De Consument en de Slimme Meter

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transitie Ouderenzorg
Advertisements

AANLEIDING Projecten die studenten moesten organiseren gingen vaak mis in de voorbereiding. Vaak lag dat aan miscommunicatie en te weinig voorbereiding.
DUWOBO – werkgroep energie Stand van zaken. Studiedag (23 maart 2010): Duurzame energienetten in Vlaanderen –Context •Maatschappelijke drijvers? –Vrijmaking.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
EPD van start! Ineke Ruiter, programmamanager Implementatieorganisatie EMD/WDH 11e EPD SYMPOSIUM > NVMA > 01 juni 2006.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
20 decembe r 2011 Energiebesparing particuliere verhuurders.
krijgt een duurzame energievoorziening
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Kandinsky College Malderburchtstraat
Energieslimme Communities Inge Wijgerse. Doel Smart Grids Koppelen van vraag en aanbod Piekscheren Nieuwe diensten Stimuleren duurzame energieopwekking.
“HDN en de zorgplicht in de keten”
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
Informatiebeheer centraal Stadsarchief Jan Verhoeven.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
ALLE KINDEREN IN BEELD Signaleren, monitoren en zorg met resultaat
VoorpaginaVoorpagina voorpaginavoorpagina Marcel Halma Directeur a.i. Manager Public Affairs en Communicatie 11 januari 2012.
Enexis.
Immigratieprocedures in de praktijk
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
De arbeidsmarkt verandert en Joulz ook
Het nieuwe marktmodel Workshop HVC Alkmaar 12 juni 2008 Versie 1.0.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Van Oud naar Nieuw. Waarom veranderen? Omslag is vooral: De klant centraal stellen Focus op kwaliteit en resultaat.
Essent Rinus van Tol SEPA Quality Assurance Manager bij Essent
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Regionale regisseur nodig voor energiebesparing en verduurzaming Teus van Eck kiEMT, Early Mornin’ Toast Hoenderlo,11 maart 2009.
1 Toegang en indicatiestelling 6 februari Inhoud presentatie Beleidsvisie gemeente Vught Samenhang met Lokaal loket WegWijs Medische Indicatiestelling.
Business Marketing Management
Cultivation Message (CTM) Teeltbericht (GS1 standaard) Solution Providers Meeting Zoetermeer 13 juli 2010 Henk van Dijk – Koninklijke Fruitmasters Groep.
Hervorming langdurige zorg
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
“De week van de ontdekking”
Transformatie in de Zorg Opening door Guus Broos.
Voorlichting Systeemintegratie Samen innoveren voor een duurzame én betrouwbare energievoorziening Utrecht, 6 juli 2015 Jörg Gigler.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Eindhovense Energie Kampioenschappen Michel Gies 28 september 2015.
Insights & Essentials Willem van Putten
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Richard vd Kroft Portfoliomanagement bij VenJ
Het jaar van de waarheid!
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Het jaar van de waarheid!. Agenda › Grip op de herziening: implementatievraagstukken › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling › Wat kun je.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
Herijking (beleidsregels) brede welzijnswerk presentatie raad 16 september 2009 Michel Visser, afdelingshoofd Samenleving - dienst Beleid.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Meten is weten Gert-Jan van Dijk Energiecafé Cooperatie Cranendonck Maandag 2 maart 2015.
PRESENTATIE ENERGIE OPSLAG René van Hartingsveldt Directeur Eurotronic B.V. Alphen aan den Rijn 27 september 2016.
Introductie Naam mr. E.H. de Jonge CLEAR Datum: 21 september 2015.
Slimme meters en het nieuwe metermarktmodel
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
DE ENERGIE OM TE VERANDEREN
Het ontwikkelen van een toetsbaar kwaliteitskader voor gezinshuizen
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Huurders betrekken bij het beleid van Vecht en Omstreken
Basisinformatie Gegevensmanagement van sectoraal naar integraal
Transcript van de presentatie:

De Consument en de Slimme Meter 5 oktober 2010 De Consument en de Slimme Meter Visie vanuit de leverancier en lessons learned ViA Ronde Tafel

Inhoudsopgave Introductie Korte terugblik Visie van de leveranciers en Eneco Supply op de slimme meter Lessons Learned Eneco - Presentatie voor ViA Ronde Tafel v1

Introductie Eneco is een geïntegreerd energiebedrijf gericht op productie, handel, transport en levering van gas, elektriciteit, warmte, koude en bijbehorende diensten Eneco heeft de keuze gemaakt voor een duurzame strategie en wil leidend zijn in de transitie naar volledig duurzame energievoorziening. DUURZAAM, DECENTRAAL, SAMEN Dick Jonker Manager Strategic Affairs, Eneco Supply Lid van het Coördinatieteam Transitieplan Marktmodel (CTM) 2005-2007 Lid van de Ontwerpgroep Businessdocument Inrichting Metermarkt en uitrol Slimme Meter (2006) Voorzitter Kernteam Afronding NTA 8130 (jan-april 2007) Eneco - Presentatie voor ViA Ronde Tafel v1

