Effectieve Professionele Ontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
HAVISTEN COMPETENT
EDO in de lerarenopleiding
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Reflectievaardigheden en instrumenten
Professioneel sturen.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De ontwikkeling van de 7 competenties
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
STAB: een veilig netwerk voor startende leerkrachten
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
BattleBots The school battle.
Vrijwilligers & motivatie
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Geert Kelchtermans Katrijn Ballet
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Docentontwerpteams en self-efficacy
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
BASICS Nascholing Ondersteuning van vernieuwingstrajecten in scholen en vorming van veranderingsactoren.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Het opleidingsprofiel:
Ervaringen Implementatie in Nederland
Betrokkenheid op de werkvloer
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Dossier Empowerment.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Geïntegreerde schoolverbetering
Toekomstgericht onderwijs
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
De Wever Zorg Innovatie Centra
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Leiding geven aan school ontwikkeling
Koppeling visie en praktijk
Workshop “de coachende praktijkopleider”
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Van Eiland naar wijland
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Leiderschapsontwikkeling
#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Effectieve Professionele Ontwikkeling Effective Staff Development Effectieve Professionele Ontwikkeling Effective Professional Development, Lisbon 2005, PP4

Effective Staff Development EFFECTIEVE Professionele Ontwikkeling resulteert in aantoonbare, wenselijke en duurzame veranderingen bij leraren Kennis Inzicht Vaardigheden Competenties Attitudes Opvattingen Gedrag In de klaspraktijk Op schoolniveau Effective Professional Development, Lisbon 2005, PP4

Aantoonbare veranderingen Wat is er veranderd? Hoe weten we dat?

Wenselijke veranderingen Gewenst door wie? Leerkrachten? Directies? Andere actoren? Overheid?

Duurzame veranderingen? Geïntegreerd in Verankerd in schoolcultuur schoolorganisatie

Leraren = Schoolpersoneel Kritieke massa Norm – gangbare praktijk Implementatie

Effectieve PROFESSIONELE ONTWIKKELING Professionele ontwikkeling is LLL voor leraren

LEREN

LEREN Niemand kan in jouw plaats leren NIET het vullen van lege vaten NIET het overdragen van kennis NIET gestandaardiseerd NIET aan zelfde tempo Actief proces van kennis- constructie & verwerving Betekenis geven Op verscheidene manieren en in verschillend tempo In het “echte” leven leren mensen alleen wat relevant is

Onderwijzen Faciliteren van het leren Een krachtige leeromgeving creëren WYTINWIL What you teach is NOT what is learnt

Krachtige leeromgeving Inhoud vh leren Conceptueel eerder dan feitelijk. Leerproces Constructief onderzoekeerder dan passive reproductie Leerklimaat Veilighheid en experiment Leercomfort Infrastructuur & materiaal

Implicaties voor het leren van leraren Leraren zijn expert leerders …want leren is hun stiel

Gemiddelde jaarlijkse leertijd Wie is eigenlijk de expert? Gemiddeld aantal nascholingsuren per leraar/jaar = h Gemiddeld aantal contact- en studeeruren per leerling/jaar = h Potentieel aantal leeruren per leraar/jaar = h Wat een tijdsverlies!!

Implicaties voor het leren van leraren Leraren leren op de werkvloer “on the job” Het is efficiënt qua tijdsgebruik Leraren leren volgens het reflectie – en – actie model: deconstructie & reconstructie van hun praktijk en hun opvattingen Leraren leren vanuit een reële bekommernis in a reële context We moeten toch het wiel niet opnieuw uitvinden!

Implicaties voor het leren van leraren (2) Niemand kan leren in de plaats van de leraren externe experten zijn slechts facilitatoren Ook leraren hebben een krachtige leeromgeving nodig Leraren leren en werken samen

Waarom samen werken & leren? De vereiste competenties vind je niet verenigd in één persoon De uitdagingen zijn te complex voor één eenzame leraar Bestrijden van vervreemding Gedeelde betekenis creëren Systeemdenken: hoe draagt wat ik doe bij tot een betekenisvol geheel?

