Van stoornisgericht indiceren naar handelingsgericht toewijzen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Informatiebijeenkomst trajectgroepen
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Welkom.
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Hans Everhardt – MBO Groningen
MBO passend onderwijs
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
De kern van het arrangeren
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
1zorg-route.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ontwikkeling van het Vraagprofiel Instrument
Ouders en Passend Onderwijs Wat gebeurt er en waarom? Waar gaat het mis? Wat kan ik als ouder doen? Michiel Minderhoud.
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Pass’t Montessorionderwijs ?
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Wat is passend onderwijs?
Zijn we er klaar voor??. Doel van deze presentatie: “bijpraten” van de ouders over de ontwikkelingen binnen Passend Onderwijs.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Zorgen in de basisschool
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Welkom.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Conferentie Veldinitiatief passend onderwijs Zuid-Limburg Passend Onderwijs, een grenzeloze kans! MECC Maastricht: 11 november 2009 Kees Kuijs, Infopunt.
Ervaren gezondheid gerelateerde problemen van volwassen overlevenden van kanker: ontwikkeling en validatie van de ICF Cancer Survivor Core Set Olaf P.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Regiobijeenkomsten LECSO Oktober 2016 Rion Pennings
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Het zorgcontinuüm.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Transcript van de presentatie:

Van stoornisgericht indiceren naar handelingsgericht toewijzen Jan Bijstra RENN4 Groningen & Hanzehogeschool Groningen Pi Leiden (met ondersteuning van Universiteit Leiden) Pi Den Haag (onderdeel van Haags Centrum voor Onderwijsbegeleiding) RENN4 Groningen (met ondersteuning van Rijksuniversiteit Groningen) Uitvoerende onderzoekers: Bureau Nijland & Kroes, Wijhe

Consequenties Passend Onderwijs Landelijke indicatiestelling en -criteria worden afgeschaft. Geldstroom LGF wordt verlegd naar nieuwe, regionaal bepaalde samenwerkingsverbanden. Dat geld is gebudgetteerd. Geen ambulante begeleiding meer vanuit de REC’s. Samenwerkingsverbanden moeten ervoor zorgen dat dit geld op de juiste wijze wordt verdeeld onder die leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.

Wat vraagt dat? Handelingsgerichte manier van indiceren: wat heeft een leerling nodig om een zo optimaal mogelijke leerontwikkeling door te maken? Indiceren….. Zo concreet en observeerbaar onderwijszorgbehoeften in beeld brengen dat de leraar daar handelingsgericht op in kan spelen. Nodig is een instrument waarmee leraren (zo nodig ondersteund door intern begeleiders, mentoren, gedragsdeskundigen) dat kunnen doen.

Vraagprofiel Instrument (VPI) Subsidie: landelijke regiegroep Passend Onderwijs. 2009 - heden: VPI PO/VO. 2010-2011: start ontwikkeling VPI MBO en VPI ouder/leerling. Opmerking vooraf: we doen niet de “harde” kant, te weten de kwestie hoe een samenwerkingsverband het geld gaat verdelen.

Uitgangspunten 1-4 Theoretisch fundament + ervaringskennis vanuit het onderwijsveld. Handvatten voor de leraar. Geschikt voor PO en VO. Geschikt voor alle leerlingen die in huidige situatie worden voorgedragen voor CvI, PCL en RVC.

Uitgangspunten 5-8 Preventief gebruik mogelijk. Eenvoudig te lezen en te interpreteren informatie, zodat “verwijzingscommissies” goed kunnen besluiten over beste onderwijsplek……. en die bij preventief gebruik ook door leraren zelf te lezen en te interpreteren is . Naast onderwijszorgbehoeften ook de sterke kanten in kaart. Psychometrische toetsing.

Theoretisch fundament en ervaringskennis Onderlegger: ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health). Classificatiesysteem waarmee gezondheid wordt gekarakteriseerd in lichaamsfuncties, anatomische eigenschappen, activiteiten en participatie; Vertaling in schoolrelevante thema’s; Conceptversie instrument. Toetsing conceptversie via enquête in onderwijsveld: Neem leerling in gedachten “die extra zorg vraagt”; Kijk of thema’s hanteerbaar zijn; Draag concretiseringen aan wat je dan in de klas ziet.