Korte terugblik: tijdslijn In Nederland nemen we ruim onze tijd om de invoering van de slimme meter in goede banen te leiden… 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Voorjaar 2008 Wetsvoorstel Naar de 2e Kamer Start (???) Nieuwe Marktmodel April 2007 Eerste versie NTA Basis functieset September 2012 Besluit 3e pakket Energierichtlijnen 2011 Start Kleinschalige uitrol 2 februari 2007 Business Document CTM Inrichting MM en uitrol SM April 2009 Verzoek wijziging acceptatievrijheid Okt-Nov 2010 Plenaire behandeling 10 februari 2006 Beleidsvoornemen MinEZ April 2010 Novelle naar 2e Kamer Eneco - Presentatie voor ViA Ronde Tafel v1

Korte terugblik: waar ging het ook al weer om? Doel van het wetsvoorstel is een structurele verbetering van de elektriciteits- en gasmarkt en bediening van de klant NIEUWE MARKTMODEL NETBEHEERDERS Invoering Capaciteitstarief (per 1-1-2009) Invoering Verplicht Leveranciersmodel Invoering Centraal Aansluitregister (C-AR) Invoering Metermarktmodel (omdraaiing van de meetketen) Uitrol Slimme Meter Standaardisatie Berichtenverkeer Eneco - Presentatie voor ViA Ronde Tafel v1

Visie vanuit de leverancier: graag, maar wel in één keer goed! Leveranciers wachten met smart op de slimme meters, maar een beheerste uitrol met hoge klantacceptatie is van hoger belang Voor leveranciers speelt de slimme meter (en verantwoordelijkheid voor datacollectie) een belangrijke rol bij het verder verbeteren van de basisprocessen Voor de leveranciers is de slimme meter een belangrijk (maar niet het enige) instrument voor het ontwikkelen en aanbieden van innovatieve producten en diensten van eenvoudig inzicht verschaffen tot en met complexe prijsproducten. Eneco - Presentatie voor ViA Ronde Tafel v1

Visie vanuit de leverancier: impact Novelle groter dan gedacht Aanvullende regelgeving was nodig, maar leidt wel tot verhoging van de complexiteit in de keten en aanscherping afspraken marktpartijen Privacy en Security Aan/Uit zetten Mandaten Data-resolutie Techniek versus regelgeving Verantwoordelijkheden in de keten En zo voort… Eneco - Presentatie voor ViA Ronde Tafel v1

Visie vanuit de leverancier: robuustheid van groot belang Groot afbreukrisico als het straks niet werkt of beloftes niet kunnen worden waargemaakt: het moet first time right zijn! Als gevolg van impasse in de regelgeving en achterblijven van de uitrol zoeken leveranciers nu al naar andere wegen om hetzelfde resultaat te bereiken Innovatieve displays die ook werken zonder slimme meter… Bovendien is er een groot afbreukrisico wanneer er een langere periode zit tussen plaatsing slimme meter (consument verwacht een werkend apparaat) en het moment waarop de meter ook daadwerkelijk slim gebruikt kan worden Eneco - Presentatie voor ViA Ronde Tafel v1

Visie van de leverancier: communicatie Maak een duidelijk onderscheid in verschillende soorten van communicatie: Algemene voorlichting over de slimme meter Communicatie over de plaatsing van de slimme meter Communicatie over producten en diensten op de slimme meter Maak geen “misbruik” van mooie beloftes van producten en diensten om daarmee de acceptatie van de slimme meter te vergroten, maar positioneer het als een noodzakelijke modernisering van het meterpark Gebruik aanbod van (werkende) diensten vooral om additionele “pull” te creëren, maar maak geen beloftes die niet waar gemaakt kunnen worden Dus geen geïsoleerde informatie over de slimme meter, krampachtige marketingcampagnes om de slimme meter geaccepteerd te krijgen, verstrekking van displays door netbeheerders, etc Gebruik pilots om ambassadeurs te krijgen en kom met bewijs van besparing en voordelen Eneco - Presentatie voor ViA Ronde Tafel v1

Lessons Learned Rollen en verantwoordelijkheden Zorg voor een duidelijke afbakening van rollen en verantwoordelijkheden Zorg voor een goede balans in de keten, bv. privacy en security Schoenmaker blijf bij je leest! Continue afstemming tussen betrokken marktpartijen Ieder heeft eigen verantwoordelijkheid, maar het is wel één keten die moet werken Er is veel meer onderlinge samenhang dan op voorhand wordt veronderstelt Blijf tot het eind toe onderling afstemmen Betrokkenheid van relevante belangenorganisaties Betrek relevante belangenorganisaties vanaf het begin Maak vooraf de het besluitvormingsproces en beslissingscriteria duidelijk Uitsmijter: alle spreekwoorden/gezegden kloppen…. The devil is in the details Het venijn zit in de staart Bezint eer gij begint Eneco - Presentatie voor ViA Ronde Tafel v1