Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 IT Management vs IT Governance in de Welzijnssector in Vlaanderen Studiedag: Efficiëntie en Effectiviteit 28/09/2012.
Advertisements

Van kernuitdagingen naar doelstellingen
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Onderbouwend vertrouwen, focus op succes! Ron Bormans November 2006.
Efficiënt besturen in de social profit
netwerk organisatiebeheersing
Voor resultaten met mensen 1 DE WERKELIJKHEID ACHTER CIJFERS, ONTMASKER MANIPULATIE OR LIVE OKTOBER 2012 Mr Geert Ploeg.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent
Visie Mensontwikkeling WSD
Management : situering en begrip
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
CAF als een geïntegreerd instrument. 1. Uitgangspunten Voor Gent..is KWZ niet…maar is KWZ wel … Doel Voldoen aan vereisten, normen, decreten Uiting van.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Eenheid in verscheidenheid
Welke mogelijkheden biedt ICT voor een onderneming ? William Mosseray Chief Strategy Officer - Belgacom.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
College 4 Bedrijfscodes.
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Uitgangspunten Innovaties = richtlijnen, preventie programma’s, etc.
Business Coaching 24, 25 September 2014 Xxx Oktober 2014 Pim van der Horst, Adviseur Resultaat op maat voor ondernemers © 2014 MeerMKB VERTROUWELIJK.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Naar een duurzaam HRM beleid
Impactlezing EU-dag SE
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Versnelling Maatschappelijke Projecten Vlaams Parlement 29 januari 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker.
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Certificering van assetmanagement
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Jaarplan 2016 Activiteiten Academy <CONCEPT>
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Projectmanagement in de Vo
SHEQ SHQ.
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Human Resources Accounting
Total Quality Management (IKZ) is een bedrijfsfilosofie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Transcript van de presentatie:

Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent) Efficiëntie en effectiviteit in de welzijnssector Lezing voor het Vlaams Welzijnsverbond, 28-9-2012 Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)

Overzicht E & E: de vraag naar conceptuele duidelijkheid Een basismodel van ‘prestaties’ Nuances bij het basismodel 2. ‘Meten van prestaties’: problemen en aandachtspunten 3. Opportuniteiten van het prestatiedenken 4. Non-profit & ‘vertrouwen’: welke plaats in het debat? 5. Aanbevelingen…

Conceptuele duidelijkheid vereist Basis: POW-framework (Kendall & Knapp) Nuance 1: vele stakeholders – vele interpretaties van ‘prestaties’ Nuance 2: ‘management’ versus ‘dienstverlening’ Nuance 3: op welk ‘niveau’ wordt er gemeten? Conceptuele duidelijkheid vereist

POW-framework

MIMNOE MANAGEMENT CAPACITEIT Objectieve indicatoren Het hebben van relevante: -mission statement -strategisch plan -HR plan -Onafhankelijke audit -ICT-systemen   Subjectieve indicatoren Perceptie meten bij medewerkers in de organisatie dat de bovenstaande elementen daadwerkelijk ook gebruikt worden, in functie van de noden van de organisatie (en dus niet omdat het moet van de overheid, bvb.) DIENSTVERLENING CAPACITEIT -De sterkte van de technologie en de processen (de methode) die achter de dienstverlening zit: zijn de interventies gebaseerd op geldende en gevalideerde modellen en methodieken? -Implementatie-capaciteit: de ingezette middelen in het dienstverleningsproces (financieel en personeel), bvb. ratio ondersteunende versus dienstverlenend personeel Perceptie meten bij medewerkers in hoeverre hun takenpakket effectief bijdraagt aan de realisatie van het programma (effectieve dienstverlening)

MIMNOE (2) MANAGEMENT OUTCOME Objectieve indicatoren -Financiële gezondheid en stabiliteit (system resource model), bvb. ook reserves. -Tevredenheid van medewerkers, gemeten aan de hand van turnover   Subjectieve indicatoren -Perceptie van het management inzake financiële situatie -Personeelstevredenheid, gemeten via bevraging DIENSTVERLENING OUTCOME -Meten in hoeverre dienstverlening het uiteindelijke doel van de organisatie realiseert (zie hierboven) -Cliëntentevredenheid met de dienstverlening meten

Meten van prestaties: aandachtspunten Is alles meetbaar? Interpretatie van de meetresultaten? Welke prestaties meten? Impact van prestatiemeting op de non-profit organisatie? Meten van prestaties: aandachtspunten

Opportuniteiten van het prestatiedenken Efficiëntie in het management: effectieve dienstverlening? Verzamelen van cijfers om debat te ‘ontzenuwen’ Opportuniteiten van het prestatiedenken

In het ganse E&E debat: een plaats voor vertrouwen in Non-profit? Trust theory Informatie – asymmetrie Automatische legitimiteit? In het ganse E&E debat: een plaats voor vertrouwen in Non-profit?

Aanbevelingen Onderscheid ‘maatschappelijke’ en ‘organisationele’ E&E Erken de rol van het management en bestuur Ontkoppel kerntaak van ondersteunende diensten en processen in de discussie Erken dat het begrip ‘prestatie’ vaak sociaal geconstrueerd is Erken dat prestatiemeting een uitdaging is Zachte vormen van ‘prestatiemeting’ Aanbevelingen