internationaal luchtruim FL95 FL75 FL 65 FL 55 4500 ft = 1370 m boven zeespiegel Weelde Baarle Nassau
ONS LUCHTRUIM Waarom deze « refresher »over ons luchtruim? Er zijn fundamentele verschillen! Wij als grensvliegers hebben het moeilijk Europese eenmaking nog echt niet rond! Geografische grenzen bepalen maken nog steeds HET onderscheid!
Overlegstructuur België Vlaamse zweefvliegliga nam de initiatieven Luc Beerts start onderhandelingen met Belac Resultaat is het verkrijgen van de Low Flying Area
Overlegstructuur België Huidige vertegenwoordiger Luc Vandebeeck is werkzaam als chef verkeersleider op Zaventem De “Whislist” van Belac wordt voorgelegd aan onze afgevaardigde! Huidige situatie is vrij stabiel!
ONS LUCHTRUIM Zijn jullie vertrouwd met onze variabele maximale vlieghoogtes? We hebben sinds enkele jaren een zeer goed draaiend informatiesysteem! Zijn deze informatielijnen voldoende benut?
Maximale hoogte tijdens de weekdagen Maximum 4500 ft AMSL =1370m AMSL Nederland = FL 65 Waarom deze verschillen?
Het LFA Golf systeem Wat betekend de LFAG? Hoe hoog mogen we gaan? Wanneer? Wie vraagt het aan?
Het LFA Golf systeem Enkele aangeduide mensen verzorgen de activatie Deze activatie gebeurd enkel in functie van de verwachte meteo Er bestaat een mailing list
Het LFA Golf systeem Er worden afspraken gemaakt met de chief controller van Canac (Computer Assisted National Air Traffic Control Centre) De afspraken worden rond 08h gemaakt De gebieden kunnen afzonderlijk worden geactiveerd Activering is geldig voor 1 dag
LFAG1 Buiten de militaire activiteiten wordt een deel gecontroleerd gebied automatisch vrij gegeven tot FL55 en wordt dan beschouwd als ongecontroleerd G gebied Buffer van 500ft wordt door ons toegepast
LFAG1 De hoogte mededeling op onze website baseert zich op de regionale QNH van 08h loc tot FL50 en wordt omgerekend meters Eventuele notams worden vermeld
Low Flying Area Golf 1
LFAG2 Vormt gedeelte gecontroleerd gebied om tot klasse G (ongecontroleerd) tot FL75 Buffer van 500 ft Moet aangevraagd worden bij Canac Is telkens maar 1 dag geldig
LFAG2 De LFAG2 wordt in drie gebieden gesplitst: LFAG2 Noord LFAG2 West
LFAG2 LFAG2 Zuid Deze gebieden kunnen afzonderlijk actief worden In principe vraagt de aanvrager ook het zuidelijk deel aan Het resterende gebied blijft uiteraard LFAG1 dus FL 50
LFAG2NOORD LFAG2WEST LFAG2ZUID Low Flying Area Golf 2
LFAG5 Gaat tot FL90 Waarom zo hoog? Wie vraagt aan?
LFAG5 LFAG5
Alle LFAG
DE LFA GEBIEDEN STAAN NIET OP KAART!
Overzicht van de toegelaten hoogtes QNH FL50 980 1148 985 1193 990 1239 995 1285 1000 1330 1005 1376 1010 1422 1015 1468 1020 1513 1025 1559 1030 1605 1035 1651 1040 1696 In m AGL EBTN
Omzettingstabel 90 2550 2590 2630 2670 2710 2740 2750 2800 2840 2880 2920 2960 80 2240 2280 2330 2370 2410 2430 2450 2490 2530 2570 2610 2660 70 1940 1980 2020 2060 2100 2130 2150 2190 2230 2270 2310 2350 60 1630 1670 1720 1760 1800 1820 1840 1880 1920 1960 2000 2050 50 1330 1370 1410 1450 1490 1520 1530 1580 1620 1660 1700 1740 990 995 1000 1005 1010 1013 1015 1020 1025 1030 1035 1040
R 5 NM=9,26km P 2NM =3,7km
Kleine Brogel Indien BL als actief wordt aangekondigd P 07A – Zone met R= 2 NM blijft behouden R 07B – Zone met R= 5 NM blijft uitluisterplicht Volledige CTR en TMA worden verplichte “uitluisterzones” Frequentie EBBL: 122,100 of 122,500
Kleine Brogel De clubs opteren om alleen 122,500 te gebruiken Brussels FIC: 126,900 Indien BL niet actief is, vervalt de R 07B en dus de uitluisterplicht
Kleine Brogel In geval van “Scramble”: ATC van BL zal frequent een radiobericht in het Engels uitzenden met de melding dat BL actief is met de instructie dat alle toestellen onmiddellijk de CTR en TMA dienen te verlaten. Voor Florennes uiteraard dezelfde procedure
Kleine Brogel Omliggende clubs zullen ook telefonisch worden verwittigd. CTR en TMA worden actief, respectievelijke klasse ‘D’ en ‘B’
Kleine Brogel Het ontruimen van de sectoren is bedoeld om een veilige terugkeer van de F-16’s conform de procedures mogelijk te maken. De duur van een missie bedraagt +/- 45 min., dit geeft ons de tijd om de zones te verlaten. Indien een zweefvlieger in de problemen zou komen, is het gewenst dat hij oproept met melding van zijn positie en intenties (op 122,500 – desnoods in het Nederlands).
Het nieuwe seizoen komt er aan We kunnen ons geen incidenten veroorloven De verstandhouding met Belgocontrol is uitstekend
Het nieuwe seizoen komt er aan De berichtgeving van het luchtruim werkt Hebben we genoeg zelfdiscipline Hebben we respect voor het luchtruim bij onze buren?
Het nieuwe seizoen komt er aan We hebben ons geengageerd om de reglementen na te leven Geen cow-boys meer in ons luchtruim
Hoe ziet de toekomst er uit? Geen wijzigingen te melden Voor het Belgische luchtruim geen transponder noodzakelijk
Hoe ziet de toekomst er uit? TMZ zones in Nederland? Kunnen we nog overland? Hoeveel ruimte rest ons straks nog?
Hoe ziet de toekomst er uit? Dank zij de nieuwe technologie kunnen we “scherp” vliegen Kennis van en omgaan met software programs en moving map is een must!
Hoe ziet de toekomst er uit? Zonder moving map wordt het uitzichtloos Uw “territorium”verkennen is erg raadzaam! Opletten bij vrije vluchten! Vluchtvoorbereiding mag nooit teloor gaan!
TMZ……. Wat doen we hiermee?
LOW AIR KAARTEN 2 STUKS=11,80 € INFO LOW AIR KAARTEN 2 STUKS=11,80 € Als officiële luchtvaartkaart in België geldt de kaart uitgegeven bij het NGI, Abdij ter Kameren 5, 1050 Brussel, tel.: 02/629.82.82. Het luchtruim verandert voortdurend, deze kaart wordt daarom regelmatig geactualiseerd.
INFO http://www.ign.be/NL/NL1-1-5.shtm http://www.lvzc.be/
PAUZE