Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STAND VAN ZAKEN 16 FEBRUARI 2011 Debat over RijnlandRoute Otto Swertz, Initiatief Burgernotitie RijnlandRoute.
Advertisements

Vernieuwingstraject catechese
Studiedag Centrum voor Milieurecht/ACELS Milieukwaliteitseisen: Luchtkwaliteit Mr. Elisabeth Schippers, advocaat en vennoot Pels Rijcken & Droogleever.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
28 november 2007 Th. vermeegen Proces Toekomst Schiphol en de regio • Korte termijn: afspraken tot en met 2010 • Middellange termijn: afspraken tot 2020.
Project Zuidelijke Ringweg Groningen (fase 2)
Wijkconferentie Zuiderburen 2011 ….. Presentatie project Drachtsterweg e.o. ….. 13 april 2011.
een dienstverleningsovereenkomst
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
Onderdelen: Waddenzee en Noordzeekustzone
Spoedaanpak A28 Utrecht - Amersfoort
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
Verkenning Dronterringweg Swifterbant Arnoud Turkstra.
Herinrichting openbare ruimte project Van Ballegooijsingel
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Stationsomgeving - 29 juni
Inloopavond Húns 19 juni 2012 N359 Bolsward-Leeuwarden Kruispunt Húns-Leons 1.
Uitbreiding Spuicapaciteit Afsluitdijk
Stand van zaken Werkplaats Slim & Snel verbinden
secretaris Plaatselijke Groep
Ruimte rond de A2 Discussiestuk gemeentelijke nota
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
Problematiek A20 / A13 Ontwerp Groep 23, Afdeling CiTG.
0 Aanvullende maatregelen uit het VERDER-pakket Presentatie in De Bilt, 1 oktober 2009.
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit1 Pakketstudies Utrecht.
Presentatie planstudies Raadsvergadering
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Presentation title 2e fase MER Planstudie Ring Utrecht van VoorKeursAlternatief (VKA) naar VoorKeursVariant (VKV) RIA 8 maart
Samen Sterk in het Buitengebied Verkenning regio Midden en West Rob Segers Provincie Noord-Brabant 3 december Samen Sterk in het Buitengebied.
Stand van zaken verbreding A27
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Herinrichting Hurwenense uiterwaard Wenda de Wit 23 juni 2010.
Spoedaanpak A28 Utrecht - Amersfoort
Planstudie Uitbreiding Sluis Eefde
Aanpak en planning planstudie
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Varianten-studie dubbele overweg
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ANTWERPEN SeaRail – 23 mei 2008
Plan-MER Oosterweelverbinding Infovergadering 26 juni 2013 Inhoudelijk verloop MER-proces Jan Parys Paul Arts.
Europaplein Welkom Programma Ontvangst Voorstellen: wie is wie? Doel van de avond Planvorming Verleden, heden en toekomst Europaplein Interactie Afsluiting.
Europaplein.
Programma 29 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
Programma 22 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
Opzet presentatie Doelstelling en uitgangspunten Wat is bereikbaarheid? De aanpak Stand van zaken Tot slot.
Programma van vanavond:
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Beter Benutten: Extra rijstrook A1 Bunschoten - Hoevelaken
Organisatie Programmabureau VERDER en het UVVB
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Eindbijeenkomst Inrichtingsplan Dijklint 21 maart 2013.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Aanpak N629: één project, twee delen
Noordelijke Ontsluiting Enschede - Kennispark Spreker Gerry Waanders Datum 15 juni 2011 PlaatsEnschede.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Duinpolderweg Technische Toelichting Gemeenteraad Noordwijkerhout Bert Grotenhuis, projectmanager Duinpolderweg 9 december 2015.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
14 oktober 2010 Verruiming Twentekanalen (fase 2) en uitbreiding capaciteit sluis Eefde Aanpak en planning planstudie.
InnovA58 Noord-Brabant verdient een betere en slimmere weg
N279 Stuurgroep Resultaten verkeerskundig onderzoek verkeersafwikkeling en faseringsvarianten
Informatiebijeenkomst GOL
Marktconsultatie Krimpense Algeracorridor
Bestemmingsplan Graspeel
Verbinding A8-A9 Notitie Reikwijdte en Detailniveau
InnovA58 Noord-Brabant verdient een betere en slimmere weg
Transcript van de presentatie:

Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009 Dienst Stadsontwikkeling Powerpoint Presentatie Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009 Notities 4-4-2017 Gemeente Utrecht

Opzet presentatie Opzet planstudie Ring Utrecht - aanleiding - aanpak VERDER/planstudie Ring - opzet planstudie: beoordelingscriteria Wat staan we nu in planstudie? - proces - inhoudelijk: varianten en resultaten - 1e fase: Verkennen van het speelveld - Tussenfase Voorkeursrichting Vervolg

Aanleiding planstudie Knelpunten huidige situatie Zwaar belast netwerk Ingewikkelde verkeersstromen Kwetsbaar gebied Draaischijf van Nederland Doelstellingen Nota Mobiliteit (Economische) groei van de regio Utrecht Verbetering bereikbaarheid nodig

