Gastcollege, Rotterdam,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Innoveren voor gezondheid
De zin en onzin van escrow
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
Hoe is jouw verhaal ? 31 mei Scenario: stilstand (geen inflatiecorrectie) 2.
IN BRUGGE Gezien door een marketingbril Brugge Donderdag 08/09/2011 Georges Van Nevel CEO DVN & Calidat.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Stichting Dijk van een Kust
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Gebiedsplan Hillesluis
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom 1.
Seth Godin: If its broken its broken ! Dennis de Vroet Peter van Gerwen Michel Janse.
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
HR Beleid Nathalie Slechte
4 P´s en 3 R-en MK01.
Inleiding in de Marketing
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Toekomst van de Randstad
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Sportcafé Amsterdam Zuid
Gebieden als Powerpoint shapes
H8: Distributie.
Marketing Werkgroep 6.
Marketing presentatie
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Conflicten en onderhandelingen
Marketing vandaag en morgen
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
1.5 Drie Amerikaanse steden global cities
Marketingplanning en strategie
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Missie, visie, strategie & jaarplan
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Schitterende Organisaties®
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hoe denken bedrijven & hoe werkt een merk?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Dromen voor IVN weerslag inspiratiesessie ‘Innovators gezocht’ aan de hand van beeldassociaties Grafiti: geen idee wat het is, mooi prentjes, veel kleuren,
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Aan Kinderboerderij Waspik in samenwerking met Platform Waspik.
Groep Colruyt en ‘participatie’
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Cultuurprofieldoelen;
Evidence-Based Medicine
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
De marketing van kennis
Direct les 5 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Transcript van de presentatie:

Gastcollege, Rotterdam, 13.10.2006 Locatie marketing Dick de Jong & Eduard Dirkzwager

Aanleiding ALGEMEEN “Wie tot de best georganiseerde havens ter wereld behoort en een toplocatie wil zijn voor grootschalige industrieën en dienstverlening, moet er ook zo uitzien. Zo eenvoudig is dat…” (Inleiding Regieboek Buitenruimte, 2001). INFORMATIECENTRUM voor op de Maasvlakte VOORZIENINGENCENTRUM voor Waalhaven Zuid Hoe kijkt Merkator naar locaties?

Vooraf 1.) De wereld is vol van merken. Welk merk (in het algemeen) spreekt het meest tot uw verbeelding?. Voorbeelden; Coca Cola, ANWB etc. 2.) Ook locaties zoals pleinen, steden en landen zijn als merk te beschouwen. Welk merk in deze categorie spreekt het meest tot uw verbeelding? 3.) Wat is het meest onderscheidende aspect van de Rotterdamse haven? (let op: dit aspect hoeft niet perse fysiek te zijn)

Wat is marketing (mix)? American Marketing Association (AMA) Marketing is an organizational function and a set of processes for creating, communicating, and delivering value to customers and for managing customer relationships in ways that benefit the organization and its stakeholders. Bronislaw Verhage: Marketing is de -op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten (diensten of ideeën), om planmatig een reputatie te vestigen, transacties te bevorderen en duurzame relaties te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden hun doelstellingen verwezenlijken. Volgens Answers.com is Marketing: The act or process of buying and selling in a market. The commercial functions involved in transferring goods from producer to consumer.

Wat is een merk? “A brand is a name, term, sign, symbol or design, or a combination of them which is intended to identify the goods or services of one seller or group of sellers and to differentiate them from those of competitors”. Giep Franzen; “Een merk bestaat alleen in de hersenen van mensen. Het is een netwerk van associaties tussen elementen in het geheugen.” Merkator: Een merk is een herkenbare propositie Vraag 1: welk merk spreekt het meest tot uw verbeelding?

Landrover

Het personeelsbeleid van IKEA is erop gericht mensen die recht door zee zijn en met beide benen op de grond staan, de kans te geven zowel op persoonlijk vlak als in hun beroep zichzelf te ontwikkelen. Zodat we samen het dagelijks bestaan van onszelf én van onze klanten kunnen verbeteren. Ikea Het IKEA logo is niet toevallig blauw en geel: het zijn ook de kleuren van de Zweedse vlag. Persoonlijke routebeschrijving nodig? Vind je het toch makkelijker om de routebeschrijving naar onze vestiging stap voor stap uitgelegd te hebben? Klik op bovenstaande link!

