Scenario 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taos, oktober 2004 toekomst gemeentelijk PH-beleid: hoezo ???
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Centrale werkwinkel D:
STRATEGISCHE PLANNING
De omgevingsanalyse binnen het strategisch meerjarenplan
Methodisch begeleiden
Huizen van de Wijk Winterconferentie Daniëlle Wijbrans 7 december 2011.
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Onroerend Goed investeren en beheren
Presentatie gemeente Beek
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Maatschappelijk Aanbesteden
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
COMPETENTIEONTWIKKELING
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Utrecht, 11 juni
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Dertig jaar na Uniser-affaire
Beweeg je buurt 2: een vervolgstudie gericht op het beweeggedrag van kinderen Jolanda Habraken Tranzo, Tilburg University.
Opleiden van medewerkers
De OGGZ en de WMO 8 juni 2006 Stephan van Erp. Aanleiding OGGZ weinig aandacht in WMO Bieden van handreikingen aan gemeenten.
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
STEDELIJK GEZONDHEIDSZORG CONCEPT een zoektocht naar sterke kanten gemeenten tav zorg voor gezondheid resultaat zoektocht als vertrekpunt.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch.
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
“Krachtig bestuur in Brabant” een project van provincie en VBG
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Anders Bekeken Over de kanteling en de buitelingen van de gemeente Terneuzen, zorgSaam en “aan Z” bij de realisatie van de Wmo- pilot Huishoudelijke Hulp.
Toekomst Financiële Functie
Ontbijtseminar Verantwoordelijkheid & aansprakelijkheid Door Foka Bruggema en Saskia Henze.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Vervolg Mintzberg Week 4 organisatie en beheer deeltijd dsr3a
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Kwaliteit en beleid
Social work Week 2.
Project oriëntatie op het beroep
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
{ Cliënt participatie Regio Arnhem. Gemeenten regio Arnhem: Arnhem Doesburg Duiven Lingewaard Overbetuwe Renkum Rozendaal Rheden Rijnwaarden Westervoort.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Vloeibare steden Vitaal netwerk. Het netwerk 1 G32 bestaat bij gratie van rijk en van problemen van de steden in de jaren 90, dus: Beperking in omvang.
Nazorg na jeugdzorg: uitdaging of kans? 9 november 2012 Jannette Klaver - Achterhoek Gerard Roerdink - Lindenhout Mara Frank - Rivierenland.
Algemene Ledenvergadering 19 mei Agendapunt 1 Opening en mededelingen bestuur - Hoger beroep dhr. Alsemgeest.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Masterclasses Transitie Jeugd Zuid Oost Brabant 9 en 10 juni 2011.
Burgerbegroting Ronde Tafel Gesprek d.d. 2 juni 2016 De Wolden.
Doelen Inspanningen Netwerk
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Ontwikkelt en produceert o.a. printplaten High-mix, low volume, dus veel engineers in dienst.
Herindeling GNL
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Raadsleden in soorten Ombudsman Partijpoliticus Bestuurder Coach
Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven
Ratificatie VN-verdrag: 14 juli 2016
Provincie Noord-Brabant
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
MEIERIJSTAD 8 juni 2018 Fusiegemeenten ontstaan per
Transcript van de presentatie:

Scenario 2015

Plan van aanpak Trends/spanningsvelden Scenario’s Opzet Presentatie Plan van aanpak Trends/spanningsvelden Scenario’s

Plan van aanpak Factoren (Economie, Planologie, HRM, Politiek/bestuurlijk, Sociaal/demografisch en Bovenregionaal) Trends Spanningsvelden Scenario’s

Spanningsvelden I actief vs. passief II functioneel vs. integraal III profilering vs. non-profilering IV enkelvoudige economische samenstelling vs ec. diversiteit V regionalisering vs. Lokalisering

VI intensivering vs. Centralisatie VII bureaucratisch vs. Technocratisch VIII dualisme vs. Verzelfstandiging IX Politisering vs. Technocratisering X Identiteit vs. Lege Huls XI Alg. regiobeleid vs. Specialisatie

De Scenario’s Scenario 1: De Controle Freak (Actief vs. Passief) Scenario 2: Fort West-Brabant (Regionalisering vs. Lokalisering) Scenario 3: De West-Brabantse tuinen van Babylo (Politisering vs. Technocratisering) Scenario 4: De overheid als kruipolie (Pofilering vs. Non-profilering)

Scenario 1 ‘De Controle Freak’

Het bestuur van de regio heeft al haar zaken strak in de hand. Het bestuur van de regio zet de lijnen uit, bepaalt het beleid en voorziet in een duidelijke visie voor de regio. Het bedrijvennetwerk – de uitvoerende partij –moeten zich hierin schikken. Een willekeurige organisatie in het netwerk kan slechts handelen nadat zij opdracht van het bestuur van de regio hebben gekregen. Samen met de stringente prestatieafspraken is controle gewaarborgd.

