Omgaan met asociaal gedrag en agressie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

situationeel leiderschap
Taghon Geert 2011.
Introductiebijeenkomst
ODD en CD, wat is dat?.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
SVEB Plezier en Respect in Voetbal Sport als belangrijke drager van de leefbaarheid van een dorp/gemeenschap Ouderavond SVEB 28 oktober 2013.
Omgang met weerstand en agressie op het werk
Hogescholen in Dialoog
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Veiligheid, gezondheid en kwaliteitszorg 22 november 2013
Infotheater Omgaan met agressie.
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
School- en pedagogische psychologie
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
CASE VDAB: Als een vonkje vuurwerk wordt …
Agressiehantering en het ombuigen van weerstanden
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Workshop VVT 23 juni 2011 Joanne Kloosterboer
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Trefdag DVC Vrijdag 23 mei 2014.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
ARB(eids)O(mstandigheden
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Geïntegreerde schoolverbetering
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
Agressie Intern en Extern
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Informatieavond september 2016
Agressie en geweld Voorlichting
HANGJONGEREN IN GEMEENTEN
Connectief Connectief.
A+O project Co-creatie in de praktijk
Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis
Duurzame inzetbaarheid
Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal
Duurzame inzetbaarheid
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Werken met plezier en goed presteren
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Omgaan met agressie in de gezondheidszorg.
Proactief werken aan agressie-preventie in de zorg Geïntegreerde aanpak met de belangrijkste welzijnspartners Preventieadviseurs psychosociale aspecten.
Ontwikkeling, wij als EBS
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

Omgaan met asociaal gedrag en agressie Presentatie: Henk Visschedijk OOP-dag CNV Onderwijs 19 november 2013

Agressie Agressief (van Dale): 1. Aanvallend 2. Geneigd om aan te vallen Agressief gedrag: Iedere vorm van gedrag die wel of niet bewust gericht is op het teweegbrengen van onlustgevoelens, dan wel doelbewust toebrengen van schade. Het gedrag gaat gepaard met geweld of geweldsdreiging of verbale krenkingen.

Omgaan met asociaal gedrag en agressie Inventarisatie: Lastig gedrag (opstandig, weerstand, brutaal) Asociaal gedrag Probleemgedrag (spijbelen, afwijkend gedrag) Pesten en discriminatie Materieel geweld (vandalisme, diefstal) Verbaal geweld (schelden, dreigen) Lichamelijk geweld (vechten, seksueel geweld) Crimineel gedrag (drugs, wapens)

“Voel je thuis…………binnen XXX-College” Een school waar je je snel thuis voelt! Een veilige en gezellige school! Een school waar je op elkaar kunt bouwen en elkaar kunt vertrouwen! Een school waar je respect voor elkaar hebt! Want, in een goede sfeer presteer je meer!

“Voel je thuis…………binnen XXX-College” Zo gemakkelijk is dat niet. De afgelopen jaren: Diverse incidenten in de ‘openbare’ ruimten (bedreiging en fysiek geweld); Toename moeilijk en asociaal gedrag van leerlingen: brutaler en opstandiger. Negatief imago vanuit verleden Er zit een ‘kloof’ tussen waar we naar toe willen en waar we nu staan. Actie op het terrein van schoolveiligheid vereist.

“Voel je thuis…………binnen XXX-College” Een beleidsplan/ schoolveiligheidsplan en activiteiten plan (plan van aanpak) zijn nodig om ambitieniveau te realiseren en problemen/ knelpunten aan te pakken!

XXX-College: een veilige werkomgeving! Erken daarbij dat agressie geen individueel probleem is maar een organisatieprobleem! Dit betekent dat maatregelen/ interventies zich op de complete organisatie en de daarbij betrokken actoren moeten richten!

“Voel je thuis…………binnen XXX-College” Randvoorwaarden voor een succesvolle aanpak: Een integrale aanpak Een gezamenlijk gedragen aanpak Een procesmatige aanpak

Een veilige werkomgeving (voorkomen van agressie) 1. Een integrale aanpak (een aanpak op alle niveaus) Kijken naar: Onderwijs en leerlingen Gebouw Omgeving Ondersteuning Schoolklimaat / -cultuur

Veiligheidspiramide Kwaliteit Cultuur Primair proces Repressie Nazorg / sancties Incidentenprotocollen Preventie OBE maatregelen Organisatorisch, bouwkundig, elektronisch Kwaliteit Cultuur Personeel Primair proces Management externen leerlingen

OBE-maatregelen Organisatorisch Bouwkundig Elektronisch www.vmb.biz

Effectiviteit maatregelen

Primair proces Het fundament van de veiligheid wordt gevormd door de kwaliteit van het primair proces, de beleving door de leerling en de samenwerking tussen de daarbij betrokken partijen Vooraf hierover goed nadenken en de leerling service gericht (leerlinggericht/pedagogisch verantwoord ) benaderen is de meest veilige werkwijze

Een veilige werkomgeving (voorkomen van agressie) 2. Een gezamenlijke gedragen aanpak Directie en leidinggevenden Personeel (OP en OOP) Leerlingen Voorkom agressie voor en met elkaar!

Veiligheid vraagt om leiderschap Rol van directie Rol van de directie/management is belangrijk: Verantwoordelijk voor veilige en plezierige werkomgeving (mogen dit niet delegeren) Kunnen primaire processen (kwaliteit) beïnvloeden Kunnen cultuur beïnvloeden (voorbeeldfunctie) Kunnen integrale aanpak realiseren en in maatregelen investeren Veiligheid vraagt om leiderschap van het management!

De rol van de medewerker Wat mag de school van de medewerkers verwachten? Grenzen bepalen (wat mag wel en wat niet?) Gedrag signaleren en incidenten melden Collega’s en leerlingen aanspreken op gedrag Ingrijpen bij incidenten Onderling samenwerken en collega’s steunen na incidenten Meedenken over veiligheid en ideeën aanleveren

Een veilige werkomgeving (voorkomen van agressie) 3. Een continue procesmatige aanpak! De 5 W’s Willen (erkennen van problematiek) Weten (inventariseren) Wegen (overleggen/besluiten) Werken (uitvoeren) Waken (evalueren, bijsturen)

Een aantal bouwstenen voor agressiehantering Omgaan met agressie Een aantal bouwstenen voor agressiehantering

Vormen van agressie Frustratie /expressieve agressie: Agressie voortkomend uit opgestapelde irritaties. Men voelt zich tekort gedaan, niet begrepen of miskend. Aanwezigheid van heftige emoties zijn kenmerkend. Instrumentele agressie: Agressie is een doelbewuste keuze omdat de agressor denkt dat een bepaald doel hierdoor bereikt kan worden. Willekeurige agressie: Agressie om de ‘kick’ Agressie ten gevolge van psychopathologie: Psychische disfunctioneren

Reacties op agressie Een impulsieve (primaire) reactie Vechten Vluchten Bevriezen Een constructieve (opbouwende) reactie

Schema vechten, vluchten, bevriezen (1) Agressief / Explosief gedrag Uitdagend gedrag Emoties lopen op vechten Professioneel hanteren zelfcontrole vluchten bevriezen strategieën

Schema vechten, vluchten, bevriezen (2) Hulp halen strategieën Kalmeren en confronteren Laten gaan

Reageren op agressie Fasen: Strijd negeren Contact maken Actief luisteren Confronteren Afronden

Samenvatting Openstaande vragen Evaluatie formulier Afronding Samenvatting Openstaande vragen Evaluatie formulier Voor een professionele invulling van uw ondersteunende organisatie”