FirstGroup plc is de perfecte partner voor Connexxion juli 2006

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Warmteaanbod en –vraagkaart in het Nederlands-Duitse grensgebied in theorie en praktijk Prof. Dr.-Ing. Christof Wetter.
De zin en onzin van escrow
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Welkom bij de introductieclinic voor nieuwe hockey-ouders
Parker werkt samen met klanten om hun productiviteit en winstgevendheid te verhogen.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Theo Heida • Procap Adviseurs en Projectmanagers (2005 – nu) • Stichting Company to College • DHV(2001 – 2005) • Technische Planologie (Rijksuniversiteit.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Nieuwjaarsbijeenkomst Federatie Zakenvrouwen & Female Leaders 22 januari 2014.
Stichting de Jansheeren Perspectief na kortingen ?
BLUE GREEN Peter Reyneveld
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
1. Binnen de zorg kenden we de voorbije decennia een uitbouw van relatief goed gesubsidieerde diensten en organisaties, en dit heeft geleid tot - de uitbouw.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
Kabels en leidingen nabij watergangen
DE ARBEIDSMARKT nu en morgen Gerald Ahn CWI Zuidoost-Nederland 12 juni 2006.
secretaris Plaatselijke Groep
De arbeidsmarkt verandert en Joulz ook
Het innovatiemodel van IMEC
OR-platform 15 november.
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Gerwin Verschuur, 13 februari 2014
Audumla’s Silveren Seepaerd
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Missie, visie, strategie & jaarplan
Breedband in het OV: architectuur 11 Mei 2005 GVB, Amsterdam.
Afval Energie Bedrijf Eric Velthuizen Sales Manager 8 april 2004.
De Internationale activiteiten van De Post Peter Somers 5 september 2007.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Technologie voor een duurzame gezondheidszorg Opening van IMDI-CoRE SPRINT juni 2011www.IMDI.nl.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Digitaal mei 2014.
10 januari 2015 Bedrijfsoriëntatie Unit 4 Agresso Presentator: Yoran Kleiberg.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Hoe benut je de OR?’
Cyclelogistics Ahead Standaardpresentatie Contract n°: IEE/13/628/SI Project duration : may 2014 – april 2017 Slides version : oct 2014.
een nieuwe LEADER periode
Gas Natural Fenosa Presentatie 2 e helft landen Wie zijn wij? 20 mln. klanten werknemers EBITDA € mln. 330 TWh gas verkocht wereldwijd.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Rosneft te kopen BP uit Russische joint venture. DE Raad van bestuur van BP heeft ingestemd met een aanbod van de Russische staat oliemaatschappij Rosneft.
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Presentatie bedrijfsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Seminar Luchtruim & Regelgeving
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Transcript van de presentatie:

FirstGroup plc is de perfecte partner voor Connexxion juli 2006

Group Director of International Development Moir Lockhead OBE Group Chief Executive Oprichter van FirstGroup Oud-voorzitter Confederation of Passenger Transport Achtergrond in gemeentelijk vervoer en techniek Winnaar Scottish Business Achievement Award 2006 Verantwoordelijk voor koers & strategie groep David Leeder Group Director of International Development Achtergrond in bus- en railvervoer in de UK Oud-voorzitter Confederation of Passenger Transport Managing Director, UK Bus Division 2001-2004 Main Board Director, FirstGroup Plc Verantwoordelijk voor uitbreiding naar nieuwe markten

Project Director, International Development Imran Rahim Project Director, International Development Verantwoordelijk voor projecten in Nederland Ervaring met fusies & overnames in de transport-sector en het bieden op Britse railconcessies Gediplomeerd accountant met transactie-ervaring bij KPMG Joost Noordewier Head of Performance Planning Betrokken bij alle projecten in Nederland Verantwoordelijk voor prestatiemanagement bij de divisie railvervoer Uitgebreide ervaring met het bieden op Britse railconcessies Eerder werkzaam bij de Strategic Rail Authority en Booz Allen Hamilton

Ons doel is om alle stakeholders tevreden te stellen Waar staan we voor Onze visie Het openbaar vervoer transformeren door openbare vervoersdiensten te leveren die veilig, betrouwbaar, hoogwaardig, persoonlijk en toegankelijk zijn We geloven dat we aan de behoeften van al onze belanghebbenden kunnen voldoen, zowel individueel als gezamenlijk. Ons doel is om door consequent toepassen van bovenstaande principes een keten te creeëren van groeiende reizigersaantallen, medewerkers met een bevredigende loopbaan, tevreden gemeenten en bloeiende gemeenschappen en tegelijk een goed rendement voor onze aandeelhouders te bereiken. Ons doel is om alle stakeholders tevreden te stellen

