Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen
Programma Nader kennismaken Interne Communicatie Jouw organisatie De spelers in beeld Gedrag en informatie Analyse eigen IC Verbeterplan
Vragen Welke info geef je wel en niet? Welke kanalen zijn geschikt? Waarom eigenlijk Interne Communicatie? Wat zijn goede momenten? ? ? ? ? ?
Buiten winnen is…. goed geïnformeerde en betrokken mensen goed gemotiveerde mensen de beste ambassadeurs voor de organisatie
Buiten winnen is…. If you take care of the inside, The inside will take care of the outside. Dus: Binnen Beginnen!
Informeren&motiveren Waar staan we voor (belofte) Waar gaan we voor (waarde) Hoe gaan we dat doen (gedrag) Wat is mijn bijdrage Wat betekent dit voor mij
9 Buiten winnen is…. Value Profit Chain Betere communicatie zorgt voor hogere medewerkertevredenheid Hogere tevredenheid reduceert verloop Laag verloop zorgt voor hogere klanttevredenheid Hogere klantretentie zorgt voor hoger rendement
Buiten winnen is…. (corporate identity mix) Persoonlijkheid Imago Identiteit Gedrag Symboliek Communicatie
CORPORATE-IDENTITY-MIX vlgns. Van Riel de spiegel van de organisatie Reputatie = image op gebied van: Uitstraling/emotie Producten & service Visie & leiderschap HRM Financiële prestaties Identiteit Omgeving Persoonlijkheid (zichzelf kennen) Gedrag (org. + medewerkers) Communicatie Symboliek Cultuur(geschiedenis) Bedrijfsstrategie
Aan het werk! OPDRACHT: Kijk naar je eigen organisatie: 1.Wat beloof je? Waar sta je voor? 2.Welke waarde zit daaronder?Waar ga je voor? 3.Wat doe je om dat waar te maken? 4.Hoe doe je dat? In tweetallen bespreken. Wat zijn je conclusies? 12
2. Met wie heb ik de eer? En kijk daarbij door verschillende brillen! Drijfveren Generaties Communicatie …… 15
17
Drijfveren 1.Ik wacht tot mijn dienst om is. 2.Ik dweil de vloer 3.Ik gebruik m’n vaardigheden 4.Ik werk om gezin te onderhouden 5.Ik werk aan schoon ziekenhuis. 6.Ik help om plek te maken waar mensen zich beter kunnen voelen 18
Nog een bril?
Spelers in kaart Wat kun je nu op basis van deze ‘ brillen’ zeggen over de spelers binnen jouw organisatie? Waar moet je rekening mee houden voor de interne communicatie? 20
Van analyse naar actie Vanochtend: Relatie intern- extern Waar we voor staan en gaan Wie de interne spelers zijn 22
Van analyse naar actie Vanmiddag: Soorten informatie en doel Hoe zit dat bij mij? Wat wil ik verbeteren? Hoe doe ik dat? PLAN Toetje: gedragsverandering/ en/of: actueel vraagstukje 23
Doelen IC Goede IC opdat mensen: hun werk goed kunnen doen: taakinfo gebruik kunnen maken van aanwezige kennis en kennis delen gemotiveerd en betrokken zijn weten waar de organisatie voor staat en naar toe gaat (uitwisseling en dialoog over visie en beleid)
Hoe doe je dat NU?
Wat wil je verbeteren?
Aanpak in 7 stappen WAT WIE WELKE ROL KERNBOODSCHAP HOE MOMENT ORGANISATIE
Gedrag veranderen Motivatie –Laat mensen groeien –Vind het gevoel –Verklein de verandering Capaciteit –Wijs de eindbestemming –Cruciale acties concreet maken –Vind lichtpuntjes Gelegenheid –Omgeving aanpassen –Gewoontes cultiveren –Troepen verzamelen
Tot slot: gedrag beïnvloeden Motivatie: Vind het gevoel
Tot slot: gedrag beïnvloeden Motivatie: Verklein de verandering
Tot slot: gedrag beïnvloeden Motivatie: Laat mensen groeien
Tot slot: gedrag beïnvloeden Capaciteit: Vind de lichtpuntjes
Tot slot: gedrag beïnvloeden Capaciteit: Wijs naar de eindbestemming
Tot slot: gedrag beïnvloeden Gelegenheid: Pas de omgeving aan
Tot slot: gedrag beïnvloeden Gelegenheid: Cultiveer gewoontes
Tot slot: gedrag beïnvloeden Gelegenheid: Verzamel de troepen
Afsluiting