Hoofdstuk 5 Consumentengedrag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Edushock leerfestival
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Individuele besluitvorming
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
De marketing-omgeving
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
Over consumenten, gedrag en marketing
De marketingmixstrategie
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
Omgaan met Geld 2 Psychologie Sociologie Antropologie Economie.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Interpersoonlijke stimulie
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
Persoonlijk worden.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
H3: Koopgedrag van organisaties
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Conflicten en onderhandelingen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
De Fundamenten van Individueel Gedrag
Figuur 6.1 Het Stimulus-Responsmodel van koopgedrag
Marketing vandaag en morgen
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
Koop-GEDRAG Stimulus responsmodel Prikkel reactie Behaviorale benadering – black-box Aandacht voor binnenkant – white box.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
3. Koopgedrag van particulieren en bedrijven
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Hoe bereid je lessen voor?
Onderwijseenheid ondernemen
HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Indeling van hoofdstuk 3
College 2 Hoofdstuk 3 Consumentengedrag werkvorm: “Woordwiel” Vragen over inhoud Hoofdstuk 4 Segmenteren en doelgroep werkvorm: “Flip Flop”
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Consumentengedrag Beslissen
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Doel: De leerling kan, aan het einde van de les, benoemen hoe blootstelling en interpretatie van invloed zijn op het koopproces van de consument. Ook kan.
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 5 Consumentengedrag

Principes van marketing - Hoofdstuk 5 Leerdoelen Een definitie geven van consumentenmarkt en een eenvoudig model construeren van het koopgedrag van consumenten. Aangeven welke invloed cultuur, subcultuur en sociale klasse hebben op het koopgedrag van de consument. De belangrijkste gedragingen in de koopbesluitvorming en de fasen in het besluitvormingsproces noemen en definiëren. het proces van adoptie en verbreiding voor nieuwe producten beschrijven. Principes van marketing - Hoofdstuk 5

Principes van marketing - Hoofdstuk 5 Inleiding Hoe ben je tot de aankoop gekomen van: een pak koffie, een kratje bier benzine een hapje eten voor onderweg kleding een vakantiereis een auto een huis / woning (huren mag ook) een uitvaartverzekering? Principes van marketing - Hoofdstuk 5

Principes van marketing - Hoofdstuk 5 Inleiding Welke verschillen zijn er bij deze aankopen? Welke overeenkomsten? Verschillen: situatie waarin de consument zich bevindt Rol in het proces Rol als mens Mensen handelen niet zo rationeel Overeenkomsten: structuur van consumenten-gedrag en koopbeslissingsproces Principes van marketing - Hoofdstuk 5

Principes van marketing - Hoofdstuk 5 Inleiding Consumentengedrag Het koopgedrag van de eindconsument: de individuen en huishoudens die goederen en diensten kopen voor persoonlijk gebruik Principes van marketing - Hoofdstuk 5

Modellen van consumentengedrag Principes van marketing - Hoofdstuk 5

Principes van marketing - Hoofdstuk 5 Persoonlijke eigenschappen die van invloed zijn op het consumentengedrag Principes van marketing - Hoofdstuk 5

Principes van marketing - Hoofdstuk 5 Culturele factoren Cultuur: Het stelsel van elementaire waarden, perceptie, wensen en gedrag dat een lid van de maatschappij meekrijgt uit het gezin en andere belangrijke instituten in de samenleving. Principes van marketing - Hoofdstuk 5

Principes van marketing - Hoofdstuk 5 Culturele factoren Sociale klasse: Redelijk permanente lagen binnen de maatschappij, waarvan de leden een sterke gelijkenis vertonen in waarden, belangstelling en gedrag. Nederlandse indeling : A(14%) / B1(19%) / B2(22%) / C(34%) / D(11%) Cultureel Invloed op bijv. koffie, kleding, vakantie en type woning - cultuur - subcultuur - sociale klasse Principes van marketing - Hoofdstuk 5

