KLEINE POPPEN - GROTE TAAL Duplopoppen als methodiek Thuisbegeleidingsdienst ‘t Kompas Dendermonde Antigoni Tsimbiropoulos en Tom Raick
OORSPRONG Marleen Diekmann (°1947 – ϯ2007) Werken in rampgebied Hulpmiddel om taalprobleem te omzeilen Contextuele kader = achtergrond
CONTEXTUELE DENKKADER Intergenerationele Schade en schatten 4 dimensies D.m.v. duplo's dimensies zichtbaar
THUISBEGELEIDINGSDIENST - TOEPASSINGSGEBIEDEN In de gezinnen: Individueel Koppel Gezinsgesprekken Teamvergadering Intervisie Werkbegeleiding – procesbegeleiding Supervisie
BASISTERMINOLOGIE Volwassene Innerlijke kind Schade Schat
HET MATERIAAL Popjes Blokjes Schade én Schatkist 4 relaties in 1 Communicatie Afstand / nabijheid Innerlijke kind Blokjes Schade én Schatkist Gevoelspoppen (emoties) Regeltje Touwtje
Elastiek Toverstaf Glas …
MEERWAARDE Universele taal Externaliseert Visualiseert tegelijk de interne dialoog, de relatie en de verschillende generaties Dynamisch Samen kijken, samen overleggen Ruimte voor ≠ beelden naast elkaar Structuur in gesprek Stimuleert meerzijdige partijdigheid
ROLLENSPEL ALS VOORBEELD Doel: stellen van vragen demonstreren. In het begin van een begeleiding is er vaak nog geen vertrouwen vanuit het gezin naar de thuisbegeleidingsdienst. In deze fase worden de duplo’s dan ook vaak gebruikt om de posities uit te zetten. Zo wordt het voor het gezin en de thuisbegeleiding duidelijker hoe de verschillende partijen zich verhouden.
OPDRACHT Denk aan een stage (of werk) die je liep. Wat was jouw positie in het team? Hoe heb je dit ervaren?
ENKELE STERKE BEELDEN
ENKELE STERKE BEELDEN
VORMINGSMOGELIJKHEDEN Leren over leven: www.lerenoverleven.org/aanbod/workshops- en-trainingen/workshops-voor-hulpverleners-met-contextuele- basiskennis/een-taal-erbij.html IPSOC: www.ipsocbijscholing.be/cursusaanbod/detail/cursus-14-van- verhalen-en-poppen De Kontekst (NL): http://www.dekontekst.nl/index.php?pagina=workshop