Positionering Waar staat het merk voor en waarin onderscheidt het zich van de concurrentie Voorbeelden: Head & Shoulders (anti roos) Volvo (veiligheid) Heinz (Tomaten ketchup) Unox (Hollands eten) Becel (Gezond) Las Vegas ….

heilig !!! Positionering Wie/wat is de Concurrerende omgeving? De markt en de beschikbare alternatieven voor de gebruiker Focus Doelgroep? The doelgroep en de situatie waarvoor het merk de beste keuze is op basis van waarden, houding en gedrag van de doelgroep Welk Inzicht? Het specifieke element dat je weet van de focusdoelgroep waarop het merk is gebaseerd Wat zijn de specifieke Voordelen De emotionele en functionele voordelen die gebruik van het merk bieden Wat zijn de Waarden en persoonlijkheid? Waar het merk voor staat en de merkpersoonlijkheid Waarom zou men dit geloven? Het bewijs dat wordt geleverd ter ondersteuning van de positionering Wat maakt dit merk Uniek? De meest onderscheidende en concurrerende reden voor de focus doelgroep om te kiezen voor dit merk Wat is de Merkessentie? De uitkomst van de merkanalyse verwoordt in één heldere zin of woord heilig !!!

Positionering en marketingmix

Locatie marketing Maar ook fysieke locaties als gebouwen, straten, steden, gebieden en landen zijn merken en dienen als zodanig te worden bestuurd vanuit een marketing gedreven instelling. (www.merkatormarketing.nl) Locaties, gebieden en steden presteren beter met een duidelijk herkenbare positionering. Zij onderscheiden zich daarmee van ander aanbod en worden merken in de concurrerende markt voor locaties en steden. (www.merkatormarketing.nl) Positioneringsparaplu Regio Stad Gebied Locatie Vraag: 2.) Ook locaties zoals pleinen, steden en landen zijn als merk te beschouwen. Welk merk in deze categorie spreekt het meest tot uw verbeelding?

Case (extern) New York Meeste mensen kennen New York van TV en film Gemeente New York heeft een afdeling van 140 personen op film crew faciliteiten Onbedoeld effect: New York? Gillende politie sirenes!

Case (extern) (Bl)IJburg “Blijburg heeft IJburg gered”, Pieter Joep van de Brink, voorzitter Amsterdamse vereniging van makelaars Informatiecentrum (projectbureau IJburg) Strandtent (Tanja van Mierlo)

Case (extern) Deventer Van Koekstad naar boekenstad Boeken, boeken en nog eens boeken en dat kilometers lang. Maar liefst 875 kramen stonden zondag 7augustus opgesteld langs de IJssel en in de historische binnenstad. Net als in voorgaande jaren trok de ‘Grootste Boekenmarkt van Europa’ duizenden bezoekers die in een serene stilte langs de kramen schuifelden en hun hart ophaalden aan boeken van allerlei genres.

Case (extern) Barcelona Van provinciestad naar wereldstad

Rol marketing in locatie ontwikkeling Plannen Architectuur Besturen Stedenbouw Verkoop / promotie

Visie op positionering van de locatie Commercieel succes  Maatschappelijk succes  Veiligheid Emotionele merkwaarden v/d locatie Stedenbouwkundig plan Kunst & Cultuur Diensten / Service Levendigheid Kindvriendelijk Activiteiten Trendy / hip Zwervers/Jongeren Ontmoetingsplaats Andere huurders Duurzaamheid Architectuur Menselijke maat Betrokkenheid Vrouwvriendelijk Overige … PR&Communicatie Locatie Tijdstip introductie Oppervlakte Prijs/m2 Functionele merkwaarden v/d locatie Overige …

