Masterclass-2      . Masterclass 2       Veiligheid, veiligheid Een gewaarschuwd mens…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MAN ZIJN !!!! Waarom is het fantastisch een man te zijn ???
Advertisements

Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Consensus Model Jeroen van Beuningen
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
De beroemdste persoon die er is …
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
“Een reis naar Licht”.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Dag 10. Dag 10 Dag 10 van het dagboek Hallo lieve kinderen, Daar ben ik weer. Oh jongens en meisjes…het is toch niet te geloven. Wederom gaat er van.
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
Masterclass IVW 07      Off the cuff.
Woorden en tijd.....
solidariteit en moreel wangedrag
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
voor de zomervakantie tot
Loverboys.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Ik ben VERMIST sinds 16 maart 2007 OPSPORING VERZOCHT.
THEMA GENIET MAAR DRINK MET MATE
Levensvragen Over geluk…..
Welkom.
Dit gaat fout : Ali B & Gio
Wat maakt het leven zinvol?
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
Logica in al zijn zin en waanzin.
WELKOM OP TOV!.
Hoezo ‘Hij komt spoedig!’ ?
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Als je meer middelen hebt dan doelen,
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Verlangen naar licht.
Met handen en voeten geloven 1
Rekenen groep 4.
Project Management Fails
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Les 3: Verkeer TOETS.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Vrienden.
Het opbouwen van een data base
© Wilma de Hond 2015.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Preek Jakobus 2:
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Slot 4Hc.
Ik wou dat ik een vulkaan was, dan kon ik de hele dag roken en zou iedereen zeggen: "kijk hij werkt".
Visie & Strategie.
Wat is de zin van het leven?
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen  
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Gemaakt door: Enrico Stolwijk Rowan de Vries Daan Borger
Preek 1 Koningen 16: :16 Elia op de Horeb Grieks orthodox icoon.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Welkom ik maak me sterk.
Woordjes leren.
Rauw en troosten.
NU BURGERSCHAP 3/4 Project online 2Reclame: daar trap jij toch niet in? Voeg hier je commercial in: Invoegen > Video > Onlinevideo. Lukt dat niet? Geef.
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
Kan je zien of iemand holebi is?
Transcript van de presentatie:

Masterclass-2      

Masterclass 2       Veiligheid, veiligheid Een gewaarschuwd mens…

Masterclass-2       Bedreigingen

Masterclass-2       BP-Trans-Ocean-Haliburton Directe schade (tot nu toe) 1 miljard Schadeclaims: 15 miljard Verlies aan marktwaarde 60 miljard (en oja: 11 doden!)

Masterclass-2       En dan maakt de brandweer de binnenstad uit

Masterclass-2       Delft 1654

Masterclass-2       Th.G. v.d. Schuer 1682: Zwarte Dood : 1/3 van de bekende wereldbevolking uitgeroeid door de zwarte dood

Masterclass-2       Maar dit zijn ook rampen

Masterclass-2       AEX sinds 1952

Masterclass-2       Note: Financial Crisis is Missing Onrust in probleemwijken Links extremisme Landelijke black-out electriciteit Rechts extremisme IJzelZeer zware storm Zware sneeuwstormBeïnvloeding aandelenmarkt Overstromingen EDO, DR14 Moedwillige langdurige electriciteitsuitval Nucleair incident Overstroming Rijn-IJssel Moedwillige verstoring electriciteit Confrontatie extreem rechts - allochtonen Moslim extremisme Chemisch incident Moedwillige verstoring gaslevering Massapolarisatie Criminele inmenging vitaal bedrijfsleven Verstoring IP-netwerk (ICT) Olie geopolitiek Dierenrechtenextremisme Politiek salafisme met geweld Moedwillige ICT-uitval vitale sector Dierenrechtenactivisme Beïnvloeding openbaar bestuur Hitte-droogte Ernstige grieppandemie Milde grieppandemie Enclavevorming Natuurbranden Politiek salafisme BeperktAanzienlijkErnstigZeer ernstigCatastrofaal Zeer onwaarschijnlijk Onwaarschijnlijk Mogelijk Zeer waarschijnlijk Waarschijnlijk Schade Kans Nationale strategie risico beheersing Zeer onwaarschijnlijk?? Zeer waarschijnlijk??

Masterclass-2       Security was ook altijd wel een probleem 390BC

Masterclass-2       Hij heeft geen kleren aan Eindigen als rapport van het OVV?

