1 POLITIEK DEBAT Tweede Kamerleden & Leden MKB-INFRA 6 SEPTEMBER 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aanbestedingswet 2012 en de gevolgen voor inspectieopdrachten
Advertisements

Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
SUBROGATIE Aon Risk Services.
BOBB (Brancheorganisatie Bedrijfsoverdracht Bemiddelaars) IJsselstein, 22 september 2008.
Business Economics Handels –en financiële technieken
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
CROW heet u van harte welkom
Onroerend Goed investeren en beheren
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Overheid & Markt, Ondernemend Aanbesteden
Inkopen en aanbesteden
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Opfrisser Aanbestedingsrecht Werkgroep Leveranciersselectie Polo. G. van der Putt 9 december 2008.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting

1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
SOCIAL RETURN: BELEID EN PRAKTIJK IN NEDERLAND
Business Marketing Sabine Vermuyten
Maatschappelijk Aanbesteden
C o m m e r c i ë l e & J u r i d i s c h e a a n b e s t e d i n g s s p e c i a l i s t e n I n s t r a t e g i s c h e a l l i a n t i e m e t C o r.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Van tweeluik naar driehoeken
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Risicoparagraaf en externe partijen Analyse van risicoparagrafen van alle 400+ gemeenten op: Grondexploitatie Verbonden partijen en/of gemeenschappelijke.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
HOOFDLIJNEN TOEZICHT EXAMINERING BIJEENKOMST 29 november 2007 ‘AANTOONBAAR COMPETENT’
© Significant Algemene Ledenvergadering PON “Praktijkervaringen: gelijk hebben en gelijk krijgen” D.T. (Dik) Geelen MSc MBA Managing consultant Significant.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De 10 wegen en moderne marktbenadering
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Kiezen tussen belangen ervaringen van een veranderend ingenieursbureau in een veranderende wereld Jacco Buisman Ede, 11 maart 2008.
Landschap beschermen en ontwikkelen
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Privatisering bouwtoezicht Rapport “De markt als toezichthouder”
Haarlems Inkoop- en Aanbestedingsbeleid
Veranderingen in Aanbestedingsregels De Nieuwe Wet en andere ontwikkelingen Joost Fijneman, oktober / november 2012.
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.
Onderhands op z’n Steenwijkerlands Tiel, 1 juli 2014 Erik van der Kamp (inkoopcoördinator)
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
Gids proportionaliteit; geen nieuwe kansen voor het MKB Katja van der Sluijs – Gustian Roskam – Sven Engelchor – Melvin van Winden – Jeroen Coppejans.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Inkopen & Aanbesteden bij Zaanstad
EMVI Evaluatie Ingenieurs Netwerk Twente
Visstand Beheer Commissie; VBC Beleidsbesluit binnenvisserij 1999 Sport- en beroepsvisserij verplicht samenwerken: Instellen VBC’s. Opstellen Visplannen.
Sturen op de kwaliteit van de openbare ruimte in de driehoek burger - overheid - markt Frans Soeterbroek De
Een nieuw inkoopbeleid vanaf april inkoopbeleid binnen het groter kader. Verdrag Europese Unie Europese richtlijn 2014 gaat in Medio april Nederlandse.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
Aanbestedingsbeleid gemeente Apeldoorn presentatie 22 maart 2016 voor (lokale) ondernemers Jan Teunis Hartgers inkoopadviseur, team inkoop.
Titel De nieuwe aanbestedingswet, 13 december 2012.
EMVI Gunnen op waarde Maurice Wielink (CROW) Ruben Spek (gemeente Medemblik) 20 februari 2014.
Platform 31 Conferentie Ruimte voor Ondernemerschap Workshop Aanbesteden 28 november 2014 MKB-vriendelijk aanbesteden en Social Return Petra Oden, Lector.
Eerste Hulp Bij Aanbesteden Wat zijn de spelregels Hans van Wijck.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Marktdag aanbesteden Workshop 6 Uitnodigingsbeleid Gemeente Lochem, Marleen Oltvoort Gemeente Zutphen, Ceciel Lurvink Apeldoorn Brummen Deventer.
Aanbesteding jeugdteams
Aanbesteding Storage, servers en Back up
Workshop 6 Uitnodigingsbeleid
Beter aanbesteden: mensenwerk!
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
Transcript van de presentatie:

1 POLITIEK DEBAT Tweede Kamerleden & Leden MKB-INFRA 6 SEPTEMBER 2011

2 Zelfstandig bedrijf zonder concernrelatie met het Grootbedrijf Bedrijven tot rond 150 werknemers Bedrijven tot rond de € 150 miljoen omzet Leden MKB INFRA: gemiddelde omzet rond € 10 miljoen bandbreedte tussen € 1 en € 120 miljoen CBS en EIB: bedrijven tot 100 werknemers EU: bedrijven tot 250 werknemers en een omzet tot € 50 miljoen DEFINITIE MKB IN DE INFRA

3 Marktaandeel MKB-Infrabedrijven 45% in 2008 nog 50% Werkgelegenheid MKB-Infrabedrijven 70% Hoofdaannemer MKB-Infrabedrijven 55% leden van MKB INFRA 82% Omzet behaald uit Publieke sector 85% verdeling opdrachten bij leden van MKB INFRA Rijk 11% Provincies7% Gemeenten 73% Waterschappen 9% KENGETALLEN

4

5 MARKTVERDELING IN DE INFRA (2)

6 Algemene beginselen (boven en onder de EU-drempel) o Non-discriminatie o Proportionaliteit o Gelijkheid (gelijke kansen) o Transparantie (alle fasen van het aanbestedingsproces) Doelmatige besteding overheidsmiddelen o Eerlijke concurrentie o Ruimte voor Innovatie (marktdynamiek) o Duurzaamheid VISIE OP AANBESTEDEN (1)

7 Randvoorwaarden (werkbare regelgeving) o Proportionaliteit o Uniformiteit o Objectiviteit o Beperking bureaucratie o Beperking administratieve lasten o Professionaliteit VISIE OP AANBESTEDEN (2)

8 MKB INFRA o Niet tegen het grootbedrijf o Niet tegen bedrijfseconomisch verantwoord clusteren (TCO) o Niet tegen geïntegreerde contracten o Niet tegen PPS ( op basis kosten-batenanalyse) o Vraagt niet om contingentering (vragen niet om als Calimero bevoordeeld te worden) o Vraagt niet om meer regels (wel om uniformiteit, objectiviteit en normering van kernbegrippen) MISVERSTANDEN

9 MKB INFRA o Wel tegen kunstmatig vergroten van het marktaandeel van het Grootbedrijf (ongebreidelde opschaling) MKB-Infrabedrijven vertrouwen op eigen kracht (competentie, innovatie en flexibiliteit) o Hebben geen Calimero-complex benut innovatiekracht, flexibiliteit en korte lijnen naar de markt o Willen eerlijke kansen om te kunnen mededingen o Willen ruimte voor ondernemerschap MISVERSTANDEN

10 Waarborgen en handhaven werkbare regelgeving in belang van de Nederlandse economie Behouden regie over het Publieke Domein o Eindverantwoordelijkheid strategische taken o Behoud van expertise bij uitbesteding (in kader van meer markt minder overheid) o Onafhankelijkheid van derden Voorkomen van selectieve percepties o De politiek vraagt dat van ons POLITIEK

11 Uniforme normering proportionaliteit Waarborgt proportionaliteit Voorkomt lappendeken aan eigen regels Voorkomt willekeur Waarborgt gelijke kansen Is transparant PROPORTIONALITEIT

12 Omzeteisen (proportioneel en eenduidige normering) Clustering (bedrijfseconomisch gemotiveerde logisch samenhangende en onlosmakelijk met elkaar verbonden projectonderdelen) Combinaties (geen hogere eisen: aspect geen onbeperkte mogelijkheden van het aantal combinanten) Referenties (beperking aantal en ervaring in sector bepalend) Competenties (naar aard en soort van de werken) Contractvoorwaarden (voorkomen eenzijdigheid en verzekerbare aansprakelijkheid) Kosten van inschrijving (reële vergoeding) Ranking (disproportioneel) PROPORTIONALITEIT KERNBEGRIPPEN

13 Laagste prijs of EMVI Relevant Objectief Meetbaar Openbare bekendmaking (transparant) Totale score van alle inschrijvers Vergunningen Eindverantwoordelijkheid bij opdrachtgever GUNNING

14 Erkenningsregeling (meerjarig) o Vermindering administratieve lasten Onderzoek naar ratio bundeling wegenbouwprojecten Onderzoek naar kosten-baten van opgeschaalde werken o Looptijden, Kosten en Technische Problemen Onderzoek naar ratio PPS (Kosten-Baten) o Ervaring UK AANBEVELINGEN (1)