Locatie merkmanagement 100% bekendheid waardering loyaliteit

Werkzaamheden Proces communicatie Locatie marketing ontwikkelaar II belangengroepen huurders ontwikkelaar I belegger eigenaar kopers gemeente makelaars pers Overheidsdiensten bewoners

centrale ligging, historisch karakter, zeer goed bereikbaar, Case Gouda Goudse Poort Westergouwe Gouwe park Spoorzone Gouda stad verandert door de nieuwe locaties/het nieuwe aanbod aan woningen en bedrijfslocaties, maar blijft Gouda: centrale ligging, historisch karakter, zeer goed bereikbaar, met groen en water onder handbereik

centrale ligging, historisch karakter, zeer goed bereikbaar, Case Port of Rotterdam Wat is de positionering van de ‘Port of Rotterdam’? Waar staat het voor en waarin onderscheidt het zich? Zie internet??? Gouda stad verandert door de nieuwe locaties/het nieuwe aanbod aan woningen en bedrijfslocaties, maar blijft Gouda: centrale ligging, historisch karakter, zeer goed bereikbaar, met groen en water onder handbereik

Positionering Port of Rotterdam? De missie van Havenbedrijf Rotterdam is het in partnerschap ontwikkelen van dé Europese haven van wereldklasse. Rotterdam, kwaliteitshaven De haven van Rotterdam biedt alles wat een logistiek en maritiem knooppunt nodig heeft. De haven moet blijven groeien,maar dan wel in balans. Niet alleen meer, maar ook beter. Kiezen voor kwaliteit, betekent een veelzijdige, duurzame, snelle en veilige, attractieve en schone kennishaven. Het versterken van de positie van de mainport door aanleg van de Tweede Maasvlakte.

Positionering Port of Rotterdam? Vraag 3.) Wat is het meest onderscheidende aspect van de Rotterdamse haven? (let op: dit aspect hoeft niet perse fysiek te zijn)

Positionering, de paraplu Regio Rotterdam: Unieke Deltalocatie in Noord West Europa, Zuidvleugel Randstad. Gewenst: meer elan, meer kwaliteit, variatie en tempo. Ambitieus RO plan. (www.RR2020.nl) Stad Rotterdam:Jonge, internationale, verrassende stad aan het water met een nuchtere daadkrachtige mentaliteit Rotterdam Durft: werken/economie: een stad die durft geeft creativiteit alle ruimte. Rotterdam streeft naar verbreding van de economische structuur. Natuurlijk is en blijft de haven een bron van inspiratie, werkgelegenheid en bedrijvigheid. (www.rotterdam.nl) Haven van Rotterdam: groeiende kwaliteitshaven met vraag naar kennis. Haven verschuift naar Westen. Maasvlakte 2 is de nieuwe stap. Daarnaast ontwikkeling Stadhavens en havengerelateerde dienstverlening (www.Havenplan 2020)

De projecten Openbare ruimte en voorzieningencentrum Waalhaven – Zuid Waalhaven- Zuid is een strategisch, zeer gunstig gelegen gemengd bedrijventerrein aan de A 15. De in totaal meer dan 300 bedrijven bieden werk aan zo’n 5.000 mensen. Momenteel wordt gewerkt aan de transformatie van het terrein naar meer havengerelateerde bedrijvigheid. Vroeger luchthaven. Sluit aan bij de (cultuur)historie van het gebied. Ontwerp fiets/voetgangersbrug en route Pier 3 (Waalhaven-Oost) – Charlois: Vanuit de stad bestaat heel lang de wens de fysieke verbondenheid tussen de stad en de haven te verbeteren. Aan de oostkant van de Waalhaven wordt momenteel een kantorenpark (Dockworks) gerealiseerd. Portcity. Een verbinding tussen het bedoelde havengebied en Charlois draagt bij aan de verbetering van het woonmilieu van Charlois, mensen kunnen eenvoudig vanuit de wijk en het park uitwaaien in de haven.

Informatiecentrum Maasvlakte 2: zien en beleven waarom Maasvlakte 2 noodzakelijk is: Het grootste bouwproject van de Rotterdamse haven sinds tijden is de aanleg van Maasvlakte 2. De Rotterdamse haven breidt zich uit in de Noordzee.

Merkator zet uw gebied op de kaart!