Naar een (bijzonder) Vlaams Bestuursrechtcollege (BRC) ? Martine Van Sande, afdelingshoofd, afdeling Regelgeving, Departement Bestuurszaken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Advertisements

Inleiding in het recht II: Rechtspraak en grondrechten
Inschrijven - stroomdiagram
Inleiding Nederland kan veel leren van Vlaanderen, kan Vlaanderen nu leren van Nederland? Algemene wet bestuursrecht (Awb) is in 1994 in werking getreden.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Van belangenbehartiging naar win-win: Samen waarde creëren
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
NIEUWE ZAAKSBEHANDELING Informatiebijeenkomst voor verweerders op 8 februari 2011.
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Organisatiestructuur
AFSCHUIFSTIJFHEID EN MAXIMALE SCHUIFSPANNING
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Boek II: ambtenarenrecht
Loopbaanexamen naar niveau A Loopbaanexamen naar niveau A: grondwettelijk recht Prof. Dr. Kaat Leus 10 maart 2009.
ADMINISTRATIEVE SANCTIES
ABBB Algemene rechtsbeginselen als een bron van administratief recht als materiële (beginselen sensu lato) en formele bron (beginselen sensu stricto) van.
Organisatiecultuur.
Systeem van het recht Rechtsbron Interpretatie Objectief recht
Normstelling bestuursrecht
Systeem rechtsbescherming
Algemene inleiding Wabo
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Eenheid in verscheidenheid
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Rechtsbronnen wet gewoonte jurisprudentie verdrag ©2006 mr. J. Keizer.
Jaarvergadering 2012 met huldiging van de jubilarissen
ZijSportief ZijActief Koningslust KOERSBAL Foto’s en powerpoint Riet Verstraten.
PREEMPTIEVE OPENINGEN
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Rechtsbescherming Probleemstelling:  huidige rechtsonzekerheid  disfunctioneren van administratieve overheid Onze oplossingen:  duidelijke invulling.
BEMIDDELING en RUIMTELIJKE ORDENING
 Problemen in huidige hulpverlening met overlapping, gebrek aan samenwerking,…  Andere organisatie van hulpverlening aan minderjarigen uit: › Algemeen.
ZijActief Koningslust Excursie BlauweBessenLand
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Is concentratie van auteursrechtspraak wenselijk?
Ann Winckelmans Adviseur KMO – Managementondersteuning Organisatie
JUSTITIEPLAN EEN EFFICIËNTE JUSTITIE VOOR MEER RECHTVAARDIGHEID Wetsontwerp Burgerlijk procesrecht Koen Geens Minister van Justitie 8 mei 2015.
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
INLEIDING ontwikkelingen Awb en attributie Luurt Wildeboer 15 april 2009.
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
“Die pleit om een koe, geeft er één toe”
Minderjarigen in Integrale jeugdhulp en het burgerlijk en administratief recht: zelfstandige toegang, gratis juridische bijstand, rechtsbijstand Eric Van.
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Workshop Actualiteiten Awb mr. Elise Fikkert en mr. Marie-Anna Bullens.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Nieuwe ontwikkelingen in het bestuursrecht 1 door Jaap IJdema.
De Gemeentelijke – en de Brandweerorganisatie Nu : -Gemeentelijk georganiseerd -Beroeps = gemeentepersoneel = toezicht gewest Vrijwillig = suï generis.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Mediation in faillissementen
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Mediation in faillissementen
bezoek strafzaak voorbereiding op takenserie 3
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
JUSTITIEPLAN EEN EFFICIËNTE JUSTITIE VOOR MEER RECHTVAARDIGHEID Wetsontwerp Burgerlijk procesrecht Koen Geens Minister van Justitie 8 mei 2015.
Inschrijven - stroomdiagram
7 december 2017 Bedrijfsgeheimen en andere vertrouwelijke informatie in de civiele procedure Vereniging Corporate Litigation – 31 mei 2018 Ruud Hermans.
Federale gevolgen integratie gemeente-OCMW
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Transcript van de presentatie:

Naar een (bijzonder) Vlaams Bestuursrechtcollege (BRC) ? Martine Van Sande, afdelingshoofd, afdeling Regelgeving, Departement Bestuurszaken