Enkele cijfers Hoofdkantoor in Aberdeen, Schotland Genoteerd aan de Londense beurs Wereldwijd 74.000 medewerkers Jaaromzet €4,35 miljard Aanzienlijk aandelenbezit onder personeel - 28.000 van onze 48.000 aandeelhouders zijn medewerkers Andere investeerders zijn voornamelijk pensioenspaarders via banken en fondsen Geleid door een Raad van Bestuur bestaande uit vier executive directors en vijf non-executive directors Raad van Bestuur heeft een Non-Executive Employee Director Nr. 1 in het bus- en railvervoer in het Verenigd Koninkrijk en nr. 2 in het vervoer met gele schoolbussen in Noord-Amerika We zijn de grootste beursgenoteerde vervoersgroep voor weg- en railvervoer in de UK

Gestage groei sinds privatisering busvervoer in 1989 Geschiedenis Eind 19e eeuw - eerste tram- en busdiensten in Aberdeen 1986 Busvervoer buiten Londen geliberaliseerd en geprivatiseerd 1989 Overname van Aberdeense busonderneming GRT Bus Group door directie en personeel 1994 Notering aan de beurs 1995 GRT en Badgerline gefuseerd tot FirstGroup 1996 Privatisering Britse spoorwegen 1999 Overname van Amerikaanse schoolbusdiensten 2003 Overname van GB Railways waaronder GB Railfreight en Hull Trains 2004 Verwerving railconcessies TransPennine Express, Thames, ScotRail 2005 Verwerving railconcessies Greater Western en First Capital Connect Gestage groei sinds privatisering busvervoer in 1989

Overzicht activiteiten FirstGroup

Onze activiteiten Railvervoer UK BusvervoerUK Noord-Amerika Nr. 1 in UK marktaandeel 21% 6 personenvervoerbedrijven GB Railfreight 400.000 reizigers per dag Nr. 1 in UK marktaandeel 23% 22 busbedrijven 9.000 bussen 2,8 miljoen reizigers per dag Nr. 2 in de VS 21.000 schoolbussen Kleinschalige vervoersdiensten Onderhoudsdiensten 2 miljoen leerlingen per dag Uitbreiding naar het Europese continent is de logische volgende stap

26.000 medewerkers 20 bedrijven 9.000 bussen 150 busstallingen Busvervoer VK Londen - gereguleerd UK – ‘vrije toegang’ Exploitanten bepalen tarieven en dienstregeling en dragen exploitatierisico Geen ‘exclusieve rechten’ Vrije toegang – aankondiging 56 dagen van te voren Geen algemene subsidies op tarieven Specifieke routes en deelroutes gesubsidieerd door opdrachtgevers Routes en tarieven door de Mayor of London bepaald Vervoersbedrijven bieden voor contracten van vaste duur Opdracht is om busdiensten te leveren binnen een prestatieregime Invoering rekeningrijden en busbanen stimuleren groei 26.000 medewerkers 20 bedrijven 9.000 bussen 150 busstallingen Grootste busexploitant in het Verenigd Koninkrijk

Grootste railexploitant in UK sinds 1 april 2006 Railvervoer UK Concessiehouder Activiteiten Duur Omzet (ca.) First Great Western Intercity-, pendel- en regionale treinen Concessie tot 2016 €670m First ScotRail Intercity-, pendel-, regionale en nachttreinen Concessie tot 2014 €500m First Capital Connect Pendeltreinen Concessie tot 2015 €450m First TransPennine Express Intercity-treinen Concessie tot 2013 €300m Hull Trains Toegangsrechten tot 2010 €15m Croydon Tramlink Stadstram Concessie tot 2030 GB Railfreight Vrachtvervoer Vrije toegangsexploitant €50m Totale omzet FirstGroup Rail €2,000m NS (railvervoer in Nederland) €1,800m Grootste railexploitant in UK sinds 1 april 2006

De op één na grootste exploitant van gele schoolbussen VS en Canada Eigen management-team en hoofdkantoor in Cincinnati We exploiteren 21.000 gele schoolbussen Actief in 50 staten en op 200 locaties Iedere dag worden bijna 2 miljoen leerlingen naar school gebracht Ook stadsbussen, shuttlebussen en verlening van andere diensten Omzet is sinds 1999 verdubbeld Groeiende activiteiten op het gebied van doelgroepenvervoer voor bijzonder onderwijs, gehandicapten en opleidingsinstituten Shuttlediensten voor luchthavens, universiteiten, toerisme en bedrijven We exploiteren de taxicentrale van de New York Transportation Authority De op één na grootste exploitant van gele schoolbussen in Noord-Amerika

