Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DPL Ondergrond Meten aan een duurzaam gebruik van de ondergrond
Advertisements

Strategie Utrecht 2040 Harm van den Heiligenberg, provincie Utrecht
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Metropoolregio Rotterdam Den Haag MRDH
RMJP “Samen stad in uitvoering” Drechtstedendinsdag 2 november 2010.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Pijler 6: Metropolitane Landschappen Bestuurlijk overleg 21 februari 2012.
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
Concept programma: naar een toekomstvast OV
Startdia, tekst rechtsonder in beeld geeft aan dat het systeem goed werkt. De volgende dia komt na een druk op de spatiebalk, pijltje naar beneden of pagedown.
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
Marktbeleid en Landelijke Diensten
ROTTERDAM WORLDPORTREGION Opgaven en netwerken
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Aantrekkelijk OV voor iedereen
Wat vooraf ging ViA-rondetafel 3 december 2010 Partnerdialoog 6 oktober 2011 Beslissing Vlaamse Regering 28 januari 2011 Lentecampagne Partnerdialoog.
Wat vooraf ging ViA-rondetafel 3 december 2010 Partnerdialoog 6 oktober 2011 Beslissing Vlaamse Regering 28 januari 2011 Lentecampagne Partnerdialoog.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Strategie Ontwikkeling Zuidvleugel
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Visie op vervoer gevaarlijke stoffen
Regio Haaglanden 10 Gemeenten UWV Bijna 1 miljoen inwoners Bijna bedrijven Ruim Niet werkende werkzoekenden 2.
RAADSLEDENBIJEEKOMST EN STRATEGISCHE AGENDA WEST-BRABANT
Herontwikkeling locatie Oosteinde 241/243/245 Informatieavond 29 oktober 2012.
Ewald van Vliet Wethouder Gemeente Westland. Integrale gebiedsbenadering Greenports naar 2025.
Economie in de Metropool
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Ombouw Amstelveenlijn
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
1 Ontwikkelingsvisie Noordvleugel Utrecht Utrecht, 31 oktober 2006.
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Van individueel via gemeenschappelijk beheer havens Twentekanalen naar … BOH
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Deltapoort Samenhang door Samenwerken Jan Edens Programmamanager Deltapoort Dordrecht, 18 februari 2009.
T ransformatie SRE. Herziening Regionale samenwerking Doel: 1. Sterker naar buiten treden. 2. Eenduidig opereren op regionale schaal. 3. Efficiënt (regio)intern.
Gezondheid & de Omgevingswet
Ambities: Versterken van de Mainport Rotterdam
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Programma Ruimte & Wonen
Klankbordsessie 2 december 2015
De nieuwe HEA Werkbespreking raad 1 juni april 2018
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Kwaliteitsimpuls Station Delft Zuid
Scoutinglandgoed Zeewolde 9 juni 2018
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Mobiliteit Ondernemersavond 6 november 2018.
Nationale Omgevingsvisie
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Transcript van de presentatie:

Vervoersautoriteit Rotterdam Den Haag Strategische Bereikbaarheidsagenda Vervoersautoriteit Versie 26 maart 2013

Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda VERVOERSAUTORITEIT ROTTERDAM DEN HAAG Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda Contouren als basis (resultaten bestuurlijke conferentie december 2012) Eerste invulling van contouren op drie punten: concurrerende economie kwaliteit van plekken kansen voor mensen Duurzame regio en efficiënt en rendabel zijn randvoorwaarden (resultaten bestuurlijk overleg maart 2013) Eerste invulling is onderdeel strategische agenda MRDH. Nadere uitwerking in strategische bereikbaarheidsagenda Vervoersautoriteit. Gereed mei/juni 2013.

VERVOERSAUTORITEIT ROTTERDAM DEN HAAG

Uitgangspunt Basis versterken: VERVOERSAUTORITEIT ROTTERDAM DEN HAAG Uitgangspunt Basis versterken: Bestaande investeringsprogramma’s in beide regio’s vormen de basis (RIVV en IPVV) Effect vaststellen aan hand van succesindicatoren Verdere aanscherping op basis van opgaven strategische bereikbaarheidsagenda Ambities bundelen: Gezamenlijke ambitie definiëren aanvullend op bestaande programma’s Doelen en succesindicatoren uit contouren Strategische Agenda zijn hierbij leidend Grotere schaal biedt mogelijkheden tot verdere professionalisering van opdrachtgeverschap in OV en DVM Geeft invulling aan meerwaarde gezamenlijke metropoolambitie

Indicatoren voor succes: VERVOERSAUTORITEIT ROTTERDAM DEN HAAG Indicatoren voor succes: Toename van het aantal mensen van binnen en buiten de regio dat onze centra betrouwbaar en comfortabel kan bereiken binnen een aanvaardbare reistijd van 45 minuten. Toename van de betrouwbaarheid van reistijd op de belangrijkste logistieke verbindingen.