VJV - Brussel, 7 december Stand van zaken 1.Huidige situatie in België 2.Doel van de hervorming 2.VBRC wordt DBRC 1.Organisatiemodel 2.Juridische of wettelijke aspecten 3.Basisprincipes van het administratief recht 1.Stand van zaken 2.Codificatie mogelijk? 3.Principes van BRC in het administratief recht 4.Debat Inhoudstafel

1. Stand van zaken 1.1. Huidige situatie in België Verschillende administratieve niveaus (federaal,regio’s, provincies, lokale besturen) maken regelgeving →  conflicten tussen overheid en burger GEEN “monisme” = de gewone rechtbanken met een administratieve kamer MAAR een duaal systeem = gewone rechtbanken en administratieve rechtbanken VJV - Brussel, 7 december 20123

De Vlaamse Regering is “bevoegd” om een bijzonder administratief rechtscollege op te richten volgens de bevoegdheden toegekend aan de gewesten en gemeenschappen (theorie van de impliciete bevoegdheden) bv. Milieuhandhavingscollege Raad voor Vergunningsbetwistingen Raad voor Verkiezingsbetwistingen … VJV - Brussel, 7 december 20124

Resultaat: verschillende administratieve rechtscolleges met –gebrek aan algemene visie van rechtsbescherming voor een individu ofschoon vaak gemeenschappelijk: schorsing en vernietiging als oplossing voor een probleem –verschillende procedureregels VJV - Brussel, 7 december 20125

1.2. Doel van de hervorming was en is creëren van een bijzonder BRC om meer efficiëntie en (kosten)effectiviteit in de procedures te verkrijgen een set van basisprincipes in (Vlaams) administratief recht opstellen * * * MAAR : Vlaanderen kan geen algemene Vlaamse rechtbank oprichten VJV - Brussel, 7 december 20126

2. Het BRC: elementen van efficiëntie en effectiviteit 2.1. Organisatie – model administratief rechtscollege met gespecialiseerde kamers bevoegd in een juridische materie van een huidige administratieve rechtbank WORDT : → behoud bestaande BRC’s met kamers elke kamer is bevoegd om recht te spreken in beroep de Raad van State blijft de cassatierechter “modulair”: een gespecialiseerde kamer per nieuwe juridische materie WORDT : → inpassen of uitbreiden VJV - Brussel, 7 december 20127

garantie op onafhankelijkheid en onpartijdigheid = de Regering kan niet bepalen hoe de BRC kamers moeten rechtspreken alle kamers zijn gelijk qua organisatie, samenstelling en werking de administratieve ondersteuning gebeurt centraal = DBRC beschikt over eigen personeel (ondersteund door centrale diensten) bv. burelen, bureeluitrusting, documentatie, archief, organisatieontwikkeling, … VJV - Brussel, 7 december 20128

9 Voorzitter VBRC  DBRC Beheerder Hoofdgriffier Kamer- voorzitter 1 Kamer- voorzitter 2 … Kamer- voorzitter 10 Kamer- voorzitter 11 (meerv.kamer) Kamer- voorzitter 12 (meerv.kamer) Administratie f medewerker Hoofdgriffier en Griffiers Administratief medewerker van de griffie MHHC RvVb RvV Referendaris Griffie pool Referendaris pool

Organisatie DBRC –voorzitter: algemeen en dagelijks bestuur opstellen en opvolgen van het beleidsplan –kamers met 1 of meerdere administratieve rechters (=enkelvoudig of meervoudig) –referendarissen: pool –griffie: ook een “pool” (spreiding van de werklast) –“beheerder”:. voorziet administratieve en logistieke ondersteuning (ICT, financiën, …) VJV - Brussel, 7 december

uitwisseling (en samenwerking) tussen de administratieve rechter en de referendaris –administratieve rechter jurist met deskundigheid (kennis en ervaring) in een of meerdere rechtsgebieden en grondige kennis van rechtsprocedures en rechtsbescherming kan ingeschakeld worden in andere materie  polyvalente administratieve rechter –referendaris grote technische deskundigheid in een of meer materies (juristen, wetenschappers, technici, …) kan ingeschakeld worden in alle kamers werkt in een pool om werklast te spreiden VJV - Brussel, 7 december

