Toezicht op MDT’s Informatiedag VAPH/IJH 13 juni 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Zijn er al effecten te zien in de samenwerking CLB – school ?
Vooraankondiging van principes en afspraken in afwachting van de wettelijke regeling.
Veelgestelde vragen over het decreet 19 maart 2014.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
De omgevingsanalyse binnen het strategisch meerjarenplan
Bewonersvergadering 13 april 2011 Welkom Opening Bestuurszaken 20.25Waar staan wij nu? 20.40Buurt Interventie Team 20.50Pauze 21.10Politie.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ BETREKKEN VAN DE DERDE PARTNER Een praktijkbeeld uit.
Workshop AO binnen de bestaande structuur
Beroepsgeheim en cliëntperspectief
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
7 december 2011 Aangifte van adreswijziging via “mijn dossier”. Stand van zaken op 31/10/2011.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Ontmoeting tussen internaten en verwijzers op 16 november 2010.
Inspectie in de zelfstandige kinderopvang najaar 2012
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
1.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Integraal Toezicht Jeugdzaken
Stand van zaken WAK-2 pabo’s Projectgroep Kennisbasis Pabo’s Jan Haan 26 mei 2010.
Zorggroep Fysiotherapie Zutphen Oost Achterhoek. De stand van zaken, hoe staat het ervoor? Zorgstandaard Integrale bekostiging Ketenzorgorganisatie Monodisciplinaire.
Het centraal examen voor kandidaat-energiedeskundigen type A en type C
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Inspectietoezicht EC vanaf 2012
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
 Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Van registratie naar informatie Regiobijeenkomsten oktober 2009 Tunahan Kuzu.
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Thema visitaties 2008 Frank Hopstaken Toezicht en handhaving.
Doorstroomtraject art. 60
Welkom Informatieavond subsidies.
Vorming E-zorgplan.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
HRMN 26NOV04 Proces- en personeelsplanning. HRMN 26NOV04 Proces- en personeelsplanning Stand van zaken : –beslissing VR 04 juni 2004 –verdere evoluties.
Aanpak en praktijkervaring
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Zorginspectie.
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Het Ondersteuningsplan Persoonsvolgend Budget (OP PVB) 29 april 2016 – Florian Roman.
ESF Regiobijeenkomst Verantwoording casemanagement april 2015.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Simulatie D&I in West-Vlaanderen Brugge 30 september 2011.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011.
PVF en het vernieuwde basisdossier Algemene vergadering FOVIG
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Minimale kwaliteitseisen voor multidisciplinaire teams provinciale informatiesessie.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Invoering Vennootschapsbelasting. Inhoud VPB in persperctief Raamwerk van de wet Regionaal PVA met lokale verantwoordelijkheid Waar staan we nu.
Inspecties vrijheidsbeperkende maatregelen in de bijzondere Jeugdzorg
Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi
Financiële inspecties
WELKOM ZORGINSPECTIE.
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Werksessie Informatievoorziening Wvggz Regiobijeenkomst
Basisondersteunings- budget (BOB)
Transcript van de presentatie:

Toezicht op MDT’s Informatiedag VAPH/IJH 13 juni 2012

1. Zorginspectie algemeen 2. Opdracht Zorginspectie inzake MDT’s 3. Wat doet het VAPH? 4. Inhoud en aanpak van het inspectiebezoek 5. Zorgvuldigheidsprincipes 6. Na het inspectiebezoek

1. Zorginspectie algemeen Hoe inspecties verlopen, modeldocumenten, eindrapporten Ga naar “Inspecties” > “Inspecties per toezichtsdomein” > Sectorenoverzicht

Situering beleidsdomein WVG

Zorginspectie binnen het beleidsdomein Horizontale opdracht: voor zowat alle andere entiteiten worden opdrachten uitgevoerd Binnen een structuur zonder hiërarchie (zoals bedoeld vanuit de bestuurlijke hervorming): goede afspraken noodzakelijk

Strikte functiescheiding Zorginspectie: vaststellingen ter plaatse Overige entiteiten WVG: dossierbeheer Samenwerkingsovereenkomst met SLA’s, Vanuit: respect voor autonomie en professionaliteit over: opdrachtenaansturing, doorlooptijden, klachtenbehandeling, informatiedoorstroming, …

2. Opdracht Zorginspectie inzake MDT’s Vertrekt vanuit de basisregelgeving: - MB van 12 november 2010 in verband met de minimale kwaliteitseisen (MKE’s) voor de MDT’s, erkend door het VAPH. - Aantal erkenningsvoorwaarden uit het BVR van 24 juli 1991 inzake inschrijving bij het VAPH Eerste inspectieronde

