Stationsomgeving - 29 juni 2009 - Maatregelen en doorkijk
Agenda en voorstellen Inleiding door Wethouder Anne van Miltenburg-van der Boon Even voorstellen Vragen vooraf Toelichting Léon Lurvink en George Doelare --- pauze ---- Vragen en antwoorden Afsluiting om 21.00u
Aanleiding bijeenkomst Problematiek woonbuurten Uitwerking parkeerbeleidsplan Verkeersstructuurplan Parkeerbeleidsplan vastgesteld in december 2008 [George] 2 amendementen: Kostenvrije parkeervergunningen 2 bewoners Parkeerplaatsen Veerweg (?)
Inzet tot nu toe Een jaar geleden deze avond toegezegd Parkeerbeleidsplan vastgesteld door gemeenteraad in december 2008 Beleidsplan nodig voor budgetten (inhuur) Start verkeersstructuurplan April tot nu: inventarisatie problematiek Vertaling beleid in actie (aanzet)
Doel van de avond Samenvatting van de problematiek bij het station Benoemen mogelijke maatregelen Reactie en draagvlak peilen Illustratie: Overzicht diverse partijen
Problematiek Parkeerdruk bij het station [bronnen: Provincie NS Parkeerbeleidsplan par 3.5]
Foto parkeerdrukte station
Problematiek (vervolg) Parkeerdruk bij het station Ongewenst verkeer in de woonstraten [Onder te verdelen Parkeren Avondmeting/wijkwandeling 4-2-9 Sluipverkeer wijkwandeling 4-2-9 Vrachtverkeer klachten bewoners
Problematiek (vervolg) Parkeerdruk bij het station Ongewenst verkeer in de woonstraten Rijsnelheid auto’s
Problematiek (vervolg) Parkeerdruk bij het station Ongewenst verkeer in de woonstraten Rijsnelheid auto’s Te kort aan fietsparkeerplaatsen Dia opdelen en Illustraties tussenvoegen ter illustratie Luchtfoto met buurten en plangebied Problemen aanduiden met cirkeltjes cirkeltjes
Problematiek (vervolg) Parkeerdruk bij het station Ongewenst verkeer in de woonstraten Rijsnelheid auto’s Te kort aan fietsparkeerplaatsen Groei verkeer in de toekomst
Oplossingen algemeen Doelmatigheid Maatwerk Proportionaliteit - ingrijpendheid Kosten (extern-intern)
Oplossing korte termijn Parkeercapaciteit Parkeerregulering Fietsenstalling Station Reguleren spits(sluip)verkeer Geen extra snelheid remmende maatregelen. De zone 30 goed is vormgegeven en daarbij ook voldoet aan de richtlijnen die voor een verblijfsgebied gelden. In voldoende mate voorzien van drempels en plateaus. Vrachtverkeer reguleren met eenrichtingsverkeer
1. Parkeercapaciteit Vergroting parkeercapaciteit station Voorkeur maar Lange Termijn i.o.m. NS Poort
Parkeercapaciteit (vervolg) Vergroting parkeercapaciteit station Voorkeur voor de lange termijn i.o.m. NS Poort Onderzoek locaties tijdelijke parkeren Ontwikkellocatie Vogelenzang i.o.m. Rabovastgoed Aanleg Zwarteweg i.o.m. Provincie Utrecht
± 50 parkeerplaatsen ± 40 parkeerplaatsen
2. Parkeerregulering Doel: Mogelijkheden parkeerregulering: Het tegengaan van ongewenst parkeergedrag in de woonwijken door de inzet van parkeer-regulerende maatregelen Mogelijkheden parkeerregulering: parkeerverboden parkeerschijfzone (blauwe zone) vergunningparkeren
a. parkeerverboden Voordelen Langparkeren treinreizigers voorkomen Snel in te voeren Beperkte investeringskosten
Parkeerverboden (vervolg) Nadelen Beperking voor bewoners en bezoekers Handhaving politie
b. parkeerschijfzone Voordelen Langparkeren treinreizigers voorkomen Iedereen kan er parkeren Beperkte investeringskosten
b. Parkeerschijfzone (vervolg) Nadelen Beperking voor langparkeerders, ook bewoners (bijv. 9-16u, weekdagen) Handhaving politie Kosten handhaving maar geen opbrengsten
c. vergunningparkeren Voordelen Langparkeren treinreizigers voorkomen Vergunning voor bewoners om in de zone te parkeren Reguleren beschikbaarheid van parkeerplaatsen voor belanghebbenden
c. vergunningparkeren (vervolg) Nadelen Niet iedereen kan er parkeren (bv. bezoekers) Uitwerken parkeerverordening in combinatie met uitgiftebeleid voor vergunningen Handhaving politie Kosten handhaving maar geen opbrengsten
Voorstel parkeerregulering Kastanjelaan, Zwarteweg, Levendaalseweg (deels), Spoorbaanweg, (Nog) niet: Boslandweg (deels), Tuinlaan, Bruine Engseweg (deels), Grebbeweg (deels)
3. Fietsenstalling station Vergroting fietsparkeercapaciteit station Voorkeur voor de korte termijn i.o.m. ProRail
4. Reguleren spits(sluip)verkeer Huidige situatie en knelpunten
4. Reguleren spits(sluip)verkeer (vervolg) Huidige situatie en knelpunten Stand van zaken studies
4. Reguleren spits(sluip)verkeer (vervolg) Huidige situatie en knelpunten Stand van zaken studies Maatregel korte termijn Eenrichtingsverkeer Boslandweg (rijrichting naar Achterberg)
Voorstel eenrichtingsverkeer
Oplossing (middel)lang termijn Parkeren op e/o bij Vogelenzang Parkeerterrein (auto) station Maatregelen Verkeerstructuurplan Maatregelen Verkeerstructuurplan voor de opvang van de groei van het verkeer
--- pauze ----
Vragen
En hoe nu verder Terugkoppeling van de avond Verslag incl. presentatie Reacties Keuze maatregelen parkeren Besluitvorming eind augustus (week 34/35) Uitvoeringstermijn Afhankelijk keuze Besluitvorming college/gemeenteraad -besluitvorming eind augustus ivm vakantieplanning -politie overleg
Uitvoering maatregelen Parkeerverbod en eenrichtingsverkeer Medio oktober (week 42/43) Parkeerschijfzone Minimaal medio oktober (week 42/43) Vergunningparkeren Besluitvorming najaar 2009 Opvoeren bij begroting 2010 -besluitvorming eind augustus ivm vakantieplanning -politie overleg -Ter inzage legging 6 weken (week 41) -Uitvoering maatregelen ‘korte termijn’ medio oktober (week 42/43)
Uitvoering maatregelen (vervolg) Tijdelijk parkeren Vogelenzang Overleg ingezet, subsidiemogelijkheid onderzocht Fietsenstalling station Opvoeren bij begroting 2010 Eenrichtingsverkeer Week 43 (medio oktober 2009) Verkeersstructuurplan Raadsbespreking 24 november 2009