Het Vraagprofiel Instrument, VPI VPI is een handelingsgericht instrument voor het bepalen van: de extra onderwijszorgbehoeften van een leerling; de benodigde extra ondersteuning voor leerling en leraar. VPI is een voorgestructureerde vragenlijst die: leidt tot een vraagprofiel….. inzicht geeft in de onderwijsleersituatie…… en hoe deze te optimaliseren.

Is er onderwijszorgbehoefte op….. (Hoofdcategorieën; indien nee, doorgaan…) Leren leren Mentale eigenschappen Fysieke eigenschappen en mobiliteit Taal Leerontwikkeling Praktische redzaamheid Emotioneel functioneren Sociale participatie

Subcategorieën Voorbeeld hoofdcategorie “leren leren” Leerstijl en leerstrategie Informatieverwerking Taakgerichtheid, concentratie, werktempo Zelfstandigheid en oplossen van problemen Toepassen van kennis, transfer Plannen, maken van (huiswerk)taken Anders, namelijk…..

Hoe uit zich dit in de klas? Subcategorie leerstijl en leerstrategie Denkstappen nemen….. Redeneren….. (Omgaan met) vragen stellen….. Overschakelen….. Aanpakken van werk….. Openstaan voor nieuwe strategieën….. Subcategorie zelfstandigheid / oplossen problemen Werk leveren….. Beslissingen nemen….. Oplossingen zoeken….. Hulp vragen….. Zelfstandig werken…..

Hoeveel inspanning vraagt dit? 0 = geen extra inspanning 1 = enige extra inspanning 2 = veel extra inspanning 3 = heel veel extra inspanning

Welke ondersteuning in de klas is nodig? Pedagogische afstemming Pedagogische begeleiding Didactische begeleiding Lesstof Leeromgeving en middelen Medische zorg- en hulpmiddelen

Concretisering Voorbeeld didactische begeleiding vierpuntsschaal: geen – gering – veel – heel veel De leerkracht moet de leerling…. (verbaal) activeren en stimuleren, regelmatig bij de les halen, afremmen en leren beheersen van impulsen, praktisch begeleiden in de lessen, speciale ondersteuning bieden bij een bepaald vak, tijd en ruimte geven. Anders, namelijk….

Andere vragen Zijn er leerlingkenmerken die de noodzaak van extra ondersteuning verkleinen en zo ja, welke? Zijn er omgevingskenmerken buiten de school die de noodzaak van extra ondersteuning vergroten en zo ja, welke? Zijn er omgevingskenmerken buiten school die de noodzaak van extra ondersteuning verkleinen en zo ja, welke? Is extra ondersteuning – buiten de leraar – voor de leerling nodig (RT, vaktherapie, logopedie etc.) en zo ja, welke? Is extra ondersteuning nodig voor de leraar/school en zo ja welke?

Handelingsgerichte interventie(s) op basis van VPI Handelingsgericht werken in de school Afname VPI Handelingsgerichte interventie(s) op basis van VPI scenario 2: onderwijszorgbehoefte blijft bestaan. Op zoek naar een andere en beter passende leeromgeving. Groep A: leerlingen zonder formele indicatie, maar met extra ondersteuning die geen/onvoldoende vooruitgang tonen. Groep B: leerlingen met een formele indicatie (dus extra ondersteuning ) die geen / onvoldoende vooruitgang tonen. scenario 1: op onderwijszorgbehoefte kan intern naar tevredenheid worden ingespeeld. Groep C: leerlingen zonder formele indicatie en zonder extra ondersteuning. route 2

Kritische blik Geschikt voor VO? Hoe besluitvormingsproces inhoudelijk vorm te geven? Teveel probleemgericht?

Tot slot Intentie om van het VPI een web-based instrument te maken. Ouder- en leerlingversie. MBO versie.