Het moet beter… maar niet alles hoeft anders!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Transitie en transformatie Jeugdzorg
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Transitie Jeugdzorg.
Workshop Bovenlokale samenwerking Bijeenkomst transitiemanagers jeugd
Transformatie Jeugdzorg
Veranderingen in de zorg
Transitie jeugdzorg.
De Methode Integrale Jeugdbescherming
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Zorginkoop 2012 portefeuillehoudersoverleg 1 december 2011.
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
“Specialistische” zorg
Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
Commissie Jeugdzorg en Sociaal beleid 8 juni 2006 Jeugdzorg, wat is dat dan?
juni Transitie jeugdzorg
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening per 1 juli 2012 Presentatie
Transitiearrangement Decentralisatie Jeugdzorg FoodValley
Informele netwerken rondom kwetsbare groepen binnen jeugdzorg
CJG4Kracht Pilot in de gemeente Apeldoorn Centrum voor Jeugd en Gezin
Samen verder!.
Verbinden van zorg en onderwijs
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
SAmenwerken aan VEiligheid
Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch.
Jeugdbescherming in 2015 Samenwerken aan de veiligheid van kinderen.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Inkoop Jeugdhulp 2015 Vóór 1 januari 2015 Inkoop 2015: proces
Transitie jeugdzorg: waar ging het ook alweer over?
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Project oriëntatie op het beroep Aanvulling op indicatiestelling, financiering AWBZ, Jeugdzorg, justitieel kader Kwartaal 2.
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Workshop Specialistische Jeugdzorg Bestuurlijke conferentie jeugdzorg Gelderland 23 mei Bert Frings Wethouder Zorg en Welzijn, gemeente Nijmegen.
Aanpak Transitie Jeugdzorg vanuit perspectief zorginstellingen Den Helder, 27 januari 2012 Lucy Schmitz (kernbestuur BOJOZ)
Regionaal Transitiearrangement Jeugdzorg Zuid Limburg.
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Bureau Jeugdzorg De provincie en Bureau Jeugdzorg: een bijzondere relatie.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Jeugdzorg De opdracht Reikwijdte en verantwoordelijkheden Veranderingen in de doelgroep Kosten zorg voor jeugd in Gouda Spoorboekje besluitvorming.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Bestuurlijke conferentie jeugdzorg Gelderland Workshop 2. Specialistische (bovenlokale) Jeugdzorg op nieuwe leest Inleiding van Mw. Van de Maat bestuurder.
Dwang en drang in Amsterdam Rol en positionering gecertificeerde instellingen en RvdK.
Financiering jeugdzorg 23 mei Inhoud presentatie Doel Informeren over stelsel van financiering jeugdzorg nu Inhoud 1.Algemeen: context, regelgeving,
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Het perspectief van de Gelderse Jeugdzorg Het perspectief van de Gelderse Jeugdzorg Nijmegen, 8 april 2011 Henk van Oosteren
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
De zorgaanbieders De provincie en de aanbieders van Jeugd & Opvoedhulp 23 mei 2012.
Wat is provinciale jeugdzorg? Hans Esmeijer Gedeputeerde provincie Gelderland Jeugd en Gezin I Rol van de provincie II De veranderingen.
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
CJG4Kracht Ambulante hulp “zonder indicatie” gemeente Apeldoorn Saskia Blom, vakinhoudelijk manager CJG Monique te Wierik, beleidsadviseur jeugdzorg gemeente.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Regio Oost-Veluwe / Midden-IJssel (Apeldoorn, Brummen, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst, Zutphen) Decentralisatie jeugdzorg en het ”gedwongen” kader.
Regio Nijmegen Presentatie Decentralisatie AWBZ & Jeugdzorg en het gedwongen kader 4 november 2013.
Actualiteiten decentralisatie jeugdzorg 2 april 2013.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Samenwerking: structuur, inhoud en proces Een goed begin is het halve werk! 1.
Decentralisatie Jeugdzorg
Stichting Jeugdformaat
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
De rol van de gemeente in nieuw perspectief
Transcript van de presentatie:

Het moet beter… maar niet alles hoeft anders! Jeugdzorg in transitie/transformatie

Inhoud Wat kost jeugdzorg? Verantwoord het transformatie/transitieproces doen: onzekerheidsreductie, gedeelde verantwoordelijkheid, kind centraal

Wat kost Gelderse jeugdzorg 1 Bron: Provincie Huidige Bureau Jeugdzorg Provinciaal gefinancierd: € 21.500.000,- Justitie (JB en JR): €26.730.000,- Zorgaanbieders (10): €117.600.000,- Clientenbeleid e.d. €600.000,- Totaal € 156.730.000,- En dan is er nog de gesloten jeugdzorg (landelijk €160.000.000, Gelderland ongeveer €12.000.000,-?)

Gemeentelijk budget jeugdzorg Totaal budget €156.730.000,- minus ongeveer 10% bezuiniging = €140.800.000,- Verdeeld over 55 gemeenten: Evenredig: €2.650.000,- Volgens gemeentefonds: ?? Kleine gemeente 1 miljoen, Arnhem & Nijmegen 20 miljoen?

Kostenverdeling zorgaanbod Bron: Uitvoeringsprogramma Provincie Residentieel: €43.431.143,- Dagbehandeling: €16.643.061,- Pleegzorg: €17.058.843,- Ambulant: €30.481.182 Bureau Jeugdzorg dus totaal €48.230.000,-

Wat kost jeugdzorg 2 Per jaar: Ambulant traject: 8.000,- Dagbehandeling: 30.000,- / 40.000,- Residentieel: 40.000,- / 60.000,- Pleegzorg: 15.000,- Gesloten jeugdzorg: 100.000,-

Gebruik Jeugdzorg Op een gemiddelde dag: Ambulante hulp: 2.400 kinderen en gezinnen Residentieel (crisisopvang, leefgroepen, zelfstandigheidstraining, gezinshuizen): 800 Dagbehandeling: ruim 400 Pleegzorg: 1.400 Totaal: zo’n 5.000 kinderen Gesloten jeugdzorg: ? Ruim 200? Op jaarbasis: En daarnaast zo’n 10.000 clienten bij BJz, waaronder 1.300 gezinnen bij het AMK

Scheve kostenverdeling Ongeveer 70% van het budget gaat op aan 20 - 30% van de kinderen: complexe problematiek, langdurige, dure zorg En dus ook andersom: ongeveer 20 - 30% van het budget gaat naar 70% van de kinderen Deze verdeling is al een stuk verschoven, door ambulantisering van de jeugdzorg

Consequentie Ervan uitgaand dat nu niet alle kinderen de verkeerde hulp krijgen: Voorzichtig met ombouwen! Samenleving is verantwoordelijk voor kwetsbare kinderen die langdurig afhankelijk zijn van de jeugdzorg. Hulpaanbod en deskundigheid is snel verdwenen, maar langzaam opgebouwd.

De ‘Gelderse hulpmix’ Zorgaanbieders en BJz verenigd in de branche jeugdzorg Gelderland Samenwerking, geen concurrentie, vanuit maatschappelijke opdracht Eenduidigheid en kwaliteit Gezamenlijke betrouwbare beleidscijfers Samen verantwoordelijk voor ‘genoegzaam aanbod’ en zo kort mogelijk wachtlijsten Vraag-aanbod analyse

Transformatieargumenten De jeugdzorg moet ‘anders en beter’, want: We zien problemen te laat Handelen niet snel genoeg Te veel spelers, te veel afstemmingsproblemen Opwaartse druk: te veel inzet zware zorg Autonoom stijgende kosten

We zien problemen te laat Risico: alle ballen op vroegsignalering en opvoedcursussen. Gemeenten rekenen zich rijk, maar er blijft echt altijd dure en langdurige zorg nodig! En deze zorg beslaat dus een groot deel van het budget.

