Beter worden doe je thuis! DE KLINIEK EN HET FACT-TEAM

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuwe woonvorm met toekomst
Advertisements

Medicatieoverdracht binnen Rivas (BZ)
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
Rehabilitatie is, zeg maar, echt mijn ding
Artikel 107 Netwerk Gent-Eeklo 14/12/2012
Van Dwang en Drang naar HIC
De vijfde pijler : het PAAZ en Art 107 Wie is nu de naaf in het wiel ?
Maar is er dan ook een (t)huis?
Veranderingen in rol Familieraden
Do we help or do we hinder? Michiel Bähler GGZ -NHN
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
Motivatie van de professional Willy Limpens
Het verhaal van de koekoek
Harry Meijerink.
Symfora groep.
FUNCTIE ASSERTIVE COMMUNITY TREATMENT
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Presentatie Zorgcoördinatiepunt Tijdelijk Huisverbod
Hoorn Enkhuizen Heerhugowaard Heiloo Schagen Obdam Zwaag Bergen Hoogkarspel Egmond Warmenhuizen Alkmaar Den Helder.
Intensive Care in de GGZ vanuit het perspectief van GGZ Nederland
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
GGZ-Vernieuwing Midden-West-Vlaanderen:
Duurzame jeugdzorg Almere
Begeleidingsplannen GGZ
Elleke Landeweer, Remy Welleman, Bianca van den Nieuwendijk
Zelf aan de slag met patiëntenparticipatie
OLDFACT/CITO/HOOP/PITO
Herstelondersteunende zorg in Nederland
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Suïcidegevaar en onvrijwillige opname
“Samenwerken is een keuze”
Jeugdbescherming in 2015 Samenwerken aan de veiligheid van kinderen.
Hervorming langdurige zorg
Workshop Intensieve Ambulante Behandelmethoden
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Perspectief van de cliënt
Reguliere ambulante teams:  Principe van casemanagement:  Een vaste caseload  Één hulpverlener heeft de regie over de gehele hulpverlening aan die.
Project oriëntatie op het beroep
Brainstormsessie spoedeisende psychiatrie van de toekomst
Zo ‘op maat’ kan de zorg zijn! Michiel Bähler Ypsilon Apeldoorn 8 november 2008.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Landelijke studiedag Ypsilon 14 november 2015 Het succes van goed wonen.
High & Intensive Care Sandra Vos en Chris den Braber
Ontwikkelingen en behandelmogelijkheden
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
DAG TEGEN KANKER OP 18 SEPTEMBER 2014 Aandacht voor mensen met kanker in ons ziekenhuis.
Verslaving en psychiatrie een gedwongen huwelijk? Heerenveen 17 sept 2014.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
“Wij zijn daar waar onze klant wil slagen” DE REIS NAAR HERSTEL Actieplan GGZ Noord-Holland-Noord naar 30% meer herstel Marijke van Putten 9 juni 2016.
CAPACITEIT EN ROOSTERMANAGEMENT. Inhoud 1.C&R i.r.t. de nieuwe koers van Zuidwester 2.Samenvatting capaciteit & rooster- management (C&R)methoden 3.C&R.
DEMENTIE: over ziekte, zorg en samenleving
Samen bouwen aan een passend, veilig en duurzaam traject
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Intensieve herstelzorg
Brainstormsessie spoedeisende psychiatrie van de toekomst
De organisatie en implementatie van IHT
‘Maatschappelijke zorg & ambulantisering in de GGZ’:
Visie op Forensische Verslavingszorg
Hestelondersteunende zorg: Minder dwang en drang
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
Jeanet Nieuwenhuis, (beleids)psychiater VGGNet en junior onderzoeker
Van Dwang en Drang naar HIC
EPSI Eenheid Psychiatrische Spoed Interventie
Regie en Informatiedeling verwarde Personen ‘10 in Twente’
F-ACT 27 april 2019 Adviesraad WMO.
Centrale Nachtzorg Gemiva-SVG
Transcript van de presentatie:

Beter worden doe je thuis! DE KLINIEK EN HET FACT-TEAM Ronnet Kwant, psychiater Crisiszorg Olvendijk Cathrien Hoff, psychiater Wijkteam Alkmaar Noord Gerard Peetoom ervaringsdeskundige Jeanette de Grand teamleider Crisiszorg Olvendijk

Inhoud Wat willen mensen FACT : verbetering ambulante behandeling Vraagt andere opname kliniek Veranderen, maar hoe? Transmurale samenwerking en behandeling Resultaten

1990 Wat vind U er van om hier in het instituut te wonen? O, geweldig, ik zou niet anders willen.

2011 2010 Wat vind U er van om zelfstandig te wonen? O, geweldig, ik zou niet anders willen. Ik woon heerlijk.