Masterclass-2       Wij zijn een vluchtelingen land Portugese joden Hugenoten Koningen Iedereen die ruzie had met de autoriteit stapte van de hoogvlakte af de modder van de lage landen in om met rust te worden gelaten WIJ HATEN DUS REGELS EN HANDHAVERS

Masterclass-2       Waterschappen Schieland (1273) Rijnland (1286) Delfland (1319)

Masterclass-2       Waarom dus overheid Om dingen te doen die we individueel niet kunnen –Omdat we geen macht hebben –Of omdat we er geen verstand van hebben Dan maken we eerst een regel –Daar praten we ook heel lang over En dan handhaven we hem –Politie –Inpecteuren

Masterclass-2       Dat moet toch even kunnen Maar we blijven een land van dat mag eigenlijk niet

Masterclass-2       Primaat van de markt Waarborg de continuïteit van uw onderneming en beheers bedrijfsrisico's. Of stel als ondernemer uw privésituatie veilig, nu en in de toekomst. ABN AMRO heeft een passende verzekering voor iedere situatie. … zijn ABN AMRO Nederland en ABN AMRO Private Banking nu volledig in eigendom van de Nederlandse staat. Dat is goed nieuws. Hierdoor ontstaat een nog sterkere waarborg voor alle klanten en medewerkers. We willen wel risico’s nemen als de problemen maar kunnen worden afgewenteld op ambtenaren onder de Balkenende norm en op de belastingbetaler zonder miljoenenbonus

Masterclass-2       Systeem De mens in twee hoedanigheden: de goeden en de slechten

Masterclass-2       Systeem en mythe De veronderstelling dat onze ingreep de enige verandering zal zijn is meestal fout De veronderstelling dat mensen zich hetzelfde blijven gedragen ook En dat procesbesturing mogelijk en succesvol kan zijn zonder dat iemand waar het ook weer om begonnen was is de meest onjuiste

Masterclass-2       Wetenschap Hoe werkt het hier –En hoe kunnen we daar aan sleutelen Waarom –Al was het maar in de vorm: “waarom deden we het ook al weer?” –Dat leidt uiteindelijk ook naar existentiele vragen –En dat is ook de bedoeling

Masterclass-2       Denkmodel van Reason OK ? Probleem Wat is het Eerder gezien ? Lijkt het ergens op? Denken Proberen en zien wat er van komt Gebruik de opgeslagen regel Probleem opgelost? ja Ja ja Nee No Nee ja Ja Nee Vaardig- heden Regels Kennis

Masterclass-2       Zoek de verschillen

Masterclass-2       Zoek de verschillen

Masterclass-2       Denkmodel van Reason OK ? Probleem Wat is het Eerder gezien ? Lijkt het ergens op? Denken Proberen en zien wat er van komt Gebruik de opgeslagen regel Probleem opgelost? ja Ja ja Nee No Nee ja Ja Nee Vaardig- heden Regels Kennis

Masterclass-2       GA TERUG Keer om ……

Masterclass-2       Denkmodel van Reason OK ? Probleem Wat is het Eerder gezien ? Lijkt het ergens op? Denken Proberen en zien wat er van komt Gebruik de opgeslagen regel Probleem opgelost? ja Ja ja Nee No Nee ja Ja Nee Vaardig- heden Regels Kennis

Masterclass-2       We kunnen niet te veel tegelijk aan ons hoofd hebben Als we worden afgeleid Vallen we terug op vaardigheden En vergeten dus dingen Die ons soms het leven kosten

Masterclass-2       NAT WEGDEK

Masterclass-2       Bewustzijn Centrale proces INFORMATIE Model van Ap Dijksterhuis

Masterclass-2       Het is maar hoe je het bekijkt YSWYETS

Masterclass-2       Je moet ook naar de kans kijken

Masterclass-2       We zijn notoir slecht met kansen

Masterclass-2       Wij zijn slecht met kansen Dat is meestal een goede overlevingsstrategie Als je ziet dat een leeuw je neefje op eet is het wel handig als je er vervolgens van uitgaat dat dat hetgene is wat leeuwen doen: mensen opeten Als vervolgens een leeuw zomaar voorbij loopt is dat niet meteen een reden om je mening over leeuwen te herzien. Dat werkt echter niet goed als iets gewoonlijk goed afloopt of een tijdje Maar soms niet

Masterclass-2       Dat moet ook wel Voor zover bekend is niemand ooit ouder geworden dan 150 jaar Dat kan een deprimerende gedachte zijn Maar de helft van alle mensen die ooit hebben geleefd leeft nog. Daar putten we dan weer hoop uit……….

