Overvloed & Onbehagen blijvend ‘kritieke overschot’ op de arbeidsmarkt ondermijnt concept activerende participatiemaatschappij Erik de Gier Divosa Noord-

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over jongeren gesproken 10 maart 2005, Martiniplaza Groningen
Advertisements

Workshop Mensen in beweging
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Demografische veranderingen op het platteland
Knack, 5 december 2012.
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
Postbus AC Delfzijl Copyright 2009 SBE Samenwerkende.
De Nieuwe Werknemer komt er aan! Erik de Gier Wegener Arbeidsmarktseminar 2008 Voorbode van een radicaal ander arbeidsbestel?
Minisymposium ChristenUnie
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Prof. dr Jouke van Dijk Hoogleraar regionale arbeidsmarktanalyse
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
Kwaliteit van leven in Limburg
Reïntegratie, dat regelen wij zelf
Het Kennisplatform Werk en Inkomen
Het Europees Sociaal Fonds
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
FourstaR Reïntegratie
Werken aan het beroep van morgen
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
gespannen arbeidsmarkt
Langer doorwerken in Nederland
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Arbeidsmarkt en rechtspositie ambtenaren
Stellingen TNO/CBS Workshop Dynamiek op de Nederlandse arbeidsmarkt. De focus op kwetsbare groepen. 3 maart 2011.
Arbeidsmarkttransities gedurende beroepsloopbaan
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Hoe gaat de regio werken? VWL Samenwerkend Limburg 22 november 2010
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
De metamorfose van de arbeidsmarkt in de komende 25 jaar Paul de Beer Amsterdams Instituut voor ArbeidsStudies (AIAS) & De Burcht (Centrum voor Arbeidsverhoudingen)
Kwaliteit van leven in Limburg Voordracht ten behoeve van politiek debat en maatschappelijke organisaties in Limburg Dr. Nol Reverda, lector Hogeschool.
Hoe helpen we langdurig werklozen aan een baan?
Leeftijd en Beleid De OR aan zet Platform voor medezeggenschap in bibliotheken 5 maart 2008 Silvia van den Heuvel.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Welkom in de Human Age. De Human Age, een nieuw tijdperk waarin talent….  een schaars middel wordt  de motor wordt voor economische groei ..benutten,
Wat kunnen we eraan doen?
Ontwikkelen werkt. Projectdirectie Leren & Werken Samenwerking ministeries van OCW, SZW, LNV en EZ Doel:Implementatie Leven Lang Leren Doelgroepen: werkenden.
Kansen en mogelijkheden voor de onderkant van de arbeidsmarkt in een activerende participatiemaatschappij Erik de Gier Opening Participatiehuis Sittard-Geleen,
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Zorgzame Kerk Kerk zijn in een participatiesamenleving.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Arbeidsmarkt en CAO College voor Arbeidszaken Dick Voortman Gemeentebeurs 7 december 2006.
Krimp beroepsbevolking betekent geen krappe arbeidsmarkt Paul de Beer Ruimteconferentie Workshop Demografische krimp en regionale economie 3 november 2009.
Trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt Nijmegen, 9 december 2014.
EU Uitbreiding Emeriti Forum Reflecties op presentatie van Minister Dehaene.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Derde bijeenkomst Organisatie van de hulpverlening.
Leeswijzer bij de bijlagen In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Ontwikkelingen in de Dordtse wijken 15 mei drs Jan Schalk.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Arbeidsmarkt in Energyport Groningen Dr. H.A.M. van Lieshout.
WERKEN AAN ARBEID – DIRK GELDOF SAMENLEVINGSOPBOUW IN VLAANDEREN.
Groeien dankzij krimp ? Leudal, 13 september 2011.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Arbeidsmarkt in Energyport Groningen
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
Groei dossiers/ lokale opleg
Terugblik op 2015, vooruitblik naar 2016
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Transcript van de presentatie:

Overvloed & Onbehagen blijvend ‘kritieke overschot’ op de arbeidsmarkt ondermijnt concept activerende participatiemaatschappij Erik de Gier Divosa Noord- & CAB-symposium Groningen, 4 december 2008