In alle als MDT erkende organisaties: - Diensten voor maatschappelijk werk - CLB’s - Revalidatiecentra - Gespecialiseerde diensten voor arbeidsonderzoek (consultatiebureaus) - COS-en, OBC’s, OOOC’s, centra voor geestelijke gezondheidszorg, kinderpsychiatrische dienst

Ter plaatse in het MDT en aangekondigd Volgens eigen planning in alle MDT’s of op vraag van het VAPH Minstens 1 keer per 3 jaar of opvolgingsinspectie Focus op: toezicht op de MKE’s die betrekking hebben op de werking van het MDT en het tot stand komen van het MDV (= PROCES)

Interne voorbereiding binnen Zorginspectie: - Voorbereid door een interne werkgroep - Overleg met VAPH, Inspectie Onderwijs en Verwijzersplatform - Proefinspecties in najaar Bijsturing modelverslag - Interne samenwerking binnen Zorginspectie: - team Gehandicaptenzorg - team Welzijn - Interne vorming rond inhoud en modelverslag, organisatie van afstemming - Opgestart sinds 1 april 2012

3. Wat doet het VAPH? Informeert de MDT’s over inhoud van de MKE’s, o.a.: - via de infobundel MKE’s in MDT’s - via de FAQ-lijst op Erkent en subsidieert de MDT’s, op basis van: - vaststellingen ter plaatse, genoteerd door Zorginspectie en gecommuniceerd via het verslag - een toetsing van de kwaliteit van de multidisciplinaire verslagen, aan de hand van een scoreblad dat het MDV beoordeelt

4. Inhoud van het inspectiebezoek Toezicht op de MKE’s die betrekking hebben op de werking van het MDT en het tot stand komen van het MDV (= PROCES). Zes thema’s komen aan bod: 1. Situering van het team een beeld krijgen van het team en de organisatie waarbinnen het is ingebed. 2. Organisatie en werking van het team peilen naar: de ervaring binnen het team, het volgen van vorming, het bilateraal overleg, respectvolle bejegening van de gebruiker, het informeren van de aanvrager en de klachten.

3. Van ingediende aanvraag tot opgemaakt verslag Het interne proces van het team wordt doorlopen waarbij een aanvraag uitmondt in een multidisciplinair verslag. 4. Verwijzing de door het team gehanteerde werkwijze indien het team vaststelt dat het niet het best geplaatst is om de aanvraag te behandelen. 5. Bewaren van het verslag en inzage in het dossier (6.Minimale kwaliteitseisen inzake de werking van gespecialiseerde IMB-teams)

Rode draad: Nagaan of de werking overeenstemt met de regelgeving, door: - Gesprekken met verantwoordelijke en medewerkers - Inkijken van documenten die in verband staan met de werking van het team, met inbegrip van dossiers Er wordt steeds een minimale aantoonbaarheid verwacht: Het is aan het team zelf om in te vullen hoe het zaken aantoonbaar maakt, tenzij waar bepaald in de MKE’s. Bijvoorbeeld: website, brochure, overeenkomst, kwaliteitshandboek, via dossier,…

Informatie wordt ter voorbereiding aangeleverd door het VAPH. Kwalificatie van de vaststellingen: - Conform / niet-conform - Aandachtspunt - Niet toetsbaar In de toelichting wordt steeds genoteerd op welke basis de vaststelling is gedaan.

5. Zorgvuldigheidsprincipes Onder andere: Inspecteur en team respecteren de privacy van de aanvrager zo ruim mogelijk. De inspecteur moet een steekproef van dossiers kunnen selecteren, maar hoeft geen namen te weten. Er wordt wel een identificatienummer verwacht (bijv. het geregistreerd dossiernummer). Persoonsgegevens in cliëntdossiers kunnen onherkenbaar worden gemaakt zonder de authenticiteit van het document in gevaar te brengen.

6. Na het inspectiebezoek Op niveau van het team: Het verslag wordt via mail toegezonden. Het team heeft twee weken de tijd om te reageren op onjuistheden/onvolkomenheden. Indien de inspecteur het verslag aanpast, wordt een aangepast verslag bezorgd. Het verslag wordt overgemaakt aan het VAPH. Bij niet aanpassen gaat uw reactie ook naar het VAPH.

Op niveau van alle teams: Opmaak van een beleidsrapport dat alle vaststellingen uit alle inspectiebezoeken bundelt.

Alle informatie ter voorbereiding, met inbegrip van het modelverslag: (inspecties/inspecties per toezichtsdomein)