2.2. Juridische aspecten Actieve rechter (met een breed beoordelings- en inspraakvermogen) V OORAFGAAND AAN HET INITIEEL ONDERZOEK EN RECHTSZITTING -vereenvoudigde procedure  kort onderzoek openbaart wat het oordeel zal zijn  bv. beroep is zinloos is duidelijk (on)gegrond  kortere proceduretijd  BRC behandelt het beroep onmiddellijk (zonder bijkomende zitting) VJV - Brussel, 7 december

T IJDENS DE BESLUITVORMING -interim oordeel  schorsen van de aangevochten beslissing  bestuurlijke lus = laat de administratie toe om een rechtsgebrek recht te zetten = alleen onwettelijkheden die kunnen rechtgezet worden = voorkomt “ping-pong arresten” (het geschil kan opgelost worden en komt niet meer voor het BRC) - bemiddeling  vrijwillig en vertrouwelijk proces  partijen doen beroep op een neutrale derde partij = de bemiddelaar → oplossing van het geschil zonder vernietiging VJV - Brussel, 7 december

O P HET EINDE VAN DE PROCEDURE - rechtsgevolgen identificeren die overeind blijven (zet tekortkomingen inzake vorm en inhoud in perspectief) -omschrijven hoe de administratie herstel kan of moet aanbieden -het vonnis de plaats laten innemen van de administratie zodat deze geen beslissing hoeft te nemen (vervanging) →alleen in zaken waar de administratie beperkte discretionaire bevoegdheid tot nemen van beslissingen heeft →NIET: “regering van rechters” - een boete opleggen voor een opzettelijk onredelijk beroep (!) VJV - Brussel, 7 december

3. Algemene beginselen van bestuursrecht 3.1. Stand van zaken Vlaams bestuursrecht afzonderlijke regels in de wetgeving verdeling van het bestuursrecht overeenkomstig het administratieve niveau invloed van het Belgisch en Europees niveau → bestuursrecht is gefragmenteerd VJV - Brussel, 7 december

3.2. Codificatie mogelijk? Doelstellingen –bereiken van eenheid in bestuursrecht EN/OF –bewaren van de rechtszekerheid –vereenvoudigen van het bestuursrecht –maximale rechtsbescherming waarborgen –codificeren van ontwikkelingen in rechtspleging –bijdragen tot kenbaarheid van bestuursprocesrecht en de algemene principes van deugdelijk bestuur –… VJV - Brussel, 7 december

Mogelijke inhoud vooraf: respecteer principes van goede regelgeving –administratief recht: georganiseerd administratief beroep bezwaar en beroep –algemene regels over administratieve handelingen: openbaarheid motivering van bestuurlijke handelingen VJV - Brussel, 7 december

–algemene principes van deugdelijk bestuur informatieplicht hoorrecht verbod op vooringenomenheid verplichting van beroepsgeheim belangenvermenging non-discriminatie –handhaving –administratief toezicht VJV - Brussel, 7 december

3.3.Principes van het BRC in bestuursprocesrecht actieve rol van de rechter: –een breder evenwicht tussen algemeen en particulier belang overwegen –zorgen voor een ruimere beoordelingsbevoegdheid en mogelijkheid tot tussenkomst –zorgen voor bemiddeling oplossingsgerichte rechtspraak - een discussie definitief oplossen - zo ver mogelijk bijdragen tot het herstel VJV - Brussel, 7 december

4. Vragen ZIN EN ONZIN ALGEMEEN DECREET BESTUURSRECHT ( OVER DE NIVEAUS HEEN ) 1. Is een algemene codificatie van bestuursrecht (of aantal principes voor goed bestuur) mogelijk of leidt dit ons enkel naar meer uitzonderingen op de algemene regel? Voor- en nadelen? VJV - Brussel, 7 december

2. Waarom kiezen voor een bestuurs- rechtscollege i.p.v. voor een georganiseerd administratief beroep ? Quid effect op Raad van State? VJV - Brussel, 7 december

3. Efficiënte en effectieve rechtsbedeling: alleen zaak van juristen? VJV - Brussel, 7 december