Vraagsturing en marktwerking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Regie in Eigen hand Hans van der Knijff 15 mei 2013.
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Wordt klein elektrische vervoer een succes? Jan Schoormans TUDelft/IO.
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
Ondernemen in de praktijk
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Jonas Pauwels 1 BaSwC.  Carpooling  Wat is Carpooling?  Hoe werkt het?  Carpooling is te regelen naar eigen wensen .Cambio-autodelen  Wat is cambio-autodelen.
VAP-THEMADAG 22 november 2011 Gigi Schutte. Europese aanbesteding • EA: Moeten of kans pakken • Aanbesteden :Doel of middel • Uitgangspunt :Markt of uw.
CBZ congres Aanbestedingsinnovatie of vraaginnovatie? Stichting Roges Stan Vermeulen, directeur 25 september 2007.
Conclusie (1) 1.Klanten zijn zeer positief over de dienstverlening van de WZSW 2.Uit analyse van de file ‘telefonische nabel actie’ blijkt dat personen.
Zelfregie Grote doorbraken komen altijd voort uit cliënten acties en initiatieven. De overheid, de instellingen en de professionals lopen altijd achter.
“VRAAG OM DE HOEK, WERK OM DE HOEK” “Innovatie van persoonlijke dienstverlening aan huis” PROJECTPLAN MIDDEN - BRABANT.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Handen in Een Burgers, zorgaanbieders en zorg- en welzijnsprofessionals werken met plezier samen en zijn tevreden over de resultaten. Een zorgmodel waarin.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Marktwerking & galsteenlijden
Beleidsregel Geïntegreerde Eerstelijnszorg en Innovatie
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Samenwerken in een concurrerende omgeving. Samenwerken in een concurrerende omgeving wat is ons doel waar hebben we het over: de vraag wie doet wat waar.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Klantgericht werken, Kanalen in balans
ERRY STOOVÉ.
Hoe motiveer ik mijn hypotheekadvies?
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
Wet Maatschappelijke Ondersteuning
OM DIT TE REALISEREN WIL DE CULTOORCOOP:
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De zin en onzin van samenwerken voor optimale jeugdzorg 17 november 2011 Marian van Leeuwen Annemiek van Woudenberg Zefanja Brouwer “Samenwerking als weloverwogen.
De cliënt centraal, wat nu? Door Gabrielle Verbeek
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007.
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Dmv de startersregeling wil de gemeente Almere de bereikbaarheid van koopwoningen vergroten voor met name de starters op de woningmarkt in Almere. In de.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Domotica en kwaliteit in de (ouderen) zorg
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
De omstandigheden waaronder de prijsvorming op een markt plaatsvindt
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Strategie en positionering
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Presentatie ’De zorgverzekeraar en de regierol’ Aad de Groot 11 september
Welkom Arie Jongejan directeur Carans / Scoop
De kracht van NACHON Sinds 1991 zijn wij specialist in transportautomatisering. Transportmanagement zit in ons DNA. Onze focus ligt volledig op de ontwikkeling.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
Student Advantage aanbieden via Slim.nl - Hoe werkt dat?
Ouderraad 7 december.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Werkgeverservicepunt Kromme Rijn heuvelrug Monique Barten Hans Diek Werkgeversdienstverlening.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Veranderstrategie en inkoop Utrecht 2015 Toke Tom.
Passend Onderwijs en nieuwe Jeugdwet Ben Plandsoen wethouder portefeuillehouder PaOn wederzijdse verwachtingen grijs gebied netwerken houding & paradigmashift.
Veerkrachtige governance van de stad De overheid als barba papa?
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Groei dossiers/ lokale opleg
Economie en recht voor mbo 2 januari januari 2019.
Opgaven in het sociale domein
Route Toegang gemeente
“De vertaalsector zou verder
Kwaliteit in de zorgverlening
Transcript van de presentatie:

Vraagsturing en marktwerking Hans Blaauwbroek Bureau voor Vraaggestuurde Zorg

Vraagsturing Gezondheidszorg Sociale zekerheid Onderwijs Openbaar vervoer Energiemarkt Bedrijfsleven Wie stuurt wie? Wie is de klant? www.blaauwbroek.com