15 Bundeling kennis bouw en infra o Kennis overheid, bedrijfsleven en wetenschap Motivatie sector Topsectoren: Gouden driehoek Grotere betrokkenheid MKB o Commissies, Adviesorganen, Werkgroepen en Adviseurschappen o Doorbreken van inteeltcultuur bij benoemingen Rechtsbescherming (uniforme klachten afhandeling) o Aanbestedingsexperts (vrijblijvend en financieringsvraag) o Bestaande branche georiënteerde aanbestedingsloketten o Aanbestedingskamer AANBEVELINGEN (2)

16 Vrije en eerlijke concurrentie is de katalysator voor innovatie en afgewogen prijs- prestatieverhoudingen en bevordert zo de doelmatigheid van overheidsaanbestedingen Concurrentie stimuleert creativiteit en het zoeken naar de beste technologische, organisatorische en prijstechnische oplossingen STELLING 1

17 Bij opschaling van werken is een goede balans tussen "economy of scale" en "economy of scope" bepalend voor de doelmatigheid van overheidsaanbestedingen Opschaling geen garantie voor lagere kosten, betere prijs/kwaliteit, betere beheersbaarheid en minder risico's Voordelen schaalvergroting worden weer te niet gedaan door de toegenomen complexiteit (schaalgrootte, moeilijkheidsgraad, diversiteit en risico’s) Groot, groter, grootst is niet per definitie synoniem voor goed, beter, best STELLING 2

18 Het vastleggen van uniforme normen en het uitschrijven en verplicht toepassen van regels per aanbestedingsprocedure (ARW) betekenen niet dat het aanbestedingsproces wordt dichtgeregeld Normering en het verplicht toepassen van de ARW (ARW slechts spoorboekje per procedure) regelen inhoudelijk niets, maar vergemakkelijken wel, het aanbestedingsproces Uniformiteit, normering, gebruik van checklists (spoorboekjes) tast ruimte voor een professionele invulling van het inkoopproces niet aan STELLING 3

19 Uniformering en normering van proportionaliteit (non discriminatie en geen willekeur) doet geen enkele afbreuk aan de professionele invulling van het inkoopproces Normering waarborgt alleen gelijke kansen voor iedereen, betekent transparantie en voorkomt willekeur Normering doet geen enkele afbreuk aan de professionaliteit van de inkoper Overheidsinkopers kunnen zich als professionals volledig concentreren op zaken waar het werkelijk omgaat STELLING 4

20 Het rigide hanteren van referentieprojecten belemmert innovatie en blokkeert nieuwe toetreders. Aantoonbare competenties zijn een betere kwalificatie voor de bekwaamheid van bedrijven bij aanbestedingen Innovatie impliceert per definitie een unieke aanbieding Trackrecord in de GWW is een betere indicatie voor de vakbekwaamheid en materiedeskundigheid STELLING 5

21 Indien de overheid het werkaanbod verdicht (opschaling van projecten) tot een beperkt aantal grote projecten, wordt het MKB uitgesloten van mededinging In dat geval zal door combinaties van de grote bedrijven sprake zijn van marktverdeling Combinatievorming is een legitieme strategische keuze voor bedrijven als voldoende concurrentie wordt gewaarborgd Bij combinatievorming door MKB-infrabedrijven (zonder verhoogde eisen) blijft voldoende concurrentie over. STELLING 6

22 Door onvoldoende materiedeskundigheid (GWW) bij rechters, dan wel versnippering en verspreiding van kennis zijn de uitspraken bij geschillen over aanbestedingen en gunningen vaak een roulette spel Instelling van een aanbestedingskamer is een betere oplossing dan een vrijblijvende instelling van een commissie van aanbestedingsexperts STELLING 7

23 Publiek Private Samenwerking (PPS) is slechts een financieringsvehikel voor de overheid (investeringen drukken niet op de begroting en staan dus ook niet op de balans) en niet per definitie een voorwaarde om beter gebruik te kunnen maken van de marktkennis en verlaging van exploitatiekosten. De overheid kan veel goedkoper financieren dan het bedrijfsleven De kosten van een PPS-constructie dienen op de langere termijn inzichtelijk te worden gemaakt en bij de besluitvorming te worden meegewogen. Bij PPS moet de overheid zich voor een zeer lange termijn committeren aan de beheers- en exploitatiekosten. STELLING 8