Kinderen met Spina Bifida: Hoeveel extra zorg hebben zij nodig?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Advertisements

Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Het venijn zit in de staart Ede, 29 maart 2007 Door inzicht meer uitzicht in de chronische fase Prof.dr. Trudi van den Bos, AMC Symposium Het venijn zit.
Geef samen met SBR kinderen met een meervoudige beperking een kans om op te groeien tussen leeftijdsgenoten zonder een beperking.
Beleid vervroegd doorschuiven jeugd naar dames en heren 1 Oktober 2012.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Revalidatiearts en onderzoeker, RC De Hoogstraat
Steinar de Vries Marja Kramer Rianne Rijpkema 2011
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
2013 behandelrichtlijn Loopvaardigheid van kinderen en adolescenten met Spina Bifida Dr. Barbara Ivanyi kinderrevalidatiearts Academisch Medisch Centrum.
Stoornis tijd voor een nieuwe definitie Woorden gaan zo hun eigen leven leiden. Zo ook bij het woord stoornis. Het risico van dat eigen leven, de ‘oneigenlijke’
Laurien Buffart ME Roebroeck, HJ Stam, HJG van den Berg-Emons
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
Relaties en seksualiteit bij jong volwassenen met spina bifida
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Vergoedingsregeling dyslexie
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Classificaties in uw EPD
Het Terneuzen Geboorte Cohort
De plaats van rehabilitatie in de hulpverlening
Initiatief van het Kennisnetwerk CVA Nederland Zorgstandaarden onderlegger veranderende zorg 2010 Verkenning (nut/noodzaak) 2011 Ontwikkeling, met Platform.
Afdeling Revalidatiegeneeskunde
Hoe gaat het lopen? Dr. Barbara Ivanyi kinderrevalidatiearts
Is participatie te meten?
Wees alert op uiterlijk niet zichtbare beperkingen Jenny Palm – December 2013 Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013.
 Sociale Werkplaatsen gecontesteerd  Onrechtmatige staatsteun  Markt als dominant gegeven  Groepsvrijstellingsverordening  DAEB (Diensten van algemeen.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
De Zorgstandaarden Astma bij volwassenen en Astma bij kinderen
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Revalidatie E. Drossaer, revalidatiearts
Informatie Voortgezet Onderwijs
NAH…. en wat daarna? Karin Huizing, Martine Sinnema,
Integrale Activering Wajongeren (IAW)
De Ruyterkade 112 C 1011AB Amsterdam Woonzorgwijzer OTB/Platform31 Wooncongres 2015 Kees Leidelmeijer.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
GMFCS Vertaald door Dr. Jan Willem Gorter
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
Anke Meester-Delver, kinderrevalidatiearts, afdeling revalidatie, AMC Jonge kinderen met beperkingen: wat is hun toekomst? Het Capaciteitenprofiel Het.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Informatiebijeenkomst Leerlingenvervoer Presentatie (regelgeving) Leerlingenvervoer April 2013 BAR-gemeenten.
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
Waarom een psychiater Waarom een psychiater in NAH spreekuur? Dr. M.C. Kasius, psychiater voor Dr. N.H. Bouman, kinder-en jeugdpsychiater.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Medicijnverstrekking: patiëntontrouw of patiëntonvriendelijk UMCG Woensdag 12 november 2008 Pauline Calkoen.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Prikkelverwerkingspatronen
Werkconferentie Leren in de zorg
Zorgvragers in de gehandicaptenzorg
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad
Verduidelijking van de NEN – NTA – Cliq methodiek
Themaboek Handicap en Armoede
Auris leergemeenschap midden
CENTRUM OMGEVING EN GEZONDHEID
Prader Willi en schoolkeuze
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Kinderen met Spina Bifida: Hoeveel extra zorg hebben zij nodig? Dr.A.Meester-Delver Kinderrevalidatiearts Afdeling revalidatie AMC Amsterdam

Spina bifida aperta, occulta, hydrocefalus

Verschijnselen Spina Bifida (SB) Verlamming spieren onder het uitvalsniveau Gevoelsstoornissen onder het uitvalsniveau Hydrocefalus (met evt. als gevolg leerstoornissen) Incontinentie NB! Er is een grote variatie binnen de groep kinderen met SB

Classificatie naar uitvalsniveau vlgs. Hoffer (1974) Th12 geheel rolstoelgebonden L1-L3 household ambulator L4-S1 community ambulator S2-S5 lopen zonder aanpassingen

Spina bifida: consequenties voor maatschappelijke participatie

International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF, WHO)

Stoornissen functies (Klinisch beeld) Beperkingen capaciteiten Diagnose ↓ Stoornissen functies (Klinisch beeld) Beperkingen capaciteiten Extra zorg

Participatie/ autonomie: hoeveel extra zorg zullen de kinderen met SB van nu in de toekomst nodig hebben? Participatieproblemen door stoornissen in de Fysieke belastbaarheid Motorische functies Zintuiglijke functies Mentale functies Stem-en spraakfuncties

Classificatie van de extra zorg die in de toekomst nodig zal zijn: Het Capaciteitenprofiel CAP® Ph:physical health Mo:neuromusculoskeletal and movement related functions S:sensory functions Me:mental functions V:voice and speech functions 9

Voorbeeld: kind met spina bifida (SB) CAP: Ph 2: Katheteriseren, colonspoelen: aanpassing dagprogramma Mo 3: Paresen: op afspraak deel van de dag hulp S 1: Sensibiliteit benen afwezig: leefregel Me 0: Leeftijdsadequaat V 0: Praat goed verstaanbaar 10

Hoe is deze zorg verdeeld over de diverse domeinen? Ph Mo S Me V Ph Mo S Me V

In hoeverre verschilt de extra zorgbehoefte van kinderen met een drain met die van kinderen zonder drain en van kinderen op het regulier onderwijs en het speciaal onderwijs? Drain-, n=19 Drain+, n=40 Regulier onderwijs, n=28 Speciaal onderwijs n=31 Ph Mo S Me V Ph Mo S Me V Ph Mo S Me V Ph Mo S Me V Ph Mo S Me V Ph Mo S Me V Ph Mo S Me V

Hoe intensief is de extra zorgbehoefte van kinderen met SB Hoe intensief is de extra zorgbehoefte van kinderen met SB? N=59, de kinderen van het SB team van het AMC 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 cap-score Ph Mo S Me

Is er een relatie tussen de extra zorgbehoefte die het kind nodig heeft en het schooltype dat het kind bezoekt? Regulier onderwijs n=28 Speciaal onderwijs n=31 1 2 3 4 5 10 20 30 40 50 60 Ph Mo S Me

Welke kinderen gaan naar welke school (cluster 3)?

Conclusie: Zelfstandig functioneren in een aangepaste omgeving, eventueel met hulp gedurende een deel van de dag, zou voor het merendeel van de kinderen in de toekomst mogelijk moeten zijn, mits daarvoor de juiste voorwaarden aanwezig zijn.

VRAGEN?? 17