Inhoud: De begrippen vraagsturing en marktwerking Argumenten voor vraagsturing Voorwaarden Vraagsturing in praktijk De rol van de klant, de aanbieder en de gemeente

Begrip Vraagsturing De klant beschikt over middelen om te krijgen wat hij nodig heeft om zijn doel te realiseren. De klant voert de regie. Aanbodsturing: de aanbieder stelt de voorwaarden waaronder een dienst of product wordt verleend. Voorbeeld: thuiszorg

Verschil vraag- en aanbodsturing Hoe zorg ik dat ik mijn leven leid zoals ik het wil? Hulpverlener, dienstverlener past zich aan. Geïntegreerde dienstverlening Succes: leveren de diensten de nodige bijdrage aan mijn leven? Waar hoort deze gebruiker thuis in het systeem? Gebruiker past zich aan. Gefragmenteerde dienstverlening. Succes: is de dienstverlener tevreden?

Vraagsturing vereist: Wederkerigheid Gelijkwaardigheid Wederzijds respect Samen werken aan goede dienstverlening www.Blaauwbroek.com

Begrip Marktwerking Onbelemmerde confrontatie van vraag en aanbod (Van Dale) Optimaal evenwicht in prijs en kwaliteit Voorwaarden (Heertje): Meerdere vragers, meerdere aanbieders Transparantie Koopkracht

Kan vraagsturing zonder marktwerking? Nee: zonder marktwerking ontstaat geen pluriform aanbod en valt er niets te kiezen voor de vrager. Ja: aanbieders willen goede diensten en kwaliteit leveren en stemmen daarom hun aanbod af op de vraag. Volledige marktwerking leidt tot uitsluiting van groepen vragers.

Argumentaties voor vraagsturing Economische argumentatie Concurrentie tussen aanbieders geeft dynamiek en innovatie. Klant beloont goede dienstverlening Ideologische argumentatie Recht op autonomie en zelfbeschikking. Met eigen verantwoordelijkheid en eigen keuze is slaagkans groter Institutionele argumentatie Terugdringen bureaucratie en de rol van professionals

Voorwaarden voor vraagsturing Divers aanbod Transparantie Sterke klanten Marktregulering www.blaauwbroek.com

Divers aanbod Meerdere aanbieders Meerdere producten, diensten Gevolg: keuzevrijheid www.blaauwbroek.com

Transparantie van vraag en aanbod Inzicht in de vraag Marktonderzoek. Ken uw klant! Inzicht in het aanbod Inhoud Wie, wat, waar Prijs Kwaliteit Beschikbaarheid

Sterke klanten Klanten (Wie is de klant?) Onafhankelijkheid Vraag (vraagverheldering) Rechtspositie www.blaauwbroek.com

Marktregulering Bevorderen transparantie Steunstructuren Wetgeving Klantgerichte prestatiecriteria Instrumenten tegen cherry-picking

Vraagsturing in praktijk Gezondheidszorg Persoonsgebonden budget: tevreden klanten, maar te weinig aanbod, gebrek aan transparantie, veel bureaucratie en weinig steun. Sociale zekerheid Persoonsgebonden reïntegratiebudget: succesvol experiment, maar angst om los te laten. Confrontatie tussen ideologie, economie en instituties

Vraagsturing in praktijk Onderwijs Markt werkt, maar leidt tot ongewenste effecten: Zwarte scholen Trek uit de stad www.blaauwbroek.com

Vraagsturing vraagt: Van de klant een pro-actieve houding: weten wat je wilt. Van de aanbieder flexibiliteit, innovativiteit, vraaggerichtheid. Van de overheid marktregulering en klantenondersteuning.

Meer informatie Blaauwbroek bureau voor Vraaggestuurde Zorg www.blaauwbroek.com info@blaauwbroek.com 0294 491400 Innovatie Centrum Vraagsturing (ICV) www.icv.nl info@icv.nl Abonneer u op de gratis ICV Vraag(k)rant!