Kritiek op effectiviteit lokaal en regionaal arbeidsmarktbeleid zwelt aan op politiek gevoelig moment Kosten bemiddeling langdurig werklozen reizen de pan uit, vanuit perspectief netto-effectiviteit (ca. € 500.000,- pp) (NICIS) Kosten bemiddeling overtreffen de baten Gemeenten hebben publiek geld verspild in periode van overvloed Granieten kern blijft Granieten kern jeugdwerkloosheid groeit van 47% (2003) naar 63% (2008) (Rekenkamer) Toenemend bestuurlijk onvermogen

(1): Achtergronden en trends Verzorgingsstaat omgevormd tot activerende participatiemaatschappij Vergrijzing en ontgroening Uitbreiding EU en opkomst China en India (ontstaan van kennissamenleving) Flexibilisering arbeid en arbeidsmarkt Ontstaan van ‘nieuwe’ sociale risico’s (gender, leeftijd, klasse, opleiding) Erosie standaardarbeidscontract Sterk toegenomen competitie tussen regio’s en tussen sectoren

(2): Doelstellingen activerend arbeidsmarktbeleid Economisch: Activering beroepsbevolking Bestrijdring structurele en conjuncturele werkloosheid Voorkomen en opheffen van mismatches tussen vraag en aanbod Bevordering mobiliteit Bevordering productiviteit Sociaal: Bevordering kwaliteit van de arbeid Bevordering welzijn en werkzekerheid Bestrijding armoede Sociale insluiting Bevorderen van goede transities en tegengaan van slechte transities

(3): Schaal en organisatie van het arbeidsmarktbeleid Europese werkgelegenheidsstra-tegie (EES) Generiek landelijk arbeidsmarktbeleid Sectoraal of branchegewijs arbeidsmarktbeleid Lokaal en regionaal arbeidsmarktbeleid Arbeidsmarktbeleid op ondernemingsniveau Organisatie: Decentralisatie publieke arbeidsvoorziening Toenemend belang van private partijen, zoals uitzendbureaus in binnen en buitenland, private ondernemingen: de strijd om de ‘nieuwe werknemer’ (hoogopgeleide kenniswerkers)

Doel realisatie arbeidsmarktutopia: ‘Wir brauchen euch’(naar Bertelsmann) Volop werk voor iedereen en iedereen aan de slag Hoogflexibele arbeidsmarkt Regelmatige baanwisselingen Werkzekerheid i.p.v. baanzekerheid Leven lang leren normaal Langdurige werkloosheid bestaat niet meer Kortom: ook een einde van het ‘kritieke overschot’!

Achterliggend mensbeeld De flexibele mens, ook wel aangeduid als de rugzakreiziger Maakbare samenleving

Demografische gegevenheden Nederland en EU Vergrijzing en ontgroening NL (beroeps-) bevolking Omvang NL-beroepsbevolking 50+ in 1995: 16% en in 2025: 26% Stabilisatie EU-beroepsbevolking vanaf 2005 (184 Mio) Daling EU-beroepsbevolking vanaf 2020

Arbeidsmarktproblematiek in cijfers (Bron: Van Dijk 2008)

‘New York & Londen versus Amsterdam & Parijs’ (de queestes van Heleen Mees & Theodore Dalrymple) New York en Londen: Ruim aanbod van laagwaardige dienstverlening, naast hoogwaardige dienstverlening (nannies, dogwalkers, liftbedienden, etc.) Levendig straatbeeld: veelkleurig patchwork van mensen en activiteiten 90% migranten aan het werk! Amsterdam en Parijs: Gesegregeerde samenleving/banlieus Weinig aanbod van laagwaardige dienstverlening Grote groep onderkant arbeidsmarkt blijvend improductief achter geraniums Relatief veel werkloosheid onder allochtonen

Wat kenmerkt het ‘kritieke overschot’? Door ‘work first’ of door reïntegratie moeilijk of niet aan het werk te helpen Niet zelden kampend met meervoudige problematiek (eigen schuld vgl. Dalrymple?) Laagopgeleid en zonder startkwalificatie (relatief veel mannelijke allochtone jongeren) en in toenemende mate ook jonggehandicapten Lage arbeidsproductiviteit in verhouding tot arbeidskosten Risico van ernstige stigmatisering (‘undeserving poor’)