« School improvement works best when a clear and practical focus of development is linked to simultaneous work on the internal conditions within the school. » D. Hopkins

Interne condities (1) vertrouwen empowerment Gedeeld leiderschap Positieve onderlinge afhankelijkheid Samenwerkings cultuur respect verbondenheid Veilige omgeving

Interne Condities (2) Gedeelde betekenis Geïntegreerde benadering Systeem denken Muren slopen tussen klassen en vakken Structurele verankering Duidelijke communicatie kanalen Schoolbeleid Duidelijke procedures

Implicaties voor professionele ontwikkeling Balans tussen individuele en institutionele behoeften Geen doel maar middel Niet vrijblijvend Uiteindelijk doel is leren van leerlingen Leidt tot betere praktijk, die aantoonbaar, wenselijk en duurzaam is. Deze betere praktijk is de norm in de school Professionele ontwikkeling voor allen, niet alleen voor de happy few Implementatiestrategieën om de kritieke massa erbij te betrekken. Er zijn geen short cuts Leraren leren en werken samen

Dimensies van Professionele Leergemeenschappen (Kruse, Louis & Bryk) Reflectieve dialoog Collectieve focus op leren v. leerlingen Deprivatiseren vd praktijk Samenwerking Gedeelde waarden en normen Ontmoetings- en discussietijd Fysieke nabijheid Onderlinge afhankelijkheid leraren Empowerment van leraren & autonomie van school Communicatiestructuren Openheid t.o.v. verbetering Vertrouwen & respect Ondersteunend leiderschap Cognitieve basis Kenmerken Structurele voorwaarden Human resources

Activiteiten voor schooleigen professionele ontwikkeling Observeren van lessen van collega’s Geven en ontvangen van feedback aan/van collega’s Elkaar coachen Samen met collega’s lessen plannen Aan actie-onderzoek doen Mentoren van beginnende leraren Werk van leerlingen evalueren samen met collega’s Reflecteren samen met collega’s Een goede (externe) kritische vriend vinden

Als je dan toch een cursus nodig hebt…

Effective Staff Development Bermuda Driehoek Top down vernieuwingen Ongerelateerde eenmalige activiteiten Voor geïnteresseerde individuen Lezingen door externe experts Effective Professional Development, Lisbon 2005, PP4

Effectieve Professionele Ontwikkeling is team- en schoolgericht Professionele ontwikkeling en schoolontwikkeling gaan hand in hand Individuele behoeften & Institutionele behoeften

Effectieve Professionele Ontwikkeling is procesmatig Gespreid in de tijd Kansen om uit te proberen Kansen tot rapportering, feedback & reflectie Procesevaluatie

Effectieve Professionele Ontwikkeling is geworteld in reflectie Professionele ontwikkeling is meer dan het trainen van vaardigheden Praktijk geïnformeerd door theorie en vice versa

Effectieve Professionele Ontwikkeling is ervaringsgericht Houdt rekening met en bouwt verder op de ervaring en de context van de deelnemers Snijdt de concrete problemen aan die de deelnemers ervaren in hun beroepspraktijk Tip: gebruik het ‘workshop model’, en laat de de deelnemers concreet ervaringsgericht leren.

Effectieve Professionele Ontwikkeling is gefocust Specifieke doelstellingen en inhoud Zicht op de ‘gewenste’ toekomst Gefocust op aspecten van leren en onderwijzen

Effectieve Professionele Ontwikkeling is coöperatief Niet aan, maar met de deelnemers Gedeelde verantwoordelijkheid tussen gebruiker en aanbieder Samenwerking tussen collega’s Groepswerk Heel veel leren vindt plaats buiten de sessies

Effectieve Professionele Ontwikkeling is gedifferentieerd Houdt rekening met verschillen in leerstijlen context behoeften mentale modellen

Effectieve Professionele Ontwikkeling behelst produceren en construeren Kennis en vaardigheden worden niet doorgegeven maar verworven Actief werken aan ‘product’ geeft motivatie Leren vindt plaats door het productieproces Er zijn individuele verschillen in leerwinst Hoeveel er geleerd wordt Wat er geleerd wordt Geef lezingen een plaats in het geheel, maar ook niet meer dan dat.

Effectieve Professionele Ontwikkeling is gebaseerd op eigenaarschap Betrokkenheid Het eigen leren in handen nemen Ontwikkelen én implementeren

Effectieve Professionele Ontwikkeling is geïntegreerd Sluit aan bij bestaande kennis, vaardigheden en structuren Helpt transferabele kennis en vaardigheden verwerven Is ingebed in het schoolontwikkelingsplan en het nascholingsplan

Criteria voor Effectieve Professionele Ontwikkelingsprogramma’s Team- en schoolgericht Procesmatig Geworteld in reflectie Ervaringsgericht Gefocust Coöperatief Gedifferentieerd Behelst produceren en construeren Gebaseerd op eigenaarschap Geïntegreerd

Opdracht Ontwerp een professioneel ontwikkelingsprogramma voor uw school of scholengroep Houd rekening met effectiviteitscriteria én met… Doelstellingen Methodes Structuur vh programma Timing Doelgroep(en) Evaluatie Verdeling van taken en verantwoordelijkheden (intern/extern)