Ontwikkeling van onze onderneming

Waarom we succesvol zijn We begrijpen de behoeften van onze stakeholders en passen ons continu daaraan aan We concentreren ons op onze rol als dienstverlenend OV-bedrijf We investeren in onze medewerkers en onze diensten om aan de veranderende wensen van onze reizigers te kunnen voldoen We werken samen met regionale en lokale overheden We behoren tot de meest innovatieve OV-ondernemingen We beschikken over draagvlak bij onze stakeholders en trekken investeringen uit de publieke en private sector aan ten behoeve van het openbaar vervoer We zorgen voor maximale groei van reizigersaantallen en verminderen daardoor de bijdrage van overheden We maken onze beloften waar We beschikken over medewerkers met een passie voor openbaar vervoer en met uitstekend financieel inzicht We begrijpen onze rol als personenvervoersbedrijf

Innovatie en investering Toonaangevend als het gaat om innovatie door samen te werken met busfabrikanten aan ontwikkelingen zoals de FTR bus en geleide bussen In samenwerking met Europese regeringen, voertuig-fabrikanten, BP en The Energy Savings Trust, neemt First deel aan het Clean Urban Transport Europe-project met emissievrije waterstofbussen in Londen Jaarlijks wordt ongeveer €140 miljoen uitgegeven aan nieuwe bussen Investeringen in de afgelopen 6 jaar van bijna €1,4 miljard voor 4.000 nieuwe bussen, 400 nieuwe treinen en een reeks infrastructuur-projecten Verwachte investeringen in de komende 10 jaar van ca. €770 miljoen voor railvervoer in de UK en €1,4 miljard voor busvervoer in de UK Investeringen in stations, waaronder een nieuw veilig toegangs-systeem met tourniquets in Londen GB Railfreight is de eerste Britse cargo-onderneming die niet is voortgekomen uit de voormalige activiteiten van British Rail First TransPennine Express is een nieuwe intercitydienst in Noord-Engeland die uit een aantal regionale interstedelijke diensten is ontstaan We investeren veel in onze onderneming

We investeren in reizigersgroei Uitstekende samenwerking met de lokale overheden, zoals bijvoorbeeld: De eerste Statutory Quality Partnership in de UK in Glasgow waar we €42 miljoen hebben geïnvesteerd in 220 nieuwe bussen, businformatie-, signalerings- en trackingsystemen, verkeersmanagementmaatregelen, evenals beveiligings-apparatuur zoals ingebouwde CCTV-camera’s Geleide bussen in Leeds waar we ongeveer €5.6 miljoen hebben bijgedragen aan de kosten voor de infrastructuur Service-innovaties en investeringen in voorrangsstroken voor bussen evenals het onderhouden en exploiteren van het P+R-systeem in York Omvangrijk marktonderzoek om de ontwikkeling van het netwerk aan te passen aan de vraag, omvattend: Overleg met reizigers in de vorm van focusgroepen en enquêtes Onderzoek naar historische reispatronen om het gedrag van onze reizigers beter te kunnen begrijpen Volledige herstructurering van ons busnetwerk in overleg met de lokale overheid gebaseerd op de resultaten van het marktonderzoek Creatieve marketing om het aantal bus- en treinreizigers te vergroten Grote investeringen in yield-managementsystemen om de bezettingsgraad van onze diensten te verbeteren We investeren in reizigersgroei

Multimodaal vervoer en technologie Smartcards in Londen, Bradford en York Volledige busvloot aangepast om op diesel met laag zwavelgehalte te kunnen rijden Nieuwe bussen zijn uitgerust met een katalysator of roetfilter – in totaal is inmiddels rond 25% van ons busvloot hiervan voorzien Ontwikkeling van luchthavens zoals Manchester en Dublin Airport als hubs voor vervoer over weg en rail Ontwikkeling van stations met parkeerfaciliteiten zoals Bristol Parkway om verkeer stadinwaarts te vermijden Investering in P+R-faciliteiten aan de randen van steden om congestie te vermijden Ontwikkeling van een multimodaal netwerk met bussen en andere diensten om hiaten in het netwerk op te vangen Intermodale kaartverkoop en dienstregeling Introductie van kaartverkoop via GSM, bijvoorbeeld op de Dublin Aircoach en FTR-diensten in York Geïntegreerde op GPS-gebaseerde systemen ter informatie van reizigers en personeel in real-time Versturen van tekstberichten voor aankomsttijden Satelliettechnologie om onze bussen langs congestie te leiden en knelpunten te identificeren Liberalisering heeft voor innovatie gezorgd

We investeren in onze medewerkers Toename van het aantal in het bus- en railvervoer werkzame mensen in de UK sinds privatisering vanwege hogere niveau van dienstverlening Soepele overgang van personeel tijdens de privatisering van de Britse bus- en spoorbedrijven in de jaren 80 en 90 Aantal medewerkers was 600 in 1986 thans 74.000 Goede werkrelatie met alle vakbonden Alle chauffeurs krijgen de gelegenheid om de National Vocational Qualification (“NVQ”) in Road Passenger Transport te halen De divisie busvervoer runt een succesvol management-trainingsprogramma Aanzienlijk aandelenbezit onder personeel door diverse aandelenspaarplannen – 28.000 van onze 48.000 aandeelhouders zijn medewerkers In de Raad van Bestuur heeft een door het personeel gekozen Non-Executive Director zitting We investeren in onze medewerkers