Aanpak VERDER/planstudie Ring Utrecht September 2006 MIT verkenning en Netwerkanalyse 13 november 2006 Bestuursovereenkomst 26 september 2007: samenwerking December 2008: startnotitie Ring Utrecht (1e fase MER) Mei 2009 : vaststellen richtlijnen 1e fase MER Consultatie Tweede fase MER Tracébesluit Beroep, vergunningen, uitvoering

Opzet planstudie Ring Utrecht Vijf beoordelingscriteria voor alternatieven: - verkeer - techniek - milieu en gezondheid - ruimtelijke ordening en inpassing - kosten en baten

Dienst Stadsontwikkeling Waar staan we? Juni 2009 : resultaten onderzoek 5 alternatieven 1e fase MER 6 juli 2009: BO MIRT besluit Tussenfase (verlenging 1e fase MER) Augustus 2009: vaststellen onderzoeksopzet Tussenfase 3 november 2009: BO MIRT voorgenomen voorkeursrichting Voorjaar 2010: 1e fase MER met voorkeursalternatief gereed Zomer 2010: consultatie Najaar 2010: besluitvorming in de raad 4-4-2017 6

Eerste fase Planstudie: Alternatieven Ring Utrecht Nulalternatief Niet Verbreden (VERDER) Verbreden: volle Ring Verbreden: halve Ring Sorteren Spreiden

Resultaten verkennen van het speelveld Geen van de alternatieven voldoende probleemoplossend Grootste knelpunt flessenhals tussen Lunetten en Rijnsweerd Verbreden en Sorteren kansrijk in stap 2 Tussenfase/Nadere Analyse OV+++ en Kracht van Utrecht meenemen in stap 2 Tussenfase/Nadere Analyse

Stap 2 Tussenfase/ Nadere analyse

OV +++ Resultaten: OV gebruik gestimuleerd 1% afname autogebruik Knelpunten niet opgelost

KRACHT VAN UTRECHT Resultaten: OV gebruik gestimuleerd 13% afname autogebruik Knelpunt A27 niet opgelost Ver boven budget

WEST ALTERNATIEF Resultaten: Lost verkeersprobleem op A27 niet op Technisch complex bij knopen A2 en A12 Kosten 2,45 miljard maaiveld oplossing Tunnel niet mogelijk onder kwetsbare gebieden

SORTEREN IN KNOPEN Optimalisatie bestaande bak Resultaten: Lost verkeersprobleem op A27 niet geheel op Technisch complex ‘ontweven’ knopen Kosten 1,0 miljard Voldoet niet aan de veiligheidseisen

SORTEREN IN KNOPEN Verbreden bak Resultaten: Lost verkeersprobleem op Technisch complex bij knopen A28 en A12 en verbreden bak Kosten 1,4 miljard Kansen door natuurdak

SORTEREN VOOR KNOPEN verbreden bak Resultaten: Lost verkeersprobleem op Verbreden bak technisch complex Kosten 1,4 miljard Kansen door natuurdak Aantasting landschap voor knoop bij A12

SORTEREN VOOR KNOPEN Bak naast Bak Resultaten: Lost verkeersprobleem op Onderlinge afstand van 50-100 m nodig tussen bakken Kosten 1,6 miljard Grote aantasting natuur en landschap Tunnel mogelijk, kosten 1,9 miljard

COMBINATIE ALTERNATIEF Resultaten: Lost verkeersprobleem op Technisch complex, combinatie West en Oost Kosten 3,6 miljard Grote aantasting natuur en landschap

Voorkeursrichting Uitbreiden capaciteit A27 tussen knopen Lunetten en Rijnsweerd. Aanpassen knooppunten Lunetten en Rijnsweerd (ontweven). Verbreden bak met ca. 15 m. aan weerszijden, 2x6 of 2x7 rijstroken. Overkluizing van de A27 (250 m.). Uitbreiden A12 (extra rijstrook beide rijrichtingen op parallelbaan). Opwaardering NRU: kruisingen ongelijkvloers en streven 100 km/u. Randvoorwaarden: Beschikbare budget is 1,2 miljard, geraamde kosten 1,4 miljard Wettelijke normen voor luchtkwaliteit en geluidshinder.

Waarom deze Voorkeursrichting? Vergroting wegcapaciteit van de Ring Utrecht is echt nodig (niet of-of maar en-en) Deze combinatie van maatregelen lost de verkeerskundige problematiek toekomstvast en robuust op De oplossing heeft een minimaal ruimtebeslag in de Ecologische Hoofdstructuur, De Nieuwe Hollandse Waterlinie en Amelisweerd Een gedeeltelijke overkluizing van de bak Amelisweerd vermindert de barrière werking van de A27

Vervolgproces 14 januari 2010 RIA met meepraters over Voorkeursrichting 19 januari 2010 Cie. Stad en Ruimte over Voorkeursrichting Voorjaar 2010 afronden Strategische MER (1e fase) Vervolgens consultatie 1e fase MER Najaar 2010 vaststellen voorkeursalternatief door bevoegd gezagen Najaar 2010 start 2e fase MER en OTB (ontwerp-Tracébesluit) 2012 OTB incl. MER vrij voor inspraak 2013 vaststellen Tracébesluiten door betreffende bevoegde gezagen 2014 Beroep 2015 Start voorbereiding van de uitvoering 2016 Uitvoering