CONCURRERENDE ECONOMIE VERVOERSAUTORITEIT ROTTERDAM DEN HAAG CONCURRERENDE ECONOMIE Basis versterken: Verbeteren multimodale bereikbaarheid economische kernlocaties in de regio (werk- en voorzieningengebieden binnen een reistijd van 45 minuten ) Ambities bundelen: Verbeteren internationale verbindingen (bijvoorbeeld spoor richting zuid en oost, bereikbaarheid Rotterdam The Hague Airport en bereikbaarheid Schiphol) Verbeteren bereikbaarheid internationaal concurrerende topmilieus (bijvoorbeeld gebieden als Den Haag Centrale Zone, Delft High Techcampus, binnenstad Rotterdam) Versterken ‘OV-backbone’ (bijvoorbeeld capaciteit/frequentie, aantal stations en stationsomgevingen op spoor, metronetwerk en RandstadRail) Bereikbaarheid Mainport en Greenport (Westland, Oostland, Barendrecht inclusief relatie met kennisinstellingen en arbeidsmarkt, transport per spoor en over water, betrouwbare wegverbindingen)

Indicator voor succes: VERVOERSAUTORITEIT ROTTERDAM DEN HAAG Indicator voor succes: Gebruik en waardering van de (openbare) ruimte in een gebied

KWALITEIT VAN PLEKKEN Basis versterken: VERVOERSAUTORITEIT ROTTERDAM DEN HAAG KWALITEIT VAN PLEKKEN Basis versterken: Verbeteren ruimtelijke kwaliteit metropolitane ontwikkellocaties (bijvoorbeeld locaties als Plaspoelpolder, Alexander, Leisurestad Z’ meer) Verbeteren aantrekkelijkheid en sociale veiligheid OV-knooppunten (voorzieningenniveau, microbereikbaarheid, kwaliteit omgeving bijvoorbeeld op knooppunten als Laan van NOI, Schiedam, Voorburg, Zoetermeer) Toegankelijkheid groen en recreatiegebieden (Hof van Delfland - Rottemeren, Duin-Horst-Weide, Voorne Putten, Deltapoort – IJsselmonde) Ambities bundelen: Verbeteren ruimtelijke kwaliteit van internationale topmilieus (bijvoorbeeld gebieden als Internationale Zone en binnenstad Rotterdam)

Indicator voor succes: VERVOERSAUTORITEIT ROTTERDAM DEN HAAG Indicator voor succes: Aantal voorzieningen en arbeidsplaatsen dat mensen binnen 45 minuten kunnen bereiken.

KANSEN VOOR MENSEN Basis versterken: VERVOERSAUTORITEIT ROTTERDAM DEN HAAG KANSEN VOOR MENSEN Basis versterken: Binnen een kwartier op de hoofdstructuur (relaties verbeteren met hoofdwegennet en ‘back-bone OV’ vanuit woongebieden in de hele metropoolregio) Ontwikkeling Snelfietsroutenetwerk in de regio (herkenbaar, comfortabel en direct, inspelen op rol electrische fiets) Nabijheid voorzieningencentra (ook per fiets en OV) Verbeteren verkeersveiligheid Ambities bundelen: Verbeteren bereikbaarheid grote woongebieden met een sociaal-economische opgave (bijvoorbeeld gebieden als Rotterdam Zuid, Den Haag Zuidwest, Spijkenisse)

Indicator voor succes: VERVOERSAUTORITEIT ROTTERDAM DEN HAAG Indicator voor succes: Afname van energiebehoefte, emissies en geluid per reizigers- en tonkilometer 10

Indicator voor succes: VERVOERSAUTORITEIT ROTTERDAM DEN HAAG Indicator voor succes: Netwerkprestatie in termen van voertuigverliesuren, verbeterde reiskwaliteit of kwantiteit van reizigers of goederen op het netwerk per geïnvesteerde € (aanleg, onderhoud en exploitatie). 11

Vervolg Inhoudelijke basis voor de vervoerautoriteit VERVOERSAUTORITEIT ROTTERDAM DEN HAAG Vervolg Inhoudelijke basis voor de vervoerautoriteit Concretisering (kaartbeelden, indicatoren) Aanscherping strategische opgaven Strategische Bereikbaarheidsagenda VA Gereed in juni