Handelen niet snel genoeg Laat de ambulante jeugdzorg naar voren schuiven. Samenwerken met lokale instellingen (AMW, CJG, Thuiszorg, GGD) en JGGZ en LVB in wijkgerichte teams. Verruil indicatiebureaucratie voor directe inzet ambulante hulp en EKC’s

Te veel spelers Creëer geen nieuwe chaos door de markt (te snel) open te gooien. Concurrentie brengt nog meer spelers. Samenwerking verdwijnt, opgebouwde deskundigheid verdwijnt. Kosten lijken lager, maar zijn uiteindelijk vaak even hoog of hoger. Concurrentie is niet de enige weg naar kostenbesparing!!

Opwaartse druk en stijgende kosten Het antwoord is simpel: zet EKC’s en netwerkberaden in. Aan het begin/eind van een jeugdzorgtraject, bij uithuisplaatsingen, bij OTS e.d.. Opbrengst: grotere betrokkenheid ouders, meer oplossingen in het netwerk, minder lange en dure inzet jeugdzorg, lagere kosten (schatting 10%). Bezuinigen op indicatiebureaucratie en afdeling JHV van BJz. (€12.128.000,-)

Het moet wel beter… maar niet alles moet anders! We hoeven de jeugdzorg niet opnieuw uit te vinden Er is 100 jaar ervaring en deskundigheid Er is een netwerk van samenwerking en collectieve verantwoordelijkheid Behoud wat goed is en vooralsnog kan blijven Verander wat nu echt anders moet Dat levert onzekerheidsreductie op

Onzekerheidsreductie. Een paar voorbeelden Pleegzorg. Zinvol? Draait goed? Behouden of vernieuwen? Spoedzorg en crisisopvang. Zinvol? Draait goed? Behouden of vernieuwen? AMK. Zinvol? Draait goed? Behouden of vernieuwen? Gezinshuizen. Zinvol? Draait goed? Behouden of vernieuwen?

Nu veranderen Bijvoorbeeld: Indicatiestelsel Ambulante hulp in integrale teams Structurele inzet EKC’s Ambulante hulpverlener blijft casemanager als er meer hulp ingezet moet worden (1 gezin, 1 plan, 1 hulpverlener, 1 budget), organiseert EKC e.d.

Gemeentelijk bereik In ieder geval: Preventie en vroegzorg Indicatiesysteem/toegang (CJG) Ambulante zorg (wijkgericht, intersectoraal etc.) EKC’s

Bovengemeentelijke verantwoordelijkheid Spoedzorg AMK Jeugdbescherming en jeugdreclassering Pleegzorg Residentiele zorg Dagbehandeling Gesloten jeugdzorg

Samen verantwoordelijk Transformatie jeugdzorg kan alleen als Provincie, Gemeenten, jeugdzorg en lokale instellingen en clienten(organisaties) samenwerken Anders gooien we het kind met het badwater weg Bestuurlijk met elkaar aan tafel Betrek cliënten bij het proces

Samen aan tafel Samen regie op proces (vanuit eigen verantwoordelijkheid) Hoe houden we de belangen van kinderen centraal in dit proces? (Rol Zorgbelang?) Wat moet nu anders? (Transformatie) Maar ook: Wat mag voor nu blijven? (Onzekerheidsreductie) Hoe organiseren we dat? Bovengemeentelijk? Bezuinigingsopdracht en Frictiekosten

Voor alle duidelijkheid… Het gaat de jeugdzorg niet om: Alles houden zoals het nu is Concurrentie buiten de deur houden Het gaat ons wel om: Behoud van kwaliteit en continuïteit voor kinderen Met kracht vernieuwen en verbeteren waar nodig Samen verantwoordelijk

Transformeren? Leuker kunnen we het niet maken? Makkelijker wel!