Presentatie Rolwisseling waterschap in relatie tot de positionering van de vergunningverlening Werkgroep C Professionalisering vergunningverlening 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
24 november 2010 Professionalisering Vergunningverlening en Handhaving 1 Model vergunningvoorschriften Mr Hans Bolkestein.
Advertisements

Samenwerken in de waterketen Paradigma: Van inhoud naar schaalgrootte en vorm.
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Menno Karres Lead Auditor
Waartoe zijn wij op aarde?
Gegevens/Informatie/Kennis
Communicatiemanagement
1 Club & cultuur Hockey •Sportiviteit voor prestatie, proces voor resultaat, plezier en prestatie gaan hand in hand •Elk lid kans op maximale ontwikkeling,
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Samenwerken in een concurrerende omgeving. Samenwerken in een concurrerende omgeving wat is ons doel waar hebben we het over: de vraag wie doet wat waar.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Facility management en inkoop
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Professionalisering Vergunningverlening 2007 Werkgroep D communicatie Maite van Someren.
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Wat is een communicatieplan?
Deze demo geeft u een kijkje in het zelfdiagnose-instrument voor de jeugdzorg. Een zelfdiagnose-instrument wordt op maat gemaakt voor de betreffende sector.
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Presentatie Integrale vergunningverlening
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
TOM keurmerk Marius Berendse.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
Initiatieven Landelijk Hoofdenoverleg m. b. t
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Slagkracht met kwaliteit
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
5S in Velsen.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Heeft DIV een meerwaarde?
Competentiegericht leren vmbo
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Het Rijk van Koning Klant
Business Coaching 24, 25 September 2014 Xxx Oktober 2014 Pim van der Horst, Adviseur Resultaat op maat voor ondernemers © 2014 MeerMKB VERTROUWELIJK.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Een initiatief van drie kadergroepen 25 juni 2013.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Maatschap voor communicatie Help! De interne communicatie moet beter! Bijeenkomst communicatienetwerk VGN Frithjof de Haan, Maatschap voor Communicatie.
DIGITALE BESTEMMINGSPLANNEN GEMEENTE EINDHOVEN. INTRODUCTIE - Wie zijn wij - Doel / Inhoud presentatie - Stand van zaken gemeente Eindhoven.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Stellingen vooraf 1 donderdag 5 juni 2014 start programma een slechte stelling geeft vaak een goede discussie. hoe botter de stelling, hoe.
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
JAN HOLSAPPEL.
Sociaal / ethisch ondernemen
Overzicht gedragingen per competentie
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Presentatie Rolwisseling waterschap in relatie tot de positionering van de vergunningverlening Werkgroep C Professionalisering vergunningverlening 2006

Rolwisselingen binnen het planproces Bewustwording Adviezen en tips Eindboodschap Opbouw:

Onbewust doorloopt het waterschap een rolverandering binnen en planproces wat zowel intern als extern vaak onvoldoende beseft wordt. Rolwisselingen binnen het planproces:

Initiatiefnemer Initiatief nemer Belangenafweger Dienstverlener BeheerderOntwikkelaar Initiatief nemer Vergunning verlener Initiatieffase Definitiefase Regulering en toezicht Ontwikkelfase Initiatiefnemer Handhaver Tijd Resultaat

Actieve houding bij de start van een initiatief leidend tot een vergunningaanvraag –Bereiken en vasthouden van de op het beheergebied gerichte doelstellingen –Intern een soepeler werkgang –Randvoorwaarde is dat de vergunningverlener zijn onafhankelijke positie behoudt. Het waterschap kan sturend optreden:

Adviezen en tips

Herken je rol Vooroverleg benutten om vergunningaanvragen te sturen De juiste medewerker op het juiste moment op de juiste plaats Ga prudent om met startoverleggen Rolwisseling vergunningverlening c.q. waterschap : Belangenafweger Dienstverlener Beheerder Ontwikkelaar Vergunningverlener Handhaver Waterschap Communiceer de rolwisselingen met de planontwikkelaar

Maak gebruik van standaarden en handboeken (efficiëntie) Voorkom dat vergunningverlening wordt gebruikt als onderhandelingsruimte Bestuurlijke rugdekking voor vergunningverlening Draag actief het belang van vergunningverlening uit en zorg voor verspreiding van kennis over vergunningverlening in de organisatie. Maak keuzes in de uit te voeren taken, stem dit af op de capaciteit (aantal en competenties) en vice versa; Werk actief aan een gewenste bedrijfscultuur; Positionering van de vergunningverlening

Klantvriendelijk: heeft te maken met gedrag, is persoonlijk van aard en gericht op het HOE. Klantgericht: heeft te maken met processen (bijvoorbeeld vergunningverlening), is organisatie gericht en gericht op het WAT. Klantvriendelijkheid en klantgerichtheid :

Sta eens stil bij de vraag: Wie is de klant? Wees je bewust van mogelijke rolwisselingen bij het waterschap en communiceer dit ook met de klant; Maak onderscheid tussen je eigen persoonlijk gedrag en het zakelijke proces van het waterschap. Klantvriendelijkheid en klantgerichtheid :

Werk gestructureerd aan verbetering van de ondersteunende processen (Mensen, Middelen, Beleid & strategie) De ondersteunende processen: Mensen, Middelen en Beleid & strategie :

Eindboodschap: Ben je bewust van de rolwisselingen die zich in een planproces voordoen Neem een actieve houding in, in het planproces Wees klantvriendelijk en klantgericht Versterk de positie van vergunningverlening Behoud als vergunningverlener je onafhankelijke positie

Stellingen Het is niet meer nodig om een aparte afdeling Vergunningen te hebben: deze kan opgaan in de Afdeling Plannen/planvorming Plannenbeoordelaars binnen het waterschap moeten strikt uitgaan van de beleidsregels. De Vergunning is het vastleggen van afspraken in het voortraject.