Transparantie bij evaluatie van stages Mia Sas Groepsvoorzitter Professionele Opleidingen HUB 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handelingsplanning PROCES HP 15 HP A&BD HP A&OD HP 1 HP 16 B HP C
Advertisements

Beleidsbeïnvloeding door VGC-jeugdraad VGC-jeugdraad juni 2013.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Stagementorendag ‘ortho’ 20 maart Programma •Welkom! •Het nieuw curriculum… met bijzondere aandacht voor stages en afstudeerproject •Koffiepauze.
1 Opgesteld door: P.G. ten Haken & H. Stikker Datum: maart 2009 Visie: Con7Study (Concept Study) staat voor ontwikkeling op basis van persoonlijke kracht!
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Infosessie Ombudswerking 1.Wie zijn/ Wat doen ombudspersonen? 2.Aandachtspunten OER.
VASTGOEDCOACH Ervaringsdeskundige + Assessment
Formatief - summatief evalueren
Werkveldtraining 26 september 2013
W e l k o m. De Plaatselijke Groep en de rol van de coördinator Brussel – studiedag VRN – 22 april 2008.
GROEIDOCUMENT.
Dagopleiding HBO5 Marketing
Toelichting examenreglement academiejaar
Toelichting examenreglement academiejaar Faculteit psychologie en educatiewetenschappen.
Dag van de Docent Het nieuwe ASSOCIATIE-OER. Impact op docenten en studenten.
Transparantie bij evaluatie
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
OER voor ombudsen (versie ) Toon Boon ( Jurid. Adviseur KU Leuven en Associatie KU Leuven )
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
STAGE Faculteit Rechtsgeleerdheid. Programma Opleidingsonderdeel “stage” : K. Bernauw Practische organisatie : K. Rötgens Getuigenis/ervaringen studenten-stagiairs.
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
V1 stage - Blok 4.
WAI-PASS in BuSO De Brug.
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
ZORGLIJN: STRUCTUUR I. Waarnemingsfase II. Diagnostische fase
TO-oproep en projectfiche  Agendapunten  Oproep  Aanvraagformulier Concept/uitgangspunten Concrete punten vh formulier  Beoordeling  Vragen.
Vernieuwing verzorging
Evaluatie ECTS- en DS-label aanvragen Procedure/ beslissing nieuwe oproep labelaanvragen meegedeeld aan de Nationale Agentschappen.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Studielink, een nieuw patroon? Kees van Wijngaarden 9 november 2005.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
STAGE Voorlichting april 2013 Instituut CMI - Opleiding CMD.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Functiegesprekken in de praktijk.
Sharepoint in de Praktijk
Bijeenkomst Stagegevers en stagebegeleiders Masterstage Klinische en Gezondheidspsychologie Leuven, 12/12/2011.
“de eerste les” Goedgekeurd KCO Situeer de bijdrage van uw vak in het bereiken van de doelstelling en de OLR van de opleiding (competentie-matrix)
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Nieuwe uitdagingen voor de opleiding tot arts Studiedag stageleiders/stagiairs 26 mei 04.
Vermindering van de planlast Stagebeheer. Aanbieden van een platform aan bedrijven, scholen, leerlingen en betrokken instanties met als doel de leerlingen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
SLC21 : Solliciteren Solliciteren 1 : De sollicitatie-brief
Stagebegeleider: Johan v.d. Sloot Datum: 28 oktober 24 sept Bijeenkomst 2.
Schending van leefregels en evaluatie: regelgeving, beroepsprocedure en checklist samenstelling dossier beroepscommissie Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs.
Het eenvormig stagebegeleidingsformulier verpleegkunde voor West-Vlaanderen Provinciaal Verpleegkundig Overleg Zorgnet ziekenhuizen Alle scholen uit West-Vlaanderen.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
R&O Cyclus TU Delft Maarten Poorter. Over R&O  Wie het beste uit zijn mensen wil halen, moet hun kwaliteiten optimaal benutten en ze de ruimte en.
Onderwijs-en examenreglement OER: Wat is het? OER = Onderwijs- en examenreglement: drie delen 