar een centrale zin en kijk ik na of alle andere zinnen die eerste zin ondersteunen. P2 ALS ik als doel heb om een paragraaf te begrijpen en ik begrijp niet alle woorden, DAN zoek ik de niet-gekende woorden op in een woordenboek en zoek ik naar een centrale zin en kijk ik na of alle andere zinnen die eerste zin ondersteunen.

Ontwikkelen declaratueve kennis Twee mentale processen staan centraal bij het ontwikkelen van declaratieve kennis: Elaboratie Organisatie

Elaboratie

Organisatie Organisatie werkt in op beschikbare kennis in het geheugen. De bedoeling van organisatie is om de interne cognitieve structuur te versterken.

Organisatie Schematiseren, structureren Hiërarchie aanbrengen

Organisatie Begrippen toepassen: begrippen helpen feiten of andere begrippen te clusteren Opbouwen persoonlijke theorieën: eigen structuren opbouwen waarin declaratieve gecombineerd wordt om een en ander te verklaren.

Organisatie en elaboratie Zowel elaboratie en organisatie illustreren hoe: de initiële opbouw van nieuwe kennis gebeurt en hoe de verdere kennisverwerving verloopt.

Ontwikkelen procedurele kennis cognitieve fase associatieve fase autonome fase doelgerichtheid - doelstructuur

Ontwikkelen procedurele kennis

Cognitieve fase 1 P1 ALS het om een vermenigvuldiging van breuken gaat DAN vermenigvuldig je de teller met de teller en de noemer met de noemer P2 ALS het om een vermenigvuldiging van breuken gaat en ken de beide tellers DAN vermenigvuldig ik beide tellers en noteer het resultaat als de nieuwe teller

Cognitieve fase 2 P3 ALS het om een vermenigvuldiging van breuken gaat en ken de beide noemers DAN vermenigvuldig ik beide noemers en noteer het resultaat van de nieuwe noemer P4 ALS het om een vermenigvuldiging van breuken gaat en ken de nieuwe teller en de nieuwe noemer DAN geef ik de nieuwe teller en de nieuwe noemer als oplossing door.

Associatieve fase In de associatieve fase proberen we de ondersteuning van de producties door het continu consulteren van de proposities (teller x teller; noemer x noemer) weg te werken.

Autonome fase De autonome fase is een automatisch uitvloeisel van de associatieve fase. Het is moeilijk aan te geven wanneer die bereikt is.

Opvattingen over leren en instructie: Cognitivisme