Mensen willen Eigen woonplek (Betaald) werk Behandeling en begeleiding in eigen omgeving

Deïnstitutionalisering is noodzakelijk! Iedere opname vergroot de kans op langdurige hospitalisatie Opname in het verleden is de grootste voorspeller voor heropname Na opname is terugkeer in de maatschappij beladen Opname en ontslag zijn beide risicofactoren voor suïcide

Vraagt om intensieve ambulante behandeling

6 FACT-teams Noord-Kennemerland 2003 nieuw concept ambulante behandeling 6 FACT-teams Noord-Kennemerland

Ingrediënten FACT aan huis Crisisinterventie Opschalen: weekend/avond-fact Behandeling Inclusief CGT, EMDR, IDDT Herstel Inzet ervaringswerker; IPS; netwerktafel

Werkwijze kliniek nog ‘oude stijl’.....

Intensieve transmurale behandeling is nodig!

Handboek FACT Transmurale zorg gaat vooral om een organisatiecultuur, waarbij continuïteit van zorg en flexibiliteit centraal staan. Toen ik 4 jaar geleden werd aangenomen als psychiater voor de opname afdeling binnen divisie lang, kreeg ik de opdracht mee om de samenwerking met de fact teams te verbeteren om het geheel in het belang van de patient transmuraler te maken.

Oude situatie opname afdeling Slechte accommodatie Beheersmatig Verpleegkundig kantoor centraal Client geen regie Toen ik hier kwam werken, viel mij op de slechte staat van het meubilair, jullie allen bekend met brandgaten in bankstellen, ongezellige huiskamers waar bijna nooit iemand zat behalve tijdens de maaltijden. Patienten werden geacht zich aan de afdelingsregels te houden en verpleegkundigen traden op als een soort van politie agent om de orde te handhaven vanuit een soort aquarium als verpleegpost, met vaak een gesloten deur, hetgeen regelmatig leidde tot agressie incidenten bij patienten, die geen benul hadden van een behandelplan wat er ook vaak niet was.

Oude situatie opname afdeling Slechte communicatie verwijzende team Onduidelijke hulpvraag Regelmatig werden patienten afgeleverd bij de voordeur zonder duidelijke reden van opname, waarna er een radio stilte volgde. Wie de regie waarover voerde was onduidelijk. Regelmatig zaten we vol en de duur van opnames was lang, regelmatig langer dan een ½ jaar. Er was weinig contact met onze collega’s van de fact teams.

Visie GGZ NHN Beter worden doe je thuis, niet op de kliniek Indien opname noodzakelijk dan zo kort mogelijk Ambulant is leidend

Veranderen!!! Maar hoe??? Werkwijze op kliniek veranderen Werkwijze in samenwerking met ambulante teams veranderen We hebben eerst met alles en iedereen gesproken voordat we tot een gemeenschappelijk en gezamenlijk plan kwamen. Het doel hierbij was zoveel mogelijk outreachend werken en opname voorkomend

Veranderingen kliniek Opwaarderen leefmilieu Opheffen verpleegkundig kantoor Werken vanuit de huiskamer Aantrekken ervaringsdeskundige/familie ervaringswerker Herstelgericht en gastvrij werken

Centraal kantoor? NEE!!!!!!

Gastvrij!

Veranderingen samenwerking kliniek FACT-teams Introductie Zorg Afstemmingsgesprekken Wekelijks psychiater overleg Telefonische bereikbaarheid crisiszorg 24 uur per dag Inzet klinisch werkende verpleegkundigen in weekend FACT en avond FACT Open afdeling gesloten In feite gaat het erom hoe we als kliniek de wijkteams kunnen faciliteren om opname te voorkomen danwel een opname zo kort mogelijk te houden

Cultuuromslag U wilt een opname? Dat doen we tegenwoordig eigenlijk niet meer.....wat heeft u nodig?

Consequenties Manager en teamleider vertrokken Veel weerstand tegen veranderingen 90 % verpleegkundig team vertrokken

Resultaten Opnametijd is verkort. De doorstroom is verbeterd Vermindering dwang en drang Communicatie is verbeterd Client en systeem zijn enthousiast Er is meer betrokkenheid van zowel patienten als hun familie bij de opname te beginnen bij het eerste ZAG. De tevredenheid is hoger. Cliententhermometer in 2009 gaf een score van 6.9. In 2010 7.3

Gebruik bedden in Alkmaar en andere clusters Gemiddelde bedbezetting

Toegenomen waardering Rapportcijfer totale behandeling cliënten crisiszorg 2009: 6.9 2010: 7,3

Toekomst Opname duur verder verkorten Dwang/ drang verminderen Sluiten separeers Doel is de opname te maken tot een intermezzo in een ambulante behandeling Alleen hoog intensieve behandeling in de kliniek Ons toekomst ideaal is dat de client geen onderscheid ervaart tussen fact team en kliniek en dat ook tijdens opname het herstelproces van de client leidend is.

Samenvatting Optimale transmurale samenwerking vraagt Gedeelde visie Duidelijke procedures En SAMENWERKEN!!

Beter worden doe je thuis! Winnaar Paludanus prijs 2010

Stellingen Beddenafbouw is geen doel, maar een middel De kliniek kan de helft van de bedden afbouwen als de medewerkers van de kliniek steun bieden aan de wijkteams