KLEINE POPPEN - GROTE TAAL Duplopoppen als methodiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Eigen kracht Vrijwillige kracht Professionele kracht
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Totaal overzicht dienstverlening BizzInControl.
De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
PREVENTIEF WERKEN met KOPP en KOAP
….een korte presentatie
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Leiderschap ontwikkelen in de social profitsector Johan Robert - Directeur Personeels- en Organisatiebeleid TONUSO Peter Tuybens - Business Manager BCT.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
Hogescholen in Dialoog
Sociale Studies Workshop alumnidag
Reflectievaardigheden en instrumenten
Leer- werkplaats MPG aanpak
Leren leven met kanker: hoe doe je dat?
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Schoolweigering: stappen naar een oplossing
oefening Kaften bekijken opdracht Samenwerken
Onderzoeksvaardigheden
Wat heb ik geleerd?  HTML/CSS/PHP Wat heb ik geleerd?  HTML/CSS/PHP  Tekenen.
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
Creatief schrijven Louise Taylor. Programma Schrijven voor plezier Beeld Geluid Doen!
Herstelondersteunende zorg in Nederland
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Het uitbouwen van een agressiebeleid Geert Taghon 2011.
Uw gemeente & mensen met een beperking
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Contextuele therapie en ‘psychodramapuppets’ in de 3de fase van LSCI
Seks en religie – tussen sensatie of taboe Rituologische verkenningen
De algemene opzet van de workshop is als volgt
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
DIGITALE COLLAGE ESTHER
‘Stel samen met jongeren omgangsregels vast’
Loopbaancoaching Voorstelling van raamplan
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
JGZ-richtlijn Begeleiding gezin bij overlijden kind
Trajectbegeleiding.
Oog voor emotionele kant van verandering Gevolg:  nieuwe methodieken  nieuwe visie: organisatie = communicatieve gemeenschap 1.
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
DYNAMIC IDENTITY. Film taal grammatica elementen Introductie op het onderwerp SHOT SIZES – KADERS.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Het perspectief van de verzorgende
Opvoedrelaties A Week 3, bijeenkomst 3.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Opvoedrelaties A Week 4, bijeenkomst 6.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Contextuele hulpverlening
STAPPENPLAN ABB 1. WORKSHOP ABB Affectief bewuste benadering (ABB) Stappenplan: 1.Kennismaken met cliënt en zijn netwerk 2.Beeldvorming 3.Ondersteuningsbehoefte.
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Nieuw eigenaarschap in de openbare ruimte Werkbezoek Leeuwarden 11 februari 2016.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015.
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Het loopbaangesprek.
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

KLEINE POPPEN - GROTE TAAL Duplopoppen als methodiek Thuisbegeleidingsdienst ‘t Kompas Dendermonde Antigoni Tsimbiropoulos en Tom Raick

OORSPRONG Marleen Diekmann (°1947 – ϯ2007) Werken in rampgebied Hulpmiddel om taalprobleem te omzeilen Contextuele kader = achtergrond

CONTEXTUELE DENKKADER Intergenerationele Schade en schatten 4 dimensies D.m.v. duplo's  dimensies zichtbaar

THUISBEGELEIDINGSDIENST - TOEPASSINGSGEBIEDEN In de gezinnen: Individueel Koppel Gezinsgesprekken Teamvergadering Intervisie Werkbegeleiding – procesbegeleiding Supervisie

BASISTERMINOLOGIE Volwassene Innerlijke kind Schade Schat

HET MATERIAAL Popjes Blokjes Schade én Schatkist 4 relaties in 1 Communicatie Afstand / nabijheid Innerlijke kind Blokjes Schade én Schatkist Gevoelspoppen (emoties) Regeltje Touwtje

Elastiek Toverstaf Glas …

MEERWAARDE Universele taal Externaliseert Visualiseert tegelijk de interne dialoog, de relatie en de verschillende generaties Dynamisch Samen kijken, samen overleggen Ruimte voor ≠ beelden naast elkaar Structuur in gesprek Stimuleert meerzijdige partijdigheid

ROLLENSPEL ALS VOORBEELD Doel: stellen van vragen demonstreren. In het begin van een begeleiding is er vaak nog geen vertrouwen vanuit het gezin naar de thuisbegeleidingsdienst. In deze fase worden de duplo’s dan ook vaak gebruikt om de posities uit te zetten. Zo wordt het voor het gezin en de thuisbegeleiding duidelijker hoe de verschillende partijen zich verhouden.

OPDRACHT Denk aan een stage (of werk) die je liep. Wat was jouw positie in het team? Hoe heb je dit ervaren?

ENKELE STERKE BEELDEN

ENKELE STERKE BEELDEN

VORMINGSMOGELIJKHEDEN Leren over leven: www.lerenoverleven.org/aanbod/workshops- en-trainingen/workshops-voor-hulpverleners-met-contextuele- basiskennis/een-taal-erbij.html IPSOC: www.ipsocbijscholing.be/cursusaanbod/detail/cursus-14-van- verhalen-en-poppen De Kontekst (NL): http://www.dekontekst.nl/index.php?pagina=workshop