Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Is een kwartier genoeg? Communicatie, zo doe je dat!
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Menno Karres Lead Auditor
Door goede gesprekken groeien
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Ondernemen in de praktijk
Introductiebijeenkomst
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Stakeholderchart een kaart van belangen…
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Motivatie van de professional Willy Limpens
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hogescholen in Dialoog
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Logical Framework Approach
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gezondheidsmanagement
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
kennisdelen voor rekencoördinatoren
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Schitterende Organisaties®
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!

Reorganisatie = (tijd)verspilling
plaats datum naam trainer
Wat willen we vandaag doen?
Identiteit en imago openbaar onderwijs
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Deel anders, mijn organisatie
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Visie & Strategie.
Symposium 5 jaar poliklinische apotheek ASz
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Praktijkervaring en reflectie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Naar een duurzaam HRM beleid
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
GROEIEN MET JE IDENTITEIT. EVEN VOORSTELLEN… WAT IS EEN KLANT?
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Executieve functies versterken middels denkspellen.
SEL Les 2: normen en waarden.
Transcript van de presentatie:

Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen

Programma Nader kennismaken Interne Communicatie Jouw organisatie De spelers in beeld Gedrag en informatie Analyse eigen IC Verbeterplan

Vragen Welke info geef je wel en niet? Welke kanalen zijn geschikt? Waarom eigenlijk Interne Communicatie? Wat zijn goede momenten? ? ? ? ? ?

Buiten winnen is…. goed geïnformeerde en betrokken mensen  goed gemotiveerde mensen  de beste ambassadeurs voor de organisatie

Buiten winnen is…. If you take care of the inside, The inside will take care of the outside. Dus: Binnen Beginnen!

Informeren&motiveren Waar staan we voor (belofte) Waar gaan we voor (waarde) Hoe gaan we dat doen (gedrag) Wat is mijn bijdrage Wat betekent dit voor mij

9 Buiten winnen is…. Value Profit Chain Betere communicatie zorgt voor hogere medewerkertevredenheid Hogere tevredenheid reduceert verloop Laag verloop zorgt voor hogere klanttevredenheid Hogere klantretentie zorgt voor hoger rendement

Buiten winnen is…. (corporate identity mix) Persoonlijkheid Imago Identiteit Gedrag Symboliek Communicatie

CORPORATE-IDENTITY-MIX vlgns. Van Riel de spiegel van de organisatie Reputatie = image op gebied van: Uitstraling/emotie Producten & service Visie & leiderschap HRM Financiële prestaties Identiteit Omgeving Persoonlijkheid (zichzelf kennen) Gedrag (org. + medewerkers) Communicatie Symboliek Cultuur(geschiedenis) Bedrijfsstrategie

Aan het werk! OPDRACHT: Kijk naar je eigen organisatie: 1.Wat beloof je? Waar sta je voor? 2.Welke waarde zit daaronder?Waar ga je voor? 3.Wat doe je om dat waar te maken? 4.Hoe doe je dat? In tweetallen bespreken. Wat zijn je conclusies? 12

2. Met wie heb ik de eer? En kijk daarbij door verschillende brillen! Drijfveren Generaties Communicatie …… 15

17

Drijfveren 1.Ik wacht tot mijn dienst om is. 2.Ik dweil de vloer 3.Ik gebruik m’n vaardigheden 4.Ik werk om gezin te onderhouden 5.Ik werk aan schoon ziekenhuis. 6.Ik help om plek te maken waar mensen zich beter kunnen voelen 18

Nog een bril?

Spelers in kaart Wat kun je nu op basis van deze ‘ brillen’ zeggen over de spelers binnen jouw organisatie? Waar moet je rekening mee houden voor de interne communicatie? 20

Van analyse naar actie Vanochtend: Relatie intern- extern Waar we voor staan en gaan Wie de interne spelers zijn 22

Van analyse naar actie Vanmiddag: Soorten informatie en doel Hoe zit dat bij mij? Wat wil ik verbeteren? Hoe doe ik dat? PLAN Toetje: gedragsverandering/ en/of: actueel vraagstukje 23

Doelen IC Goede IC opdat mensen: hun werk goed kunnen doen: taakinfo gebruik kunnen maken van aanwezige kennis en kennis delen gemotiveerd en betrokken zijn weten waar de organisatie voor staat en naar toe gaat (uitwisseling en dialoog over visie en beleid)

Hoe doe je dat NU?

Wat wil je verbeteren?

Aanpak in 7 stappen WAT WIE WELKE ROL KERNBOODSCHAP HOE MOMENT ORGANISATIE

Gedrag veranderen Motivatie –Laat mensen groeien –Vind het gevoel –Verklein de verandering Capaciteit –Wijs de eindbestemming –Cruciale acties concreet maken –Vind lichtpuntjes Gelegenheid –Omgeving aanpassen –Gewoontes cultiveren –Troepen verzamelen

Tot slot: gedrag beïnvloeden Motivatie: Vind het gevoel

Tot slot: gedrag beïnvloeden Motivatie: Verklein de verandering

Tot slot: gedrag beïnvloeden Motivatie: Laat mensen groeien

Tot slot: gedrag beïnvloeden Capaciteit: Vind de lichtpuntjes

Tot slot: gedrag beïnvloeden Capaciteit: Wijs naar de eindbestemming

Tot slot: gedrag beïnvloeden Gelegenheid: Pas de omgeving aan

Tot slot: gedrag beïnvloeden Gelegenheid: Cultiveer gewoontes

Tot slot: gedrag beïnvloeden Gelegenheid: Verzamel de troepen

Afsluiting