2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Lesgeven over duurzame ontwikkeling
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Zelfsturing en executieve functies.
Technische geletterdheid en onderwijs
School voor wetenschap en techniek. Linda Berteloot – godsdienstleerkracht Ivan Delaere – pedagogisch directeur.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Structuur secundair onderwijs
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Secundair onderwijs van de toekomst
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Samenwerken in burgerschap
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Onderwijs en democatisch burgerschap
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Voorstelling 6de leerjaar
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Breuken-Vereenvoudigen
Personeelsvergadering
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
MVO en analyse van dilemma’s
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Competentiegericht leren vmbo
Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Morele ontwikkeling en opvoeding
Samenwerken Werken in Teams.
Ethiek.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 27 september WELKOM.
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
GOK en voet: hand in hand!
Wiki Interculturele communicatie Reflectie en de klaspraktijk Groep: Incuco.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling en de basisschool
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Ontwikkeling en de basisschool
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Levensbeschouwelijk leren
 GEEN EINDPRESENTIE! (eindopdracht actualiteiten)  Week 6: College Kleutertijd en schoolleeftijd  Week 7: presentatie expertgroepen en verwerkopdracht.
DAVID PINTO
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Groepssessie 1: Curriculum Aan de slag Deel 1 Enkele mogelijke oplossingen Filmfragment Nederlands 1.
Morele opvoeding en fatsoen. Fatsoen en moraliteit Onderscheid tussen morele normen (grote waarden bv. rechtvaardigheid) en conventionele gedragsregels.
Klimaatcoaches GoodPlanet Belgium I Edinburgstraat 26 Rue d’Edimbourg I Brussel 1050 Bruxelles I T +32 (0) I
‘De Groote Oorlog’ Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Toelichting biologie in GWW
‘De Groote Oorlog’ Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Transcript van de presentatie:

Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij

Het servicedocument VOET en talenonderwijs Is het de moeite waard? (VOET en moreel denken)

Opbouw servicedocument Deel 1: Algemeen gedeelte: Concept VOET/ minimumdoelstellingen/ inspanningsverplichting/verantwoordelijkheid van schoolbeleid/ vakoverschrijdend/ … 1 Plannen (PLAN) 1.1 beginsituatie 1.2 doelenfase 1.3 voorbereidingsfase 2 Doen (uitvoeringsfase) (DO) 3 Controleren (controleren – evalueren – reflecteren) (CHECK) 4 Aanpassen (ACT) Deel 2 Teksten vanuit leerplannen en studiegebieden (vak/vakkencluster)

Omgaan met VOET: servicedocument Bestaande activiteit ET uit stam ET uit vak(ken) ET uit Leren leren Et uit context(en)

Gemeenschappelijke stam (18 sleutelcompetenties ->27 ET) communicatief vermogen creativiteit doorzettingsvermogen empathie esthetische bekwaamheid exploreren flexibiliteit initiatief kritisch denken mediawijsheid een open en constructieve houding tonen respect; samenwerken verantwoordelijkheid zelfbeeld zelfredzaamheid zorgvuldigheid zorgzaamheid

Sleutelvaardigheden: vereisten Transfereerbaar Multifunctioneel Niet gecontextualiseerd/ niet leeftijdgebonden Helder, eenvoudig, gefundeerd Referentiepubliek= (toekomstige)volwassene

Zeven contexten (69 ET) 1 Lichamelijke gezondheid en veiligheid 2 Mentale gezondheid 3 Sociorelationele ontwikkeling 4 Omgeving en duurzame ontwikkeling 5 Politiek-juridische samenleving 6 Socio-economische samenleving 7 Socioculturele samenleving

Leren leren: 6 dimensies ( = 48) Opvattingen over leren -> Informatieverwerving -> Informatieverwerking -> Probleemoplossing -> Regulering van het leerproces -> Studie- en beroepsgerichte keuzebekwaamheid -> 4-4-4

Eindtermen Nederlands Eerste graad : eindtermen (26) /ontwikkelingsdoelen (33) Tweede graad eindtermen (41/38- PAV) Derde graad eindtermen (36/32 – PAV) –

Omgaan met VOET: servicedocument Dikketruiendag tweede graad tso ET 13 uit stam Kritisch denken/verschillende invalshoeken ET Nederlands 11 Spreken/beoordelend niveau/standpunt/mening/ gedachten ET 3 uit Leren leren Kritisch en doelgericht informatie kiezen en raadplegen Et 2 uit context 4 Duurzaamheid /ecologie/techniek/ …

Omgaan met VOET: servicedocument STAM: respectvol gedrag ET 18 uit stam: respect Gedragen zich respectvol ET Nederlands 13 (2 tso) Gespreksconventies ET 6 uit Leren leren (2 de graad) Herkennen strategieën om problemen op te lossen Et 2 uit context 3 Sociorelationele ontwikkeling Erkennen van gezagsverhoudingen, belang van regels …

VVKSO Talenonderwijs en VOET Elk vak draagt bij tot de realisatie van VOET Afspraak binnen vakgroep Hoe realiseren? Contexten via keuze van thema’s, maar…!!! Sleutelcompetenties van stam als taaldoel (overlap met vakgebonden ET: bv. communicatief vermogen) Sleutelcompetenties via werkvormen (bv. empathie/samenwerken/flexibiliteit) Stam + context via excursies, toneelbezoek, uitwisselingen … (bv. respect + context 7: socioculturele samenleving: ET 6 gaan actief om met cultuur en kunst die hen omringen)

Is het de moeite waard? Context 4: omgeving en duurzame ontwikkeling De VOET in deze context zijn gericht op … “Kennis en inzicht, maar ook voor het ontwikkelen van waarden en normen, want men mag ethische dilemma’s niet uit de weg gaan”

Het morele/ethische denken: KOHLBERG Morele denken doorloopt drie stadia –Preconventioneel stadium (tot 10 jaar) – Moreel gedrag gericht op vermijden straf/verkrijgen beloning egocentrisch –Conventioneel stadium (vanaf 10 jaar) – Sociale afkeuring/instemming - rolmodellen –Postconventionele stadium (vanaf ???) – bewust naleven van sociale principes en ethische regels

Trolley dilemma /footbridge dilemma

Prisoners’ dilemma

Piramide van Maslow