Masterclass-2       Mortaliteit Roken5*10 -3 Verkeer (1999)8*10 -5 Bliksem5*10 -7 Aardgas4*10 -7 Bijensteek2*10 -7 Dijkdoorbraak1*10 -7 Schiphol2*10 -8 Chemie6*10 -9 Lage mortaliteit dus de kans dat het onszelf overkomt is laag

Masterclass-2       Mortaliteit Roken5*10 -3 Verkeer (1999)8*10 -5 Bliksem5*10 -7 Aardgas4*10 -7 Bijensteek2*10 -7 Dijkdoorbraak1*10 -7 –Staatsloterij1*10 -7 –Bankgiroloterij4*10 -8 –Lotto2*10 -8 Schiphol2*10 -8 –Postcodeloterij1*10 -8 Chemie6*10 -9 –Sponsorloterij3*10 -12

Masterclass-2       Wat Maakt Het Oordeel Negatiever Gevolgen en kansen rampzaligheid onvrijwilligheid onbillijkheid (veronderstelde) onbeheersbaarheid van optreden of gevolgen (mate van persoonlijke invloed) gebrek aan vertrouwen in of openheid van verantwoordelijke instanties onvertrouwde, nieuwe technologie verborgen, uitgestelde en onomkeerbare schade onhelderheid over maatschappelijke voordelen van risicodragende activiteit mogelijkheid tot identificatie met slachtoffers schadelijke intentie veroorzakers

Masterclass-2       Vreselijk Niet vreselijk Onbekend DNA Bekend Niet angstaanjagend angstaanjagendd auto fiets Kernenergie Microwave vuurwerk X-ray roken pesticiden DDT Dam antibiotica alcohol caffeine DES Radioactief afval “pil”

Masterclass-2       We haten rampen

Masterclass-2       HAZARDBARRIER TARGET Hazard Barrier Target Model

Masterclass-2       Barrier Alarm Level Barrier Level

Masterclass-2      

Zwitserse kaas model Verdedigingslinie Defecten

Masterclass-2       Zwitserse kaas model Verdedigingslinie

Masterclass-2       Terrorist Verdedigingslinie

Masterclass-2       Foutenboom Ongeval Basisoorzaken Gebeurtenissenboom schade Vlinderdas Alles wat naar het ongeval toeleidt Alles wat op het ongeval volgt

Masterclass-2       Foutenboom Ongeval Basisoorzaken Gebeurtenissenboom schade Oorzaken wegnemen

Masterclass-2       Barrieres opwerpen Foutenboom Ongeval Basisoorzaken Gebeurtenissenboom schade

Masterclass-2       De bekende reeks pro-actiepreventiepreparatierepressienazorg

Masterclass-2       AND Motief Middel Gelegenheid O HAZARD BARRIERS TARGET MM

Masterclass-2       method motive intentional mistake error human Technical cause Accident or attack etc Material damage … injury death … opportunity … … … … … … … Intervention or barrier

Masterclass-2       oorzaken gevolgen Vlinderdas

Masterclass-2       Foutenboom Ongeval Basisoorzaken Gebeurtenissenboom schade Standaardmethoden Gele boek Groene boek Rode boek

Masterclass-2      

Gaussische dispersie Zwaar gas dispersie Waarschijnlijkheid

Masterclass-2       Niet alles past op EEN A4tje

Masterclass-2       Meestal is dit goed genoeg

Masterclass-2       Maar niet altijd Als je OP de maan moet zijn is het wel handig als jij en de maan ongeveer tegelijkertijd op dezefde plaats zijn met ongeveer gelijke snelheid

Masterclass-2       Mensen zijn niet dom Ze zijn behulpzaam Ze vallen de baas niet graag lastig Ze willen op tijd naar huis Ze willen anderen ook op tijd thuis laten komen Geef me even je password Je stick

Masterclass-2       Verkeerd besluit Verkeerd ontwerp Afwijkende condities Verkeerde Handeling Verkeerde Handeling Verkeerde Handeling Ongeval Leren Hier wordt meestal eerst de schuldige gezocht Hier is alle tijd om na te denken

Masterclass-2       Euro is 1/ van de omvang van de krediet crisis (de ACU, of American Credit Unit) De ACU in Euromunten weegt 7.5 Miljoen ton –Een hele maand Betuwelijn, 24 uur per dag 4 treinen per uur. De ACU in 100 Euro biljetten weegt ton –Daar heb je 250 eurocontainers voor nodig De ACU in Euromunten op elkaar gestapeld is 2.33 miljoen kilometer –Dat is drie keer naar de maan en terug.

Masterclass-2       Afglijden We merken veranderingen al niet echt op Als een “afwijking” goed afloopt gaan we die normaal vinden –(speculeren met pensioengelden van anderen bijvoorbeeld) Zeker als we er geen verstand van hebben Bhopal, 1983

Masterclass-2       In search of excellence We kijken naar een tent die het goed doet En copieren dan de organisatiemethode En de management stijl Daar zit echter een belangrijke aanname onder: Namelijk dat het management iets met het succes te maken had.

