Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Advertisements

Identiteitsverankering
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Didactische werkvormen
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Basiscursus Levensboeken
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hogescholen in Dialoog
Redactioneel schrijven Les 2
Presenteren voor starters
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –12 oktober 2009.
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Onderzoeksvaardigheden
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Een update. Inschrijving 2000 deelnemers waarvan : –1200 handhavers –500 vergunningverleners –en 300 juristen Inschrijving sluit op 15 december Hierna.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Stichting SeniorWeb Zoetermeer Cursus Internet les 1 Uw docenten zijn:  Peter Blansjaar  Carla Velthuijsen.
Rabobank Vlietstreek-Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Stichting SeniorWeb Zoetermeer Basiscursus Windows Vista Uw docenten zijn:  Peter Blansjaar 
1. Levensbeschouwing en communicatie
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Al doende leren training docenten
Training Levensboeken
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Een levensboek voor ouderen
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
met studievaardigheden
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
Presenteren en communiceren
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Lesgeven in en over diversiteit
Solliciteren: wat wil ik?
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Technologie Klas 1g1 3 e lesuur Vrijdag 30 oktober 2015.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Onderhouden met Werktuigen en machines
Bijeenkomst startende mentoren
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
De veranderende rol van de IB
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Interview voorbereiden
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Ethiek in de branche social work
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Schoolgroepbijeenkomst
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Les 5: Verbale communicatie
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Team charter Instrument.
Transcript van de presentatie:

Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden Woensdag 17 oktober – 24 oktober - 7 november 2012 19.00 – 21.30 uur Iets over mezelf vertellen Buitenland -> toerisme -> via vw LBPG -> HOF Doel van de training Voldoende bagage meegeven om aan de slag te gaan. Na de training is iedereen in staat om aan de slag te gaan. De Training is gericht op de psychisch gezonde autochtone oudere. Mocht je vragen tussen door hebben schroom dan niet.

Wat gaan we doen … Kennis, vaardigheid en houding ontwikkelen om de regie te nemen. Vaardigheid in uitleg over het werkproces Vaardigheid in voorbereiden en begeleiden van de oefeningen Vaardigheid en houding in het opbouwen en onderhouden van contact met de cursisten

Hoe gaan we dit doen We bespreken systematisch alle oefeningen uit 1e bijeenkomst van de basiscursus: Wat is het doel van iedere oefening Hoe pak ik de oefening aan, wat ga ik uitleggen/vertellen, hoe zet ik deelnemers aan het werk, nabespreking leiden enz. En …uitproberen, oefenen, demonstreren hoe je te werk gaat als trainer

Oefening ‘kennismaking’ Doel: op gang brengen van samenwerken en leren De vragen van de kennismakingsoefening worden zo gesteld dat deelnemers bekend raken met de denk en werkwijze van het project Levensboeken. De trainer luistert, moedigt aan, vat samen, vraagt door, maakt aantekeningen, bewaakt de tijd Hoe leid je deze opdracht .. Vragen…

Oefening 1 in tweetallen (1) Doel: cursisten ervaren wat het betekent om te interviewen en geinterviewd te worden op een onderwerp uit ‘Mijn leven in kaart’. Werkvorm: een interview Hulpmiddel: kopie met 5 themakaarten: vriendschap, op het schoolplein, thuis, veranderingen, levensmotto

Oefening 1 in tweetallen (2) De trainer leidt de oefening in, leidt de nabespreking en zorgt dat ervaringen van vertellers en interviewers worden gedeeld. ‘Tips & Tops’ worden benoemd Inventariseren van ervaringen, bespreken van ervaringen, terugkomen op ervaringen …Hoe doe je dat… Hoe leid je deze opdracht .. Vragen………

Geschiedenis van het project Doel: schrijvers informeren over de achtergrond van het project Levensboeken als nieuwe vorm van vrijwilligerswerk. De trainer vertelt, legt uit, beantwoordt vragen Hoe ga je als trainer te werk.. Welke achtergrondinformatie gebruik je .. Hoe bewaak je tijd .. Vragen….

Waarom dit project (1) Doel: verduidelijken wat de waarde is van het project is voor de verteller Inhoud: reminiscentie, overdracht van levens- ervaring, verkleinen sociaal isolement, ‘leuk’ om een boek te hebben De trainer vertelt, legt uit, geeft antwoord op vragen Hoe ga je als trainer te werk.. Vragen….

Waarom dit project (2) Doel: verduidelijken wat de waarde is van het project voor de schrijver Inhoud: mooie gesprekken, tastbaar resultaat, laagdrempelig door korte duur, duidelijk begin en eind, bevestiging van identiteit, ‘iets voor de ander betekenen’ De trainer vertelt legt uit, beantwoordt vragen Hoe pak je dit als trainer aan .. Vragen….

Het werkproces Doel: uitleg over het werkproces Inhoud: waar moet je als schrijver aan denken, wat speelt een rol in het werkproces (fase 0 t/m 4) oa gesprek met de organisatie, kennismaken, start en ‘klik’; middendeel; afsluiting. De trainer vertelt, legt uit, gaat in op vragen Hoe ga je als trainer te werk.. Vragen…….

Oefening 2 Onderzoeken van eigen motieven (1) Doel: motieven en verwachtingen verkennen van schrijvers en vertellers; bewustwording van eigen ambities en motieven Werkvorm: een gesprek in 3-tallen Hulpmiddel: vragen via ppoint sheet De trainer bewaakt de tijd, leidt de oefening in Hoe leid je deze opdracht .. Vragen….

Nabespreking oefening Motieven (2) Sta vooral stil bij de ontdekkingen en de spanning die er kan zijn tussen de motieven en verwachtingen van de schrijver en potentiële verteller Hoe begeleid je als trainer deze opdracht .. Vragen…

Fase 1 De afstemming Oefening 3 lastige situaties Doel: inventariseren en bundelen van moeilijke situaties in het contact met de verteller en deze bespreekbaar maken. Hulpmiddel: post-it velletjes Werkvorm: bundelen van informatie en op hoofdlijnen bespreken Hoe leid je deze opdracht in .. Vragen ….

Huiswerk: checklist maken Doel: de cursist denkt thuis na over punten voor de contact/contractfase met verteller en organisatie Werkvorm: thuisopdracht; tussentijds naar trainer opsturen Hoe leid je deze opdracht in .. Hoe verwerk je de gegevens.. Vragen …

Tip voor Trainers: gebruik van Tools Maak als trainer de schrijver bekend met bruikbare hulpmiddelen om het werkproces /research te vergemakkelijken. Denk hierbij aan boeken – internet sites You tube filmpjes - Kaarten - Foto’s enz Hoe ga ik dit aanpakken … Vragen…

Huiswerk voor trainers Lees de stukken uit de cursusmap ter onder-steuning van de uitvoering van het trainer- schap. Krijg een goed beeld van/over De geschiedenis van het project levensboeken, Het werken met ‘Mijn leven in kaart’ Aandacht voor levensverhalen De ‘Vooroorlogse Generatie’ Vragenlijsten en gesprekken voeren

Veel succes en tot de 3e bijeenkomst Vragen…. Veel succes en tot de 3e bijeenkomst beatrijs.heijden@hotmail.com j.veldkamp@hofnet.nl