Congres ”probleemgedrag in de ouderenzorg” Centrum voor Consultatie en Expertise voor mensen met een bijzondere zorgvraag Presentatie Congres ”probleemgedrag in de ouderenzorg” dinsdag 15 december 2009 1
Drs. Gertrud Gosenshuis, coördinator/GZ- psycholoog CCE UNH, “Het verloop van een consultatietraject door het CCE Utrecht en Noord-Holland aan de hand van een praktijkvoorbeeld” Drs. Gertrud Gosenshuis, coördinator/GZ- psycholoog CCE UNH, Drs. Ella Broek, consulent/klinisch psycholoog en Jan Willem van der Zee, consulent/zorginnovator 2 2
Landelijke ontwikkelingen sinds 1989 1989: Ontstaan Consulententeams; indeling naar werkgebied IGZ 2003: Naam veranderd in Centrum voor Consultatie en Expertise 2006: Uitbreiding werkgebied naar V&V en GGZ 3 3
Wat zijn de kerntaken van het CCE? Consultatie en second opinion m.b.t. bijzondere zorgvragen Advisering extreme zorgzwaarte Bundelen en verspreiden van kennis en expertise 4
Vestigingen CCE Vijf regionale vestigingen en een landelijk bureau 5 1.Groningen 2. Enschede 3. Veldhoven 4. Gouda 5. Utrecht 6. Landelijk bureau 5
Organisatie Organisatie Één stichting 5 regionale vestigingen Landelijk bureau
Deskundigen CCE Landelijk ± 700 deskundigen Consulenten: Casemanagers: GZ-psychologen en orthopedagogen Systeemdeskundigen Medisch specialisten (AVG, psychiater, ouderenarts, neuroloog, etc) Deskundigen video-analyse Andere disciplines Casemanagers: (Zeer) ervaren begeleiders, verpleegkundigen 7 7
Consultatie m.b.t. bijzondere zorgvragen 1. Individuele casuïstiek Kwaliteit van bestaan in geding Passend zorgaanbod ontbreekt Handelingsverlegenheid Verschil van inzicht 2. Groepsconsultatie 3. Consultatie rond thema’s 8 8
De fases van het consultatietraject Aanmeldingsfase Oriëntatiefase Adviesfase Implementatiefase Evaluatiefase Afsluitingsfase 9
Schema werkwijze CCE Aanmelding Oriëntatie Afsluiten Consultatie Onderzoek Advies Afsluiten Implementatie Afsluiten
Financiering CCE Kosten coördinatoren en consultenten: uit AWBZ-subsidie Bekostiging Bijzonder Zorgplan (BZP) bij verstandelijke beperking via NZa-beleidsregel 11
Kernwaarden De cliënt centraal Onafhankelijkheid Kwaliteit Deskundigheid Samenwerking met de aanvrager Multidisciplinair werken 12 12
Werkwijze van het CCE in de Praktijk Hoe benaderen wij dit?? 13 13
Consulent Informatie verzamelen Probleembeschrijving Hulpmiddelen Plan van aanpak onderzoeksfase Terugkoppeling/Vervolgtraject 14 14
Informatie verzamelen Voorbereiding aan de hand van schriftelijke informatie Oriënterend gesprek met betrokkenen gericht op probleemverheldering: - ondernomen acties - effecten - gewenste ondersteuning 15 15
Probleembeschrijving Bundelen van alle informatie Vraagstelling herformuleren Plan van aanpak voor onderzoeksfase 16 16
Hulpmiddelen onderzoeksfase Observatie interactie betrokkenen Dossieronderzoek Aanvullend diagnostisch onderzoek 17 17
Plan van aanpak onderzoeksfase Observatie Deskundigheidsbevordering Teamondersteuning Ondersteuning familie 18 18
Terugkoppeling/Vervolgtraject Terugkoppeling bevindingen naar betrokkenen en CCE Advies vervolgtraject Afspraken m.b.t. implementatie 19 19
Start casemanagement Overeenstemming met behandelteam over vraagstelling Taken en werkwijze casemanager Verwachtingen 20 20
Theoretisch kader Theoretische kennis m.b.t. problematiek actualiseren Interventies gericht op contact en communicatie 21 21
Teamondersteuning Team formuleert problemen rond casus. Gezamenlijke analyse casuïstiek Rollenspel gericht op bewustwording en hoe te handelen Plan van aanpak voor vervolgtraject 22 22
Plan van aanpak Signaleringsplan/vroegsignalering Individueel programma Verpleegplan Crisispreventieplan 23 23
Ondersteuning plan van aanpak Coaching Training Tussentijdse evaluaties 24 24
Een casus Cliënt met een PTSS Verbale en fysieke agressie Toenemende spanning op afdeling Grote invloed op veiligheid medebewoners en verplegend personeel Cliënt wordt ook uitgedaagd door medebewoners 25 25
Uitvoer plan van aanpak Observaties op de afdeling Analyse observaties Psycho-educatie PTSS Opstellen signaleringsplan met het team Training omgaan met agressie en impulsdoorbraken Teambesprekingen o.a. consequent handelen 26 26