Masterclass-2       DAT DACHT HET MANAGEMENT VAN BP EN NASA OOK

Masterclass-2       Maar het zegt dus niets Dat Nederland sinds 1953 niet ernstig is volgelopen Dat er sinds 2000 geen grote explosies zijn geweest Dat alle tunnels nog heel zijn En dat we met een borrel op gewoon thuis zijn gekomen

Masterclass-2       De BEVI risicodriehoek Verwaarloosbaar Onaanvaardbaar Limiet IR = 10 -6

Masterclass-2       68 Gevolgen  Kans  1.e -9 1.e -5 1.e -3 1.e -2 1.e -6 1.e -7 1.e -8 1.e Een vreselijk onheil dat iedereen zomaar zonder waarschuwing kan treffen

Masterclass-2       ALARA As Low As Reasonably Achievable –Ook ALARP: As Low As Reasonably Practicable In Nederland net als in de meeste landen met “Romeins” recht is alles toegstaan wat niet expliciet is verboden. In de UK en in de meeste landen met “common law” imoet alles wat niet expliciet is toegstaan gerechtvaardigd worden.

Masterclass-2       In Nederland Is constante jurisprudentie dat als de overheid strengere eisen wil stellen ze dat maar in de wet moeten zetten Als de overheid eist dat aan limieten wordt voldaan de gereguleerde in een positie moet zijn om vooraf te kunnen nagaan of hij aan de regels voldoet. Dat betekent dat: –Risico grenswaarden het eind zijn van de discusie en ALARA in de praktijk betekent: As Large As Regulators Allow. –Omdat risico niet kan worden gemeten de rekenregels moeten worden vastgelegd.

Masterclass-2       Kostenbaten analyse3 De marginale kosten van een maatregel moeten in evenwicht zijn met de waarde van de gespaarde mensenlevens (en andere schade) Noot 1 –De marginale kosten zijn meestal veel hoger dan de gemiddelde kosten omdat de eerste maatregelen meestal goedkoop zijn.. Noot 2: –De economische waarde van mensenlevens legt zelden genoeg gewicht in de schaal om de balans te laten doorslaan. (ook niet bij 1MEuro/life).

Masterclass-2       Gij zult niet doden Is zelden economisch Maar het is wel beschaafd Om niet iets te ondernemen dat een ander het leven kost Daarom hebben we de universele verklaring van de rechten van de mens.

Masterclass-2       Als het niet zo treurig was Wie laat er nu de achterdeur van een DC 10 openstaan Wie zet nu een LPG tank in het verlengde van het spoor “Welke gek heeft dit nu weer goedgevonden”

Masterclass-2       Wat is een hypotheek Iemand geld lenen Om iets te kopen Onder de veronderstelling –(1) dat hij dat in 30 jaar kan terugbetalen –(2) dat wat hij koopt net zo veel waard is/blijft/wordt als zijn schuld Wat is dan dus fout –Overwaarde hypotheken –Hypotheken op consumptiegoederen –Hypotheken op postzegels –Bonsussen geven voor het aantal VERKOCHTE hypotheken

Masterclass-2       Wat doet de bewaking Ze doen de deur open Ze kijken of je een pasje hebt Ze vragen of de te bezoeken persoon er is Ze laten je door Ze laten een groep door Vraag: Wat is het doel –Zo snel mogelijk afhandelen –Geen onbevoegden doorlaten

Masterclass-2       Niet alle rampen komen na ons

Masterclass-2       Leed en ellende Grote rampen

Masterclass-2       Maar hoe moet de bekende HWN dat nu weten?

Masterclass-2       Als zij het niet weten En hij misschien wel?

Masterclass-2       Mensen zijn behulpzaam

Masterclass-2       Je krijgt waar je om gevraagd hebt Als je mensen passief maakt, dan blijven ze passief Patent methode: BUREAUCRATIE –Op den duur raakt iedereen eraan gewend dat je moet wachten tot je een ons weegt –Dat overheden incompetent zijn –Maar dat eigen initiatief niet op prijs wordt gesteld, tenminste niet zonder het invullen van de benodigde formulieren Maak de mensen dus weerbaar –En geef ze ook “normaal” al de ruimte

Masterclass-2       Cassandra De risico-analist heeft ongelijk tot aan het ongeluk En gelijk daarna Maar er is geen natuurwet die zegt welk risico aanvaardbaar is Beleidsmakers moet toch wat. En met risico-ruimte kan geld worden verdiend –(vooral als het risico door een ander wordt gedragen) –Follow the money

Masterclass-2       “collateral damage”

Masterclass-2       en hulpverleners

Masterclass-2       Veiligheidskunde Beetje Cassandra Beetje hofnar Volhouden toch

Masterclass-2      