Valorisatie Leonie van Drooge | 1 13 December 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Nieuw Elan met een Inspirerend Toekomstbeeld
ARCHIVERING REGIONALE OMROEPPROGRAMMA’S: TUSSEN PROGRAMMAPRAKTIJK EN ERFGOEDAMBITIE AVA_NET en NIBG Conferentie, Instituut voor Beeld en Geluid Hilversum,
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
De waarde van de ondergrond Dr. Elbert Dijkgraaf Erasmus Competition and Regulation institute SEOR Faculteit der Economische Wetenschappen.
Stichting Dijk van een Kust
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
eCompetence Framework (e-CF)
Valorisatie Programma Rotterdam
De schakel tussen kennis, markt en maatschappij
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Business Marketing Management
Samenwerken = meerdimensionaal schaken
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Innovatieve werkvormen voor landschap en cultuurhistorie
Participatie en een Klantenraad
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
1 Centrale Gebruikers Groep VISI 1. Inhoud: -De rol van de Centrale Gebruikersgroep -Terugkijken naar Vooruitkijken naar
Een transdisciplinair onderwijsmodel Universiteit van Amsterdam casus: ECDO/UvA Margreet Schaafsma.
Werken aan Duurzaamheidvraagstukken
14 april 2009 Workshop Informatievoorziening ten behoeve van prestatiecontracten MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten Luuk Bosch Data ICT Dienst.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Strategische samenwerking
Relatie RWS- Kennisinstituten (Deltares, DLO)
VERBREDING VAN PRAKTIJK & DEFINITIE YOTA ! PARTICIPATIE BIJ DE VORMGEVING VAN EEN STAD.
Kinderen en hun sociale talenten
ACCOUNTANTS IN DE MARKETING WORKSHOP SRA, Nijkerk 22 Juni 2012 Camillo Spratt.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Project Proceshuis Road show
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Strategische Buurt Ontwikkeling
De noodzaak van kenniscoproductie Edwin Horlings 2 juni 2014.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Responsible Research and Innovation Verantwoord onderzoek en innovatie.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
CO-CREATIE EN ONDERZOEK IN DE WIJK Stan Majoor Lector coördinatie grootstedelijke vraagstukken Elke van der Heijden Valorisatie manager en coördinator.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Kennis van waarde november Hanze CoE Valorisatie en Ondernemerschap Valorisatie is - naast onderzoek en onderwijs - de derde kerntaak geworden van.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Besturen met Burgerkracht
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
WAT IS HET MAATSCHAPPELIJK MIDDENVELD 1
Wegen van waarden en randvoorwaarden
HELP! Beren op de omgevingsweg
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Politieke besluitvorming.
Het 24 spel.
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Beroepstrots: de gemotiveerde ambtenaar
Kluwer The end of Publishing
CoE / KennisDC Logistiek
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Betere verbindingen met onderzoek
Transcript van de presentatie:

Valorisatie Leonie van Drooge | 1 13 December 2012

10 December 2012 Valorisatie: definitie Leonie van Drooge Valorisatie is het proces van waardecreatie uit kennis, door kennis geschikt en/of beschikbaar te maken voor economische en/of maatschappelijke benutting en te vertalen in concurrerende producten, diensten, processen en nieuwe bedrijvigheid. Valorisatie is een complex en iteratief proces, waarbij interactie tussen kennisinstellingen en bedrijfsleven of maatschappelijke instellingen in alle fasen, ook in de kennisontwikkelingsfase, van belang is.

10 December 2012 Valorisatie: meer definities Leonie van Drooge Valorisatie is een proces dat ervoor zorgt dat wetenschappelijke kennis kan gebruikt worden in de praktijk. Valorisatie is het geschikt en bruikbaar maken van onderzoeksresultaten opdat de kans groter wordt dat derden ze zouden kunnen benutten. Verschillende soorten waarde toevoeging: Economisch Maatschappelijk Cultureel Democratisch

10 December 2012 Leonie van Drooge Vier dimensies van valorisatie: Partij (kennisaanbieder, kennisgebruiker, intermediair) Aggregatieniveau (instituut, middenniveau, praktisch niveau) Discipline Fase van onderzoek Waardevol

10 December 2012 Leonie van Drooge | Valorisatie in alle fasen van onderzoek: Missie – en welk beleid ondersteunt deze missie? Agendasetting Uitvoering – met wie is er samenwerking; socially robust knowledge Disseminatie – in een passende vorm Dimensie: fase van onderzoek

10 December 2012 Leonie van Drooge Wetenschapswinkels hebben een unieke positie: tussen kennisaanbieder en gebruiker Wetenschapscommunicatie kan een grote rol spelen: niet alleen in disseminatie naar het grote publiek Hoe kunnen deze rollen worden ingevuld? Hoe kan dit worden gemonitord? Valorisatie vandaag