Principes van marketing - Hoofdstuk 5 Sociale factoren Groepen o.a. - referentiegroep: groep die direct of indirect invloed heeft op de houding en het gedrag van een bepaald individu. - opinieleiders: mensen in een referentiegroep die vanwege speciale vaardigheden, kennis, karakter of andere eigenschappen invloed op anderen uitoefenen Gezin Kooprollen van de consument Rol en sociale status De invloed kan zijn op productniveau en/of op merkniveau Principes van marketing - Hoofdstuk 5

Principes van marketing - Hoofdstuk 5 Sociale factoren Principes van marketing - Hoofdstuk 5

Persoonlijke factoren Leeftijd en levensfase Principes van marketing - Hoofdstuk 5

- Leeftijd en levensfase - Beroep - Financiële situatie - Levensstijl Persoonlijke factoren - Leeftijd en levensfase - Beroep - Financiële situatie - Levensstijl Principes van marketing - Hoofdstuk 5

Persoonlijke factoren Leeftijd en levensfase Principes van marketing - Hoofdstuk 5

Persoonlijke factoren Leeftijd en levensfase Principes van marketing - Hoofdstuk 5

Persoonlijke factoren - Leeftijd en levensfase - Beroep - Financiële situatie - Levensstijl - Persoonlijkheid en zelfbeeld Invloed op bijv.: kleding, vakantie, auto, woning Principes van marketing - Hoofdstuk 5

Psychologische factoren Motivatie Perceptie Leren Overtuigingen en attitudes Principes van marketing - Hoofdstuk 5

Psychologische factoren Motivatie: Freud Maslow: Fig. 5.7 Behoeftehiërarchie van Maslow Op welk niveau het kopen en eten van een croissant zich? Principes van marketing - Hoofdstuk 5

Psychologische factoren Perceptie: proces waarbij mensen informatie selecteren, indelen en interpreteren om zich een zinvol beeld van de wereld te vormen selectieve blootstelling [niet in het boek] selectieve aandacht selectieve interpretatie selectieve herinnering Hoofdstuk 5

Het besluitvormingsproces van de consument Soorten koopgedrag Principes van marketing - Hoofdstuk 5

Het besluitvormingsproces van de koper Principes van marketing - Hoofdstuk 5

Het besluitvormingsproces van de koper Probleemherkenning - Interne prikkels - Externe prikkels, bij voorbeeld commerciële stimuli Informatie zoeken Persoonlijke, commerciële en openbare bronnen, ervaring Afwegen van alternatieven - Vaststelling van de keuzecriteria - Bepaling van het belang van ieder van de criteria - Score per alternatief - Beslissingsregel Principes van marketing - Hoofdstuk 5

Het besluitvormingsproces van de koper Koopbeslissing Koopintentie en feitelijk koopgedrag kunnen o.a. afwijken door: - attitudes van anderen - onverwachte situationele factoren - risicoperceptie: uitstellen, veranderen, vermijden Gedrag na de koop Vooral bij aankopen met hoge ‘betrokkenheid’ komt vaak cognitieve dissonantie voor. Principes van marketing - Hoofdstuk 5

Besluitvorming bij aankoop van nieuwe producten Fasen in het adoptieproces - bekendheid - interesse - evaluatie - probeeraankoop - adoptie Principes van marketing - Hoofdstuk 5

Verschillen in het adopteren van innovaties Besluitvorming bij aankoop van nieuwe producten Verschillen in het adopteren van innovaties Principes van marketing - Hoofdstuk 5

Principes van marketing - Hoofdstuk 5 Vragen n.a.v. leerdoelen a) Geef de definitie van consumentenmarkt. b) Construeer een eenvoudig model van het koopgedrag van consumenten. Geef aan welke invloed cultuur, subcultuur en sociale klasse hebben op het koopgedrag van de consument. Noem de belangrijkste gedragingen in de koopbesluitvorming en de fasen in het besluitvormingsproces op en definieer deze. Beschrijf het proces van adoptie en verbreiding voor nieuwe producten. Principes van marketing - Hoofdstuk 5