Wat is eigenlijke probleem? Te lage arbeidsproductiviteit van het ‘kritieke overschot’ in verhouding tot arbeidskosten (= in feite kunstmatig gecreëerde mismatch tussen vraag & aanbod? Achterblijvende of gelijkblijvende vraag naar laaggeschoold werk? Sociale uitsluitingstendens (onbedoeld) versterkt door publieke regelgeving en arbeidsmarktregulering Ontslagrecht Hoogte wettelijk minimumloon Stigmatiserende werking immigratierecht (Koppelingswet) en inburgeringbeleid

Dominante beleidsreacties Intensivering ‘Work First-benadering’ en individuele sancties Toename afzonderlijke, doch qua omvang beperkte, projecten Bestuurlijke kippendrift Kortom: meer van hetzelfde!

Knelpunten & wenselijkheden van regionaal a.m.beleid (Van Dijk 2008) Regionaal niveau onvoldoende duidelijk gedefinieerd (historie) Door elkaar heen lopende bevoegdheden CWI, gemeenten, provincies, stadsregio’s Veel stakeholders aan tafel Regionaal niveau is geen natuurlijke afgrenzing van de arbeidsmarkt Onvoldoende zicht op (netto-) effectiviteit van regionaal arbeidsmarkt- beleid: wat levert het op? Wenselijkheden: Meer autonomie op regionaal niveau, inclusief financiële verantwoordelijkheid Helder definiëren van regionale arbeidsmarkten c.q. dynamiek ervan Monitoring en evaluatie van effectiviteit beleid Belangen stakeholders zo veel mogelijk op één lijn brengen Verantwoordelijkheden definiëren Bovenregionale regiefunctie helder definiëren

Dilemma’s en prioriteiten Spanning tussen regio’s en branches/sectoren Spanning tussen landelijk en regionaal/sectoraal beleid Regionaal/Nederlands perspectief versus perspectief van de Europese arbeidsmarkt

Weerstanden vraagkant Minste weerstanden: Opleiding en training Her- en omscholing Technologische vernieuwing Meeste weerstanden: Fulltime functies omzetten in parttime functies Samenwerken met publieke instanties Faciliteren van thuiswerk Bron: Het Kritische Tekort, Manpower 2008

Uitwerking van het activerende arbeidsmarktbeleid onderkant Vraag - én aanbod gericht Gebaseerd op risicomanagement bij transities op de arbeidsmarkt Herverdelen van kansen en risico’s voor individuen (opheffen tegenstelling outsiders-insiders) Bijvoorbeeld: Vraagkant: experimenten met de- en upskilling & omzetten van full-time functies in part-time functies introductie van perspectief ‘stad en stijging’ Aanbodkant: scholing en leven lang leren, cultuur-verandering, voorkomen van uitval

Naar economisch- en sociaal effectievere oplossingen ? Aanbodkant: Een vleugje New York/Londen in Nederland? Beperken of afschaffen wettelijk minimumloon (NL-minimumloon behoort tot hoogste in EU; substitueert mogelijk laaggeschoolde arbeid (OESO, 2007)) Tegelijkertijd invoeren van (lager) basisinkomen met voldoende arbeidsprikkel Intensivering micro-kredieten startende ondernemers aan onderkant a.m. Vraagkant: Sterker appél op maatschappelijk verantwoord ondernemen, vgl. Schipholcollege (‘socializing young males’) Experimenteren met de-/up-skilling functies

Conclusies Ontwikkel concept van regionaal sociaal risicomanagement in perspectief van transitionele arbeidsmarkt Ontwikkel ondubbelzinnig regionaal monitoring- en beleidsevaluatiesysteem in plaats van uit te gaan van best practices (vgl. o.a. CWI-Arbeidsmarktprognose 2008-2013) Ontwikkel (nieuw) aanvullend beleid voor opheffing mismatches onderkant arbeidsmarkt i.s.m. regionale bedrijfsleven en dienstensector Denk (ook) in perspectief van toekomstige flexibele en mobiele arbeidsmarkt in Europa

Belangrijkste bedreigingen Vervanging van participatieparadigma door productiviteitparadigma (De Beer 2008) Grootschalige investeringen in arbeidsbesparende technologieën, outsourcing en off-shoring Verwatering concept activerende participatiemaatschappij Te lang vasthouden aan institutionele verworvenheden