Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt -1- 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
Differentiatie in de klas
Techniek in het basisonderwijs!
Welkom!. Vaderschap naar Gods hart Alphen, 11 november 2006.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Van idee tot digitaal materiaal
Landbouwbreed Klaaswaal
Probleem gestuurd onderwijs
Presentatie TOM-INF Modules 1 t/m 4 2. Programma  Algemeen deel: Rom Langerak (+/- 5 min.)  Academische vaardigheden: Anne Remke (+/- 5 min)  Module.
Destillatie.
Schrappen PO? Dat nooit! 16e Nationale Wiskunde Dagen
Wiskunde in Technologie
Module Zoek samenhang Wiskunde D dag 4 juni 2010
Van leerdoel naar leeropbrengst
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Marketing Werkgroep 6.
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Docent medmec = Wil Adolfs
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Workshop Onderzoeksontwerp
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Beoordeling Logboek 1 Module: ______Groepsleden:________ Docent: ______________ Leerjaar: ______________ ________ Wk 1Wk 2Wk 3Wk 4Wk 5Wk 6 Verantwoordelijke.
Het (nieuwe) betavak NLT
Korte introductie tot het principe
NLT modules en excellentiebevordering
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Samenwerking die vleugels geeft Ellen Reehorst eduScrumnederland.nl
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
NLT HAVO.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Digitale vaardigheden in je les. Yvon Bom Kellebeek College.
PWS = de eindscriptie van de havo
Pré-NLT-module 3D-printen
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Welkom instructeurs!.
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
Pilot maatschappijwetenschappen
Toetsing Vakdidactiek 2.
Zelfregulatie op Cartesius2
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Heb jij ballen voor scrummen?
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Groepsopdracht Vakblad maken voor de doktersassistent
Transcript van de presentatie:

Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt -1- 1

Voorstellen Henriette Kok Baukje Lobregt -2- 2

Wat is een leerlijn? Een leerlijn stimuleert dat leerlingen ervaringen uit verschillende leerjaren, vakken of modules met elkaar in verband kunnen brengen. Een leerlijn stimuleert dat leerlingen een voortschrijdend inzicht krijgen in de verbanden in de loop van de tijd. -3- 3

Waarom een leerlijn? Het doel van een leerlijn is dat er samenhang in kennis en een hoger niveau van vaardigheden ontstaat. Onafhankelijk maken van beschikbare docenten. Eenduidigheid Herkenbaarheid -4- 4

Lijn brengen in…. Begrippen en relaties Moduleoverstijgende inzichten Inzicht in eigen kennen, kunnen en willen Vaardigheden -5- 5

Keuze van dit deel van de workshop Leerlijn opzetten binnen NLT qua vaardigheden. Vandaag gericht op havo modules Ook toepasbaar op vwo modules Uitbreiden naar de monovakken -6- 6

Opdracht 1: Welke twee vaardigheden uit de lijst zijn voor u de belangrijkste? Welke twee vaardigheden uit de lijst zijn voor u de minst belangrijkste? Schrijf deze op de uitgedeelde post its. -7- 7

Vaardighedenlijst Natuurwetenschappelijk onderzoek uitvoeren (onderzoeksplan en verslag) Technisch ontwerpen (cyclus + verslaglegging) Overig onderzoek (interview / enquete) Presenteren (poster, powerpoint) Apparatuurgebruik (microscoop/oscilloscoop) Analyseren en samenvatten (mindmappen, argumenteren) ICT vaardigheden (coach) Rekenvaardigheden en dataverwerking (grafieken/tabellen) Procesvaardigheden (reflecteren, logboek, portfolio) -8- 8

Inventarisatie aantal keren Natuurwetenschappelijk onderzoek uitvoeren Technisch ontwerpen Overig onderzoek Presenteren Apparatuurgebruik Analyseren en samenvatten ICT vaardigheden Rekenvaardigheden en dataverwerking Procesvaardigheden -9- 9

Situatie Farel College, Amersfoort Modules in havo 4 Het beste ei Informatica  Java programmeren Feest zonder kater Forensisch onderzoek -10- 10

Situatie Farel College, Amersfoort -11- 11

Vaardigheden modules havo 4 Opvallend is dat in de meeste modules alle vaardigheden in meerdere of mindere mate aan bod komen. In de modules op het Farel in havo 4 blijkt alleen de vaardigheid overig onderzoek (interviewen/ enquêteren) niet aan bod te komen. Vaardigheden verwerven is niet alleen afhankelijk van de module maar ook van docent die de module geeft. -12- 12

Vaardigheden op Farel belangrijk: Natuurwetenschappelijk onderzoek uitvoeren Presenteren van de resultaten (poster of ppt) Peer review -12- 13

Peer review Wat is peer review? Hoe wordt dit op het Farel uitgevoerd? Modules Het beste ei (H4) en Leef met je hart (H5) Belang van peer review -13- 14

Peer review Aandachtspunten voor peer review: Door leerlingen zelf (mede) beoordelen Beoordelingsformulier nodig Hoe breng je feedback? Tip of top? Opdracht moet helder zijn -14- 15

Modules Havo 5 Farel College Wat zeg je? Presenteren met een powerpoint of bij een ontwerp op hoger niveau dan bij Het beste ei begin H4 Leef met je hart! Peer review bij poster presentatie op hoger niveau dan bij Het beste ei begin H 4 -15- 16

Hoe zorg je voor die opgaande lijn? Opdracht 2: Maak een poster met oplossingen voor het probleem: Hoe krijg je een opgaande lijn in een vaardigheid? Presenteer de mogelijke oplossing van jullie groep -16- 17

Oplossingen Farel: Plannen om leerlingen een portfolio te laten bijhouden wat betreft vaardigheden Laten reflecteren Tips uit peer review laten terugkomen Rubrics gebruiken om systeem te krijgen in wat je kunt verbeteren aan een vaardigheid en hoe dit te beoordelen is. -17- 18

Bedankt voor jullie aandacht -18- 19

20