AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
INK Management Model.
Renco Bakker BPMConsult
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
CBZ congres Aanbestedingsinnovatie of vraaginnovatie? Stichting Roges Stan Vermeulen, directeur 25 september 2007.
Besturing van (bedrijf)processen
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 Introduction Journée d'étude e-HR: un rêve ou un cauchemar ?
Procesmanagement Utrecht, Hans Evers
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Missie, visie & jaarplan
Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Auditing Instrument for
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.
AISHE, Keurmerk, kwaliteit en beleid
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
TOM keurmerk Marius Berendse.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
Kwaliteitszorg en certificering Presentatie door Math Göbbels
Bedrijfsvoeringsscan
Workshop Duurzaam Curriculum
KWALITEIT IN DE ZORG BENT U GEREED VOOR ISOHEALTHCARE?
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Blog Presentatie 30 september Rick Severs.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Kwaliteitszorg binnen SPH SPHOBE01RV. Wat is kwaliteitszorg? In de commerciële bedrijvigheid: de klant is koning – Reactie op flessentrekkerij, oplichting,
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Het Cirrus Project: De Resultaten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
5 februari 2003 Workshop.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Adres Bornerbroeksestraat 348
5 februari 2003 Workshop.
Voor goed bijzonder onderwijs
Burgemeester Reigerstraat KW Utrecht
Voor goed bijzonder onderwijs
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Transcript van de presentatie:

AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink

Dynamiek van de opleiding(en)  Je ontmoet een rijdende trein  AISHE audit impuls tot verbeteren − Welke terreinen? Prioriteiten van de audit − Actie- en beleidsplannen − Borgen in kwaliteitsmodel

Discussie over actieplannen  Wat staat erin?  Hoe zien ze eruit? Verschillende formats  Doel?

Visies op processen in organisaties Naar: Hardjono 2002  Kwaliteitsdenken − Een complex van organisatorische maatregelen gericht op de beheersing van het primaire proces van de organisatie − Total quality control − Resultaatgerichtheid − Continue verbetering

INK-managementmodel PLAN DOCHECK ACT ORGANISATIERESULTAAT Verbeteren en vernieuwen Leider- schap Management van medewerkers Strategie en beleid Management van processen Management van middelen Maatschappij Bestuur en financiers Klanten en leveranciers Medewerkers

Toenemende complexiteit borg plan act check do verbeteren activiteit georiënteerd proces georiënteerd systeem georiënteerd keten georiënteerd globaal georiënteerd

ACT CHECK DO PLANCHECK ACT PLAN DO Procesverbetering: PDCA op verschillende niveaus PDCA in de hele organisatie

Accreditatie  Van zelfevaluatie (ZER opgesteld door opleiding) − Doelstellingen opleidingen − Programma − Inzet personeel − Voorzieningen − Interne kwaliteitszorg − resultaten  Via visitatiebezoek (rol VBI)  Tot accreditatie van opleidingen (rol NVAO)

AISHE en Duurzaam hoger onderwijs  Copernicus Handvest  Handvest Duurzaamheid HBO  Keurmerk  Accreditatie  Auditorcertificaat

Resultaten van een AISHE audit  Inzicht in de huidige situatie  Voorstellen voor een gewenste situatie  Betrokkenheid van het personeel (passie)  De kern van een beleidsplan DO  Integratie van het DO-beleid in het totale beleid  Kwaliteitsmanagement van de integratie van DO (Plan-Do-Check-Act)

CHECK Losse beginstappen ACT PLAN Beleids- en activiteiten- plan Verkenning DO

PLAN ACT Keurmerk Accreditatie CHECKDO

Keurmerk CHECK ACT PLAN Beleids- en activiteiten- plan DO

Bijzondere (kwaliteits) kenmerken  Bijzonder kenmerk: iets speciaals − Voorbeelden − NVAO erkent duurzame ontwikkeling als 'bijzonder kenmerk' bij accreditatie, voorjaar 2007: Topprestatie van Niko! AISHE methodiek goedgekeurd Bijzonder kenmerk bij AISHE 2 sterren  Bijzondere kwaliteit: excellente opleidingen

Twee sterren? Bijzonder kenmerk bij Accreditatie!

 Overige transparanten extra

Het management er in gelooft en er naar handelt De prestatiedoelstellingen, de financiële doelstellingen ondersteunen De implementatie goed gepland is en goed wordt gecommuniceerd door de hele organisatie Personeel op alle niveaus worden getraind en gemotiveerd om een actieve rol in het proces te hebben Het regelmatig wordt beoordeeld en geaudit op effectiviteit Kwaliteit slaagt als

Doelen  Een doel is niet een proces, maar een te bereiken eindsituatie  Voorbeeld: “Werken aan de expertise van het personeel” is geen doel maar een proces. “30% van de medewerkers heeft de DHO- basiscursus Duurzame Ontwikkeling gevolgd” is een doel.

Doelen behoren SMART te zijn Specifiekconcreet, ondubbelzinnig Meetbaarbeoordeelbaar of doel gehaald is Acceptabeldraagvlak van alle betrokkenen Realistischhaalbaar Tijdgebondendeadline is vastgesteld Test: is dit SMART? “30% van de medewerkers heeft de DHO-basiscursus Duurzame Ontwikkeling gevolgd.”

Indiv. initiatief Beleidsplan onderwijs Beleidsplan milieuzorg Steun van manag. AISHE audit Benoeming coördinator DO Scholing projectteam Maken van DO Scholing docententeam Benoeming milieucoördinator Activiteiten- plan milieuzorg Een ontwikkelingsplan voor DHO