Kritische succesfactoren bij reorganisaties mr. Eveline Buyink
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Reorganisatieproces is complex Reorganisatieproces is een buitengewoon complex proces Vele betrokkenen (personeel, OR, vakbonden, Raad van Toezicht, UWV, kantonrechter, publiek, gemeente en pers) Vele wetten, besluiten en richtlijnen beheersen het speelveld
Tijdpad en tijdbalk N.B. CWI is nu UWV
Visie voor de toekomst Onderzoek alternatieven! Wees creatief Zorg voor voldoende en duidelijke onderbouwing (accountant) Houd rekening met emoties werknemers en management Stel een reorganisatiecommissie samen Bepaal nieuwe organisatie Stel de nieuwe functies in de organisatie vast Bepaal de noodzakelijke competenties Denk aan continuïteit voor de lange termijn
Demotie als creatieve oplossing?
Demotie Lagere functie, eventueel met minder loon Medewerker moet instemmen Voorkomt ontslag Mogelijkheden voor andere werknemers Flexibel omgaan met het verdelen van taken
Voorbereiding voorgenomen besluit Is er een stappenplan of plan van aanpak met tijdpad? Wordt er een sociaal plan opgesteld? Beschikt de OR over voldoende informatie? Welke maatregelen treft bestuurder om de negatieve gevolgen van het voorgenomen besluit op te vangen? Met wie gaat de bestuurder onderhandelen over een sociaal plan, de vakbonden of de OR? Inschakelen van een deskundige?
Beloning Snelheid Lagere kosten Weinig inhoudelijke procedures Geen/weinig reputatieschade Snel herstel nieuwe organisatie
Medezeggenschap OR: adviseur met tanden en onderhandelingspartner? Worst case scenario: op last van OK besluit en gevolgen ongedaan maken in niet adviesplichtige kwestie (art. 26 WOR)
Relatie OR en vakbonden Vakbonden en de OR Als vakbondslid in de OR Taak vakbondslid als OR-lid Doel: redelijk en deugdelijk sociaal plan Goede samenwerking is van belang Verschil tussen vakbond en OR Uitgangspunt: De vakbond heeft het primaat, als de vakbond betrokken moet worden bij het opstellen van het sociaal plan
Sociaal plan als instrument Sociaal Plan als middel om werkgever en werknemer aan te sporen tot gewenst gedrag Sociaal Plan als middel om individuele procedures te voorkomen Sociaal Plan als middel om procedures vast te leggen Begeleidingscommissie Functie: geschillenbeslechting of advies? Wie heeft het laatste woord bij staken der stemmen? Hardheidsclausule
Communicatie: WWWWW
Tips en trucs Tips en trucs Blijf actief betrokken bij het opstellen van een sociaal plan, ook als de vakbonden betrokken zijn! Maak tijdig afspraken met de bestuurder over de rol van de OR bij de reorganisatie! Schakel deskundigen in, waar nodig (kosten, art. 16 en 22 WOR)!
Afsluiting