Politieonderwijs 2.0
Veranderen? Herijkte beroepsprofielen Evaluaties politieonderwijs Andere ritmiek Nieuwe onderwijskundige methode
Altijd een opdracht overeenkomstig de opdrachten in de praktijk Beroepsauthentiek Altijd een opdracht overeenkomstig de opdrachten in de praktijk Vanuit de kerntaak Vanuit wat goed politiewerk is Actuele ontwikkelingen Didactische model van Ploegman en de Bie Belangrijkste kenmerk van onderwijskundige visie / De Bie
Politieonderwijs PO 2002 PO 2.0 Duur Ritmiek Aantal instroom- momenten 4 jaar 3 jaar Ritmiek 12 weken school, 12 weken korps Eerste jaar: 28 weken school, 4 weken korpsstage, 16 weken korps Aantal instroom- momenten vier (week 5,17,33,45) drie (week 5, 21, 41) Structuur 22 kernopgaven 5 kerntaken → beroepstaken Nog aanvullen
Opbouw en structuur: Ritmiek Drie instroommomenten blauw is korps Vanaf hier verwijzen naar de opleidingsgids, zodat de schema’s voor iedereen leesbaar zijn en bekeken kunnen worden.
Kenmerken Politieonderwijs 2.0 Competentiegericht Contextgebonden Complementair Toenemende zelfstandigheid Leerproces centraal P v B Beroepsauthentieke opdrachten Beroepstaken Kerntaken
Opleidingsinhoud
Opleidingsstructuur Nb: orienatie politie is 2 weken, niet 4 Dit is een fout in de dia’s
Opleidingsstructuur
Opleidingsstructuur Basis Allround
Beoordeling docent/coach Onafhankelijke beoordeling Examenstructuur Beoordeling docent/coach Onafhankelijke beoordeling
Bewijs- /Proeve van bekwaamheid, Portfolio-opdracht Onafhankelijke examinator uit het korps/PA Planning door PA Bewijs van bekwaamheid Onafhankelijk examinator uit het korps/PA Planning door het korps/PA Portfolio-opdracht Praktijkbegeleider Voortdurend
Studieadvies Examenresultaten: Houding en gedrag: 60 credits 100% positief studieadvies 75% (>45 credits) positief studieadvies (rest 1 jr en 6 mnd) < 75% negatief studieadvies (einde opleiding) Houding en gedrag: Portfolio-opdrachten HRM
Politieonderwijs 2.0 Samenhang
Behandel hulpverleningsvragen S: Treed op bij verkeersongeval C:Verantwoord je optreden bij rouw en verlies T: Zwemmend redden T: Verleen hulp bij hoog letselrisico
Behandel hulpverleningsvragen S: Treed op bij plaats incident
Behandel handhavingsverzoeken I: Treed op bij overlastsituaties met enkelvoudige problematiek C: Bemiddel bij conflicten
Behandel handhavingsverzoeken I: Treed op bij overlastsituaties met meervoudige problematiek C: Verantwoord je optreden bij psychische en verslavingsproblematiek T: Treed op bij ordeverstoringen
Behandel opsporingsverzoeken S: Treed op bij vermogensdelict C: Verantwoord optreden bij geweldsdelicten T: Houd een gevaarlijke verdachte aan (FVT/zelfverdediging) T: Treed op als beheerder PD
Behandel opsporingsverzoeken Voer opvanggesprek met slachtoffers geweldsdelicten
S: Voer controle bijzondere wetten uit Repressief optreden S: Voer controle bijzondere wetten uit C: Omgaan met ethische dillemma's C: Treed op in de wijk T: Treed op in escalerende conflictsituatie T: Versterk mentale kracht
Werk samen met burgers en partners C: Verantwoord jouw rol in de politiele jeugdtaak C: Werk in de wijk T: Fysieke Vaardigheid (FVT)
Begeleidingsvaardigheden Verantwoord je begeleiding van collega's
Voer zelfstandig onderdelen opsporingsactiviteiten uit S: Voer zelfstandig opsporingsactiviteiten uit T: Voer een verdachtenverhoor uit T: Voer een financieel onderzoek uit
Voer zelfstandig opsporingsactiviteiten uit T: Verantwoord de opsporingsaanpak
Intake / Handhaven 1 Behandel klantverzoeken aan de balie Neem aangifte op Houd toezicht en treed op in publiek domein Organiseer een verkeerscontrole
Noodhulp 1 Verleen noodhulp Rijopleiding
Noodhulp 2 / Handhaven 2 Treed op in de wijk Handhaaf openbare orde Voer controle bijzonder wetten uit Treed op in Noodhulp
Opsporing/Signaleren en adviseren Voer zelfstandig opsporingonderzoek uit Pak een probleem aan in de wijk Begeleid een student