HRM in ‘De Controle Freak’ Organisatorische eisen: Zeer uitgebreid takenpakket Omvangrijk ambtelijk apparaat Duidelijke regie Planning & control tot op individueel niveau Gedetailleerde taakomschrijving

HRM in ‘De Controle Freak’ Individuele eisen Specialist Technocratische werkwijze Individualistisch

HRM in ‘De Controle Freak’ Instrumenten van HRM Prestatiecontracten Individuele beoordeling & beloning Samen bepalen van onderwijsbehoefte Werving & selectie essentieel E-HRM

Scenario 2 ‘Fort West-Brabant’

West-Brabant is één bloeiende regio met scherpe grenzen Ook beleidsmatig zijn er scherpe grenzen Zij is in grote mate autonoom Het economische profiel heeft door overheid en bedrijven vorm gekregen Een uitgebalanceerd migratiesysteem, jongeren en ouderen wisselen elkaar in de stad en op het platteland af

Controle en regulering zijn kernwoorden, de overheid als regisseur De regio haalt nieuw personeel binnen door ze direct te betrekken De regio houdt haar kenniseconomie mede draaiende door haar industrie

De grenzen worden bewaakt door tal van medewerkers Een alliantie kan een optie zijn, maar wel op voorwaarden van de regio Alle ontwikkelingen buiten de regio worden in kaart gebracht Bestuurders conformeren naar de visie van de gehele regio

HRM in ‘Fort West-Brabant’ Organisatorische eisen Regionalisering van bestuur Positiebepaling van de regio Verschillende rollen; Verkenner, Kapitein, Luitenant-Generaal, Generaal Intern strakke hierarchie Strenge controlemechanismen

HRM in ‘Fort West-Brabant’ Individuele eisen Intern: Comformisme Gezagsgetrouw Bureaucratisch Extern: Lobbyisten Regiodenken

HRM in ‘Fort West-Brabant’ Instrumenten van HRM Nauwe samenwerking met onderwijsinstellingen Personeelsbestand uit de regio aanspreken Vaste aanstellingen

Scenario 3 ‘De West-Brabantse tuinen van Babylon’

De wereld is in de loop der jaren steeds complexer geworden De wereld is in de loop der jaren steeds complexer geworden. En dat terwijl de burger in West Brabant van oudsher gewend was aan rust, natuur en ruimte. Als reactie is er een ontwikkeling in gang gezet waarbij er in de gemeente een nadruk ligt op het lokale.

Door de grote mate van lokalisering, staat het bestuur erg dicht bij de burger. Niet langer wordt alles wat de burger aangaat in één groot gemeentekantoor geregeld; het bestuur zit veel meer in de wijk zelf. Ieder zorgt voor zijn eigen tuintje. De ambtenaar kan worden gezien als tuinman

HRM in ‘De West-Brabantse tuinen van Babylon’ Organisatorische eisen Sterke lokalisering Bestuur op wijkniveau Samenwerking op een aantal basistaken Tuinarchitecten en Tuinmannen

HRM in ‘De West-Brabantse tuinen van Babylon’ Individuele eisen Collegiaal Betrokken (bij burger en het lokale) Kennis van mensen en gemeenschap Lokaal visionair

HRM in ‘De West-Brabantse tuinen van Babylon’ Instrumenten van HRM Werven uit eigen personeelsbestand Sociaal contract met de gemeenschap Nauwe banden met lokale onderwijsinstellingen

Scenario 4 ‘De overheid als kruipolie’

De overheid heeft zich in 2015 teruggetrokken uit veel sectoren waar zij vroeger verantwoordelijk voor was. Onderwijs, gezondheidszorg en sociale zekerheid worden nauwelijks nog door de overheid gereguleerd.

Bewust geworden van de beperkingen in het eigenfunctioneren, hebben overheden ervoor gekozen meer en meer uitvoerende taken aan marktpartijen over te laten. De core business van de overheid niet die van speler op de markt, maar van spelontwerper, en scheidsrechter.

HRM in ‘overheid als kruipolie’ Organisatorische eisen: Sturingswens is opgegeven Faciliterend Ontmanteling gemeentelijk apparaat Functioneel Directe verantwoordelijkheid Rol politiek?

HRM in ‘overheid als kruipolie’ Individuele eisen Netwerker Strategisch inzicht Facilitator/ mediator Generalist

HRM in ‘overheid als kruipolie’ Instrumenten van HRM Tijdelijke contracten Afrekenen op macrofactoren Ambtenaar als ‘geheime dienst’

WAT NU?