Ontwerpprojecten Competenties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Steven Nijhuis • Maart 2007 • 1/8 Authentieke projecten, een sprong in het diepe? Durf het roer aan studenten te geven
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Ouders en Kinderen Centraal
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
The CAF Procedure voor externe feedback
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Presentatie introductie BGL
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Ontwerpprojecten In de praktijk
eCompetence Framework (e-CF)
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Flexcollege Flexibel onderwijs organiseren
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Onderwijskundig ontwerpen
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Implementatie van het 4C-ID-model
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Kennis borgen Kennis integreren
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Ontwerpprojecten Vraagontwikkelen en Voorbereiden
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Landbouwbreed Floracollege.
Reflectie gesprek Vandaag als voorbereiding op Nieuw examineren.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
28 juni 2007 Opleiden en profielen van combinatiefunctionarissen Jeanne van Berkel JSO.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
De kulturhus-methode samenwerken vanuit een sociaal-maatschappelijke missie Jeroen Geerdink, senior adviseur Variya 18 februari 2010 Werkconferentie Regionaal.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Competentiegericht leren vmbo
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Avans Hogeschool Breda Fysiotherapie
EMVI Evaluatie Ingenieurs Netwerk Twente
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Partnerbijeenkomst EIZT Methodieken van CliëntenParticipatie (MCP)
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Het ontwikkelen van een toetsbaar kwaliteitskader voor gezinshuizen
Antibioticaresistentie en teamleren
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Jij als werkplekbegeleider!
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Jij als werkplekbegeleider!
Transcript van de presentatie:

Ontwerpprojecten Competenties HU lectoraat ICT en hoger onderwijs

Competentie in praktijkdomein Probleem: Praktijkprobleem Kennisprobleem HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Niveaus van competentie HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Taakgerichte competentie Wit: bekend; Groen: zelf invullen HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Aankomend vastgoedontwikkelaar U bent als aankomend vastgoedontwikkelaar in staat conform binnen onze organisatie gangbare methoden een projectteam te leiden, het planvormingsproces en het proces van kennisontwikkeling te begeleiden (functievervulling groen). Taken Managen van projectteam conform projectmethode Begeleiden van een complex planvormingsproces conform onze planvormingsmethode Begeleiden van een complex proces van kennisontwikkeling conform onze onderzoeksmethode Haalbaarheidsonderzoek uitvoeren zoals binnen onze organisatie gebruikelijk Opstellen programma van eisen conform ons gehanteerde format ‘Lessons learned’ vastleggen en terugkoppelen voor hergebruik U weet uw professionele niveau van kenniswerk stelselmatig te verbeteren. HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Competentie als kenniswerker Basiscompetentie: Handelingsgericht leren Deming, Kolb, Juch HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Competentie als kenniswerker Organisator Ontwerper Onderzoeker Adviseur Organisatie-competenties Intellectuele competenties Informatie Interactie Reflecteren Vraag en project ontwikkelen Situatie analyseren Kennis mobiliseren Interactie-behoefte ontwikkelen Plannen Planvorming Draagvlak creëren Conceptueel modelleren Kennis ontwikkelen Interacties vormgeven Handelen Uitvoering Modellen toepassen Kennis toepassen Dialoog voeren Interactief samenwerken Waarnemen Kwaliteit beoordelen Resultaten beoordelen Kennis beoordelen Interacties beoordelen O3I HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Niveaus van kenniswerk Taakgerichte invulling van kenniswerk Wit: bekend; Groen: zelf invullen HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Aankomend vastgoedontwikkelaar Groen: Taakgericht. Oranje: Probleemgericht Kennis- werker Organisator Ontwerper Onderzoeker Adviseur Organisatie-competenties Intellectuele competenties Informatie Interactie Reflecteren Vraag en project ontwikkelen Situatie analyseren Kennis mobiliseren Behoefte ontwikkelen Plannen Draagvlak creëren Conceptueel modelleren Kennis ontwikkelen Interacties vormgeven Handelen Planvorming en uitvoering Modellen toepassen Kennis toepassen Dialoog voeren Interactief werken Waarnemen Kwaliteits-borging Kritisch reflecteren op toepassing Kennis beoordelen Interacties beoordelen HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Aankomend vastgoed ontwikkelaar Hoofdrol: Organisator Taken U weet middelen en bevoegdheden af te bakenen, een team samen te stellen en het werk te organiseren; u wordt beoordeeld op aanpak, uitvoering en resultaat (rolvervulling oranje) U weet binnen het projectteam draagvlak te creëren voor dit project, voor de door u beoogde kwaliteit van werken en voor uw managementbijdrage; u wordt beoordeeld op uw aanpak, de uitvoering en het resultaat (rolvervulling oranje) U weet uw activiteiten en de projectactiviteiten te organiseren en een Plan van Aanpak te ontwikkelen; u wordt beoordeeld op aanpak, uitvoering en resultaat (rolvervulling groen) U weet de kwaliteit van het project, de bijdrage van teamleden aan het project en hun competentieontwikkeling te borgen; u wordt beoordeeld op aanpak, uitvoering en resultaat (rolvervulling groen) HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Niveaus van kenniswerk Probleemgerichte invulling van kenniswerk Wit: bekend; Oranje: zelf invullen HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs Studieloopbaan Senior Gevorderd Junior Reproductief Functie a Functie b Functie c ………… Domein Kenniswerk Niveau Lerende professional Organisator Ontwerper Onderzoeker Adviseur Domeinkennis Kennis III Kennis II Kennis I Kennis C Kennis B Kennis A Proces kennis Waar sta je als kenniswerker? Waar sta je in het domein? Wat is je volgende stap als kenniswerker? Wat is je volgende stap in het domein? Welk (praktijk)probleem ga je dus aanvatten? Soliciteren! HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Ontwerpprojecten in het hoger onderwijs Contact: Steven.Nijhuis@hu.nl