Velon 2008 Kennis-maken Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk? Veldhoven 31 maart 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
Voortgangsgesprek fase 1
Competentieprofielen
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Communiceren met Marloes
Communicatie met ouders
Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoeden.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.

Plancyclus, les 2 Actualiteit
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
VIAVINCI IB/ZC opleiding 1 Leerthema 5 – De leraar centraal Practicumdag.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Als je nog geen idee hebt …
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Mondzorg - persoonsgericht
Anders kijken, anders doen
Netwerk IB WSNS Tilburg
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Transcript van de presentatie:

Velon 2008 Kennis-maken Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk? Veldhoven 31 maart 2008

Bewustmaking van handelen van een team in kenmerkende beroepssituaties Lia van Haren José Wichers-Bots Anita Blonk

Indeling Lectoraat “Evaluerend Handelen” Voorstelrondje Onderzoek: vragen, opzet en resultaten Discussie

PactumRECAloysius JoséLia InternFontys Intern Fontys lectoraat “Evaluerend handelen” Lector Dr. Anita Blonk

Evaluerend handelen Niet alleen: evaluatie achteraf Maar ook: voorspellend handelen

Voorstellen

Voorstelrondje

Onderzoek De actuele onderwijssituatie van een VO- school voor leerlingen met een stoornis in het autistisch spectrum wordt in kaart gebracht. Er wordt getracht zicht te krijgen op de wijze waarop een team van professionals handelt binnen één school.

Onderzoeksvragen Hoe zeggen docenten te handelen in veelvoorkomende voor een ieder herkenbare schoolsituaties? Handelen alle docenten binnen één situatie op dezelfde manier? Wat betekent dit voor de professionalisering van het team?

OpleidingOnderwijservaring Handelingsscripts Kenmerkende situaties Competenties Theorieën

Competentieprofiel Speciale Onderwijszorg 1. Interpersoonlijk competent in de omgang met leerlingen: de leraar maakt contact met de leerling(en) en communiceert met hen. 2. Orthopedagogisch competent in de omgang met leerlingen: de leraar creëert als pedagoog een klimaat dat de leerlingen voldoende veiligheid én uitdaging biedt voor hun verdere ontwikkeling. 3. Orthodidactisch competent in de omgang met leerlingen: de leraar ontwerpt als didacticus een op de leerlingen/groep afgestemde krachtige leeromgeving. 4. Organisatorisch competent in de omgang met leerlingen en andere direct betrokkenen: de leraar draagt zorg voor een ordelijke en taakgerichte leeromgeving. Bovendien stemt hij de activiteiten van betrokkenen op elkaar af. 5. Competent in samenwerking met collega’s: de leraar stemt zodanig af dat ook op schoolniveau alles goed op elkaar aansluit. 6. Competent in samenwerking met de omgeving van de school: de leraar werkt, gezien zijn orthopedagogische en orthodidactische taak, ook samen met mensen en organisaties buiten de eigen schoolorganisatie (ouders en maatschappelijke organisaties, zoals een schoolbegeleidingsdienst, welzijninstelling, jeugdhulpverlening) en stemt met hen af. 7. Competent in reflectie en ontwikkeling: de leraar werkt voortdurend aan zijn kwaliteiten en zijn opvattingen.

Vragenlijst Competentie 2; orthopedagogisch competent in de omgang met leerlingen U merkt al een tijdje dat twee leerlingen uit uw klas slecht met elkaar overweg kunnen. Er zijn veel irritaties onderling, die tot gevolg hebben dat de leer- en leefomgeving in de klas niet meer optimaal is.

Hoe gaat u hiermee om? –Ik ga met beide leerlingen een individueel gesprek aan waarin ik hen met behulp van visuele middelen instructies geef en mijn verwachtingen duidelijk maak. –Ik maak samen met de leerlingen een plan met een beloningssysteem dat ervoor moet zorgen dat ze zonder irritaties naast elkaar kunnen werken. –Ik probeer met de leerling in een gesprek te achterhalen wat hij in een dergelijke situatie denkt en voelt en probeer zijn gedachten te veranderen. –Ik kijk op welke momenten de leerlingen wel goed met elkaar overweg kunnen en probeer meer van die situaties in te bouwen. –Ik verander mijn klasopstelling zodanig dat de leerlingen minder last van elkaar hebben. –Ik bespreek met ouders en/of groepsleiding hoe ik dit probleem op kan lossen. –Naar aanleiding van een vervelend verlopen les ga ik met de hele klas een gesprek aan over de sfeer in de klas. –Ik verwacht dat het probleem zich na een tijdje vanzelf oplost en wacht even af. –Ik heb geen idee hoe ik hiermee om moet gaan. –Iets anders, namelijk:

Open vragen Hoe hebt u dat geleerd? Zou u anders met deze situatie om willen gaan? En zo ja, hoe dan? Wat hebt u hiervoor nodig? Wat zou u graag willen dat de school u biedt?

Conclusie Docenten gebruiken binnen dezelfde situaties verschillende handelingsscripts Men leert van ervaring, opleiding/cursus, begeleiding en literatuur Er zijn geen verschillen gevonden in onderwijservaring, leeftijd, geslacht, onderwijsfunctie of opleiding. Docenten zeggen niet anders met deze situaties om te willen gaan. Docenten geven aan een sterke behoefte aan kennis over autisme te hebben.

Speerpunten Eenduidigheid in het team Handelingsplanning

Gevolgen van onderzoek Team Inzicht in relevante alledaagse thema's Ontwikkelen een visie op de dagelijkse praktijk en onderwijs in het algemeen Gevoeligheid voor het evaluatieproces Studiedag handelingsplanning: formuleren van smart doel voor individueel en groepsplan Verzoek om continuering van de video- opnamen IB-ers Aangepaste werkwijze Aan slag met video-opname en interview competentieprofiel: video-opname als begeleidingsmiddel Zorgteam Formatie uitgebreid (IB-ers) Zorgteam geformeerd School 10 schoolregels opgesteld Onderzoeksmatig werken: Vragenlijst ouderbetrokkenheid Vragenlijst leerling tevredenheid INK

Hoe ziet u deze methodiek binnen uw opleiding?

Wat kan deze methodiek betekenen voor opleidingen?

Vindt u dat alle leerkrachten op dezelfde manier zouden moeten handelen?