Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Advertisements

Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
woensdag 4 juni 2014 Landelijke Dag van het Platform vmbo Bouwen, Wonen en Interieur Locatie: B&I park Harderwijk.
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
De weg naar de competente docent
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competentieprofiel Docent Nederlands als Tweede Taal
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Opleiden in school 22 juni 2004
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Wat is effectieve nascholing
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Vernieuwend vakmanschap
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
moderniseren van het curriculum.
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Mijn opleidingsbeeld.
Uitgeversgroep Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Uitgeversgroep Jeroen van Esch Docent - Uitgever
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Inductie in brede zin Astrid Breukers
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Professionalisering Sociaal Werk
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
NVOR VARO Voorjaarssymposium 16 maart 2017
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Pedagogische relatie in VO en MBO
Competentie gericht onderwijs
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
Academie voor Bouw & Infra
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin

Wet BIO 2004 Wet BIO 7 competenties, Interpersoonlijk Pedagogisch Vakinhoudelijke en didactische Organisatorisch Samenwerken met collega´s Samenwerken met de omgeving Reflectie en ontwikkeling

Nieuw beleid Het Actieplan Focus op Vakmanschap en het Actieplan Leraar 2020. Het Professioneel Statuut dat het mbo twee jaar geleden sloot met de vakbonden. Dit statuut regelt de wijze waarop de docent het onderwijs met zijn collega’s organiseert. *Invoering lerarenregister. *Bekwaamheidsontwikkeling van docenten. *Bekwaamheidseisen van docenten. *Onderhoudsverplichting registratie in register.

Onderwijs coöperatie:Bevoegd en bekwaam Terug naar de kern van het beroep. Weten en kunnen ipv competenties. Vakinhoudelijk bekwaam (weten). Vakdidactisch bekwaam (weten en kunnen). Pedagogisch bekwaam (weten en kunnen). Sectorspecifiek po/vo/mbo voor vakinhoudelijk bekwaam ( weten). Algemeen: Afgeronde hbo-opleiding tweedegraads bevoegdheid. Algemene competenties zoals samenwerken, communiceren, en plannen.

Onderzoek Ruud de Moor Onderzoek door Ruud de Moor Centrum op verzoek van de bv mbo. Werkgroep met leden van de beroepsvereniging. 1. Inventarisatie van bestaande competentie profielen. 2. Inventarisatie meningen van docenten over de specifieke kenmerken van het beroep door middel van interviews. 3.Enquête onder ruim 426 mbo docenten om vast te stellen wat de mbo docent onderscheidt van de vo docent. 4. Professionaliseringswensen op basis van profiel in kaart brengen. 5. Bijdrage leveren aan de invulling van het register voor docent beroepsonderwijs in de coöperatie. 6. Publicatie en ontsluiten op de website van de bv mbo.

Ruud de Moor op zoek naar specifieke kenmerken mbo docent MBO docent beschikt over andere bekwaamheden en competenties dan een docent in het voortgezet onderwijs. Relatie met beroepspraktijk: Vermogen om theorie met de praktijk te verbinden. Taal en rekenen in de context van het beroep. Verband leggen tussen praktijk, leerstof en het kwalificatiedossier. Wat is vakinhoudelijk bekwaam: - Docentstages. Ervaring in de beroepspraktijk. Netwerk in de branche.

Specifieke kenmerken mbo docent Begeleiden studenten Didactische vaardigheden. Begeleiden van studenten op de werkplek. Kern is de relatie met de student. Contacten onderhouden met de praktijkbegeleiders. Wat is bekwaam? Kennis hebben van begeleiding op het persoonlijke vlak naar de eigen beroepsidentiteit. Vervullen teamrollen Coaching en begeleiding van nieuwe collega’s. Adequate didactische basis noodzakelijk voor collega’s uit het bedrijfsleven. Bve-cursus is daarvoor onvoldoende.

Professionalisering Actuele kennis van de beroepspraktijk Bedrijfsstage. Zelfstudie met behulp van internet. Lezen van boeken. Uitwisseling met andere docenten. Nu te weinig vakinhoudelijk aanbod. Begeleiden van studenten op vakinhoudelijk, sociaal-emotioneel en beroepsgericht niveau. Studenten beter laten samen werken. Begeleiden van studenten bij psychische en psychiatrische problemen. Inzicht in identiteitsontwikkeling bij studenten. Begeleiden bij dyslexie, dyscalculie, ADHD, PDD-NOS. Op de student gerichte didactiek Ondersteunen bij het samenstellen van individuele leerarrangementen evt met ict. Met ict beter aansluiten bij de belevingswereld van studenten. Afstemmen leerinhouden op kwalificatiedossiers en actuele beroepspraktijk.

Toevoeging voor mbo bekwaamheidseisen Kennis en ervaring met het beroepenveld waarvoor opgeleid wordt. Een mbo docent kent de ontwikkelingen binnen het beroep waarvoor opgeleid wordt en het onderwijs moet steeds gericht zijn op de actuele beroepscontext. BPV-begeleidng als onderdeel van het didactisch handelen. Het beroep vraagt kennis en ervaring met werkplekleren. De docent moet op een open en constructiever wijze de ontwikkeling van de student kunnen bespreken met de praktijkbegeleider. Begeleiding van de student;vakinhoudelijk, sociaal emotioneel en beroepsgericht. Begeleiden, coachen en monitoren van studenten vormen een centraal element in het beroep van mbo-docent. De mbo-docent moet een rolmodel zijn voor de studenten en helpt studenten bij de ontwikkeling van de beroepsidentiteit.

Hoe nu verder? Bekwaamheidseisen van de onderwijscoöperatie zijn door de minister goedgekeurd. Onderwijsinstellingen geven zelf uitwerking in de vorm van beroepsprofielen. Onderwijsinstelling verantwoordelijk voor het registreren van docenten en het bijhouden van de bekwaamheid. Lerarenregister op site: www.onderwijscooperatie.nl Voorstel is om 160 uur scholing te volgen per jaar en 1 keer in de 4 jaar opnieuw te registreren. Bijhouden van register is niet verplicht en de vraag is of het gaat werken. Minimale aanstelling van 0,2 fte. Voor deeltijd hetzelfde als voor fulltime.

Voor meer informatie: Rapport op de site van de bv mbo: www.bvmbo.nl Professionaliseringsaanbod: Lerarenregister: www.onderwijscooperatie.nl Ondersteuning: Magda Bruin magdabruin@ziggo.nl