Strategie voor het Europese continent

Wij zien Connexxion als onze basis op het Europese continent Onze Europese doelen Ontwikkelen van een vierde divisie op het Europese continent We investeren in platforms voor duurzame groei op lange termijn We zullen zorgen voor een sterk management dat de regionale en lokale markt goed begrijpt We erkennen de strategische betekenis van de liberalisering in Nederland die in overeenstemming is met de actuele ontwerpwetgeving van de EU voor de transportsector We zullen de kennis en ervaring delen die we hebben opgedaan op een markt die al 20 jaar is geliberaliseerd Wij zien Connexxion als onze basis op het Europese continent

Aangetrokken door de openheid en transparantie in Nederland Waarom Nederland? Duidelijke en transparante regelgeving Integriteit en een gevoel van fairness Vrije ondernemingsgeest Focus op innovatie Geografisch dicht bij het Verenigd Koninkrijk Loopt voor op de meeste Europese landen met betrekking tot liberalisering Potentie om reizigersaantallen te laten groeien als vervoerders met de regionale en lokale overheden samenwerken aan de ontwikkeling van het netwerk en marketing Een goede uitvalsbasis voor verdere mogelijkheden voor uitbreiding in Europa We voeren besprekingen met andere gemeenten over verdere mogelijkheden in Nederland, waaronder de liberalisering van de OV-markt in de Randstad Aangetrokken door de openheid en transparantie in Nederland

Wat wij het openbaar vervoer in Nederland kunnen bieden Als strategische koper bieden we betrokkenheid op de lange termijn aan de ontwikkeling van het openbaar vervoer in Nederland 20 jaar ervaring op een geliberaliseerde markt voor busvervoer Ervaring in het ontwikkelen van goed aan sluitende multimodale diensten Innovatief denken bij de ontwikkeling van netwerken en diensten waardoor de mogelijkheden voor de reiziger vergroot worden Vast voornemen om te investeren in het openbaar vervoer in Nederland Sterke concurrent uit de private sector voor Arriva, Veolia-BBA en GVBs, hetgeen voor goede prijs-prestatieverhouding voor reizigers en opdrachtgevers zorgt We bieden betrokkenheid op lange termijn voor het openbaar vervoer in Nederland

Wat wij Connexxion bieden Expertise met betrekking tot het bieden op bus-, trein- en tramconcessies Mogelijkheid om in technologie en bedrijfsmiddelen te investeren Innovatieve ideeën inzake netwerk- en dienstenontwikkeling voor reizigersgroei Mogelijkheid voor Connexxion om concurrerend te kunnen bieden op nieuwe multimodale concessies Ervaring in het exploiteren van geïntegreerde multimodale diensten Delen van best practice inzake operationele efficiëntie op een pas geliberaliseerde markt Uitbouwen van het bedrijf tot onze basis voor uitbreiding op het Europese continent We vullen de kennis en ervaring van Connexxion aan

Wat Connexxion ons biedt Aantrekkelijk bedrijf qua grootte en ontwikkelingsmogelijkheden Biedt ons een aanzienlijke positie en een platform voor groei op het Europese continent, met een Europees hoofdkantoor in Nederland Zou de vierde onafhankelijke divisie van FirstGroup worden met een algemeen directeur die zitting heeft in de Executive Management Board van de Groep Ervaring bij het opereren op de geliberaliseerde Nederlandse markt Expertise in taxi- en wateractiviteiten die waardevol zijn in de UK en in het buitenland Sterk managementteam, onder andere bestaand uit de directeuren van de divisies Gerespecteerd bedrijf met goede relaties in de Nederlandse vervoerssector Goede positie voor de liberalisering van de Randstad en het railvervoer in NL Het is onze intentie om de Nederlandse identiteit van Connexxion te handhaven Een sterk merk met een sterke identiteit die we willen handhaven

FirstGroup is de perfecte partner voor Connexxion Samengevat Onze voornemen is om een serieuze speler op het Europese continent te zijn met Nederland als onze basis Een sterke positie verwerven in Nederland staat bovenaan onze prioriteitenlijst We zullen reizigersgroei stimuleren door toegankelijkheid, kwaliteit, innovatie en veiligheid te verbeteren We beschikken over kennis en ervaring die een uitstekende aanvulling vormen op die van Connexxion We betreden de markt vanuit een sterke positie Onze belangstelling voor Connexxion is serieus en voor de lange termijn FirstGroup is de perfecte partner voor Connexxion