“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
De werkplaatsassistent
HAVISTEN COMPETENT
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Bedrijfsverbetering met de Code
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
7.1: Van de wieg tot het graf
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Communicatief gedrag + / -
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Probleem gestuurd onderwijs
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Marketing Werkgroep 6.
Sociale media op school
Onderzoek in de onderwijspraktijk
Workshop Onderzoeksontwerp
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
Begeleiden van Praktijkonderzoek
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Aan de slag met competenties beoordelen
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Intersectoraal Klas 3.
UITLEG PARAGRAAF 4.2 Klas: 2M5.
Voortgangsgesprek fase 1
Ken je kracht…Deel je kracht…
Workshop “Beoordelen”
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Return to Sender.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Niet differentiëren maar socialiseren
Werkstukken en rapporten
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Timemanagement.
Niets is wat het lijkt.
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Kwaliteitszorg Les 4.
Zorg voor een goede nachtrust
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Les 4: Observeren Les 4:
Het tweede LOS-gesprek
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
School is stom?! Of: hoewel niet vrijwillig, ik zie dat ik er mijn voordeel mee kan dioen en haal er uit wat er in zit.
TTT 2018 / 2019.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven

Inhoud Onderzoeksvoorstel Ontwerp Uitvoering Aandachtspunten

Onderzoeksvoorstel (1) titel Transfer Complexe cognitieve vaardigheden Ontwerprichtlijnen Leeromgevingen Als we er voor willen zorgen dat leerlingen bepaalde vaardigheden in meerdere contexten gaan gebruiken, hoe moet de leeromgeving er dan uit zien?

Onderzoeksvoorstel (2) vaardigheden  Leerling verantwoordelijk voor eigen leren  Zelf kennis construeren  Veelvuldig gebruik van Internet  Beoordelen en selecteren van informatie van Internet

Onderzoeksopzet (3) Onderzoeksvragen 1.Is het mogelijk samen met docenten verschillende trainingen voor complexe cognitieve vaardigheden te ontwerpen? 2.Hoe voeren docenten die trainingen uit? 3. Hoe gebruiken leerlingen wat ze in die trainingen geleerd hebben bij het oplossen van informatieproblemen? 4. Wat zeggen deze resultaten (2 en 3) over de uitvoerbaarheid en effectiviteit van de trainingen? 5. Hoe kunnen die bevindingen gebruikt worden bij het herontwerpen en verbeteren van de trainingen?

Onderzoeksopzet (4) Experimenten  Studie 1: Welke criteria hanteren leerlingen en docenten?  Studie 2: Ontwerp en uitvoering van twee trainingen  Studie 3: Herontwerp en uitvoering

Ontwerp  4 Docenten geschiedenis  3 scholen  3 gezamenlijke sessies  2 ontwerpteams

Uitvoering  15 reguliere geschiedenis lessen  3 scholen  Docenten geven lessen  Onderzoeker observeert

Aandachtspunten (1) Medewerking verkrijgen  Wees je er van bewust dat je afhankelijk bent van de meewerkende scholen  Zorg voor goedkeuring directie  Geef aan welke voordelen er voor de docenten en de school aan zitten  Budget voor betalen docenten  Zorg voor enthousiaste docenten (vrijwillige deelname)

Aandachtspunten (2) Samenwerking  Docenten hebben behoefte aan leiding  Vat afspraken samen  Verzeker jezelf ervan dat de docenten en jij op één lijn zitten  Blijf motiveren  Houd er rekening mee dat deadlines niet altijd gehaald worden

Aandachtspunten (3) Uitvoering  Stel jezelf voor in de klas  Houd rekening met plotselinge roosterwijzigingen, lesuitval  Lessen pakken anders uit  Leerlingen verzetten zich of gedragen zich anders dan normaal  Docenten voeren lessen niet volgens plan uit

Aandachtspunten (4) Dataverzameling  Maak duidelijke afspraken over locatie en tijd  Zorg voor een namenlijst  Noteer tijdens observaties alles, en werk notities meteen uit  Bereid je voor op vragen van leerlingen  Wanhoop nooit, alles wat je tegenkomt is nuttig!

Aandachtspunten (5) Terugkoppeling  Houd de directie op de hoogte  Laat jezelf zien in de scholen  Vraag je docenten collega’s te informeren, of schrijf een artikel voor het schoolblad  Bedank leerlingen en docenten met iets leuks

Vragen?