Case study format Organisatie Gewenste toestand

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Identiteitsverankering
Advertisements

Inschrijven - stroomdiagram
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
‘maar..centraal is ook wij’ ‘Kwartiermakersgilde’
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Macht en invloed geel De top zet druk Coalitie en onderhandeling Reputatie Haalbaarheid Bestuurlijk niveau Gekonkel, wantrouwen.
De kleurenleer Primaire kleuren Secundaire kleuren
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 2 Kosten/Baten Check.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Kwaliteitszorg in het Schotse onderwijs
Waardenmanagement De Transities
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
- 1 - maandag 21 juli 2014 OPDIC | | OPDIC het fundament onder uw bedrijfsvoering.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Organisatiestructuur en
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Publiek – privaat: overeenkomsten en verschillen MW lustrumdag 10 oktober 2010 Workshop onder leiding van Ger Arendsen.
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
MVO en intern management
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
2013 EVALUATIES N. INLEIDING Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
5S in Velsen.
5S in Velsen.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Communicatie in organisaties
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
ROC dag Alfa College Taco Groenhuis.
Wat is irrigatielandbouw?
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Sectorinstituut Transport en Logistiek
VERZUIMBELEID EN REGISTRATIE VERZUIMDREMPEL EN HERVATTINGSDREMPEL
Een kwestie van kiezen Samenwerken op basis van … Vertrouwen blauw Contracten roze.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Agentschap Ondernemen. Vlaanderen in Actie wil ervoor zorgen dat er in 2020 meer snelgroeiende, internationaal georiënteerde bedrijven zijn. Dat is.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Een vergadering organiseren
Behavior Based Safety Warehousing
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Vergadering Personeelsdienst
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Human Resources Accounting
Transcript van de presentatie:

Case study format Organisatie Gewenste toestand Opdracht voor de change manager/consultant: Huidige toestand (voor relevante groepen) Dominante waardendrives van de medewerkers: Dominante waardendrives van het middel management management: Dominant waardendrives van het top management: Huidige waardensysteem in de organisatie: Gap analyse Implementatie strategie Lessons learned

Case study format Organisatie: Een bedrijf in de openbaarvervoer sector De organisatie was ontstaan uit een aantal fusies. De vervoersmiddelen waren in de afgelopen tien jaar meerdere malen van andere logo’s voorzien.

Case study format Gewenste toestand: Opdracht aan de consultant: Begeleiden van de bedrijfsbrede implementatie van (reeds geformuleerde) Key Performance Indicators (KPI’s) ofwel resultaatgerichte kengetallen. Draagvlak hiervoor verkrijgen.

Case study format Huidige toestand Dominante waardendrives van de medewerkers: Paars: het personeel voelde zich sterk met elkaar en met ”het rijdend materiaal” verbonden, niet met het hoofdkantoor. Het personeel was sterk georganiseerd (90% vakbondslid). Groot wantrouwen (Wij/Zij) tegenover het management Rood: iedere veranderingspoging van het management werd gewantrouwd en via vakbond en werkoverleg bestreden. Blauw: men gebruikte alle formele middelen om het management dwars te

Case study format Huidige toestand Dominante waardendrives van het middel management: Paars: de middelmanagers kwamen voort uit het rijdend personeel. Ze maakten nog steeds deel uit van deze groep. Blauw: het middelmanagement overleefde door zich strikt aan procedures te houden (dienstroosters maken, vervanging regelen voor ziekte en vakanties).

Case study format Huidige toestand Dominante waardendrives van het top management: Oranje: de top van de organisatie wilde dat het bedrijf klaargestoomd zou worden voor de situatie waarin het met andere openbaarvervoerbedrijven om concessies zou moeten concurreren. Daartoe wilde men ondermeer bereiken dat het rijdend personeel een expliciete bijdrage zou leveren aan de geformuleerde Key Performance Indicators (KPI’s).

Case Study format Huidige toestand Dominante waardensysteem binnen de organisatie: Veel blauw en groen. Alles verliep volgens vaste procedures, alle betrokken moesten inspraak hebben als er procedures gewijzigd werden.

Casy Study Format Gap analyse Om KPI’s effectief te kunnen implementeren, moet het middelmanagement een sterkere positie gaan innemen dan zijn tot dusverre had kunnen doen. Ze moeten duidelijke verantwoordelijkheden krijgen en aanspreekbaar worden. Ze dienen zich met het management te indentificeren en niet met hun ex collega’s. In overleggen met medewerkers noodzakelijk actie identificeren en uitvoeren, geen standpunten oorlog.

Case study format Implementatie strategie 1 Van paars naar blauw Vindt een aspect waar de groep trots op is en dat behouden kan worden, creëer daar een stimulerende blauwe structuur voor (in dit geval een Europese chauffeurscertificering Leg een nieuwe positieve identificatie neer. Unfreeze: Oude identificatie losweken (afscheid) door onvrede te versterken. Individuen uit de groep met een ritueel stimuleren deel uit te maken van de nieuwe identiteit (iedere deelnemer aan overleg werd uitgenodigde om een handschoen van de directeur productie aan te nemen)

Case study format Implementatie strategie 2 Van rood naar blauw Baken de arena af (taken, verantwoordelijkheden). Beloon gewenst gedrag binnen de arena expliciet. Straf ongewenst gedrag onmiddellijk in het bijzijn van anderen af. Los conflicten aan de hand van geformaliseerde regels op. Train het middel management

Case study format Implementatie strategie 3 Van blauw naar oranje De geformuleerde KPI’s moeten met de dagelijkse praktijk verbonden worden waarbij chauffeurs KPI’s krijgen die ze ook zelf kunnen beïnvloeden) Geef een instructie waarin mensen leren hun werk in termen van output te beschrijven. Maak een procedure waarin je mensen verplicht hun prestatie zelf bij de houden. Neem een tot twee jaar om dit systeem te perfectioneren. Ga ertoe over je beloningsstructuur af te stemmen op de in kaart gebrachte prestaties.

Case Study Format Lessons learned Kpi’s dienen met betrokkenen op het niveau van de eigen in de eigen invloedsfeer benoemd te worden Werknemers moeten niet afgerekend worden op management KPI’s (b.v. ziekteverzuim) Van de middel managers is meer dan de helft afgevallen ondanks alle intensieve training en coaching en verplaatsing over teams. Er had een betere intake en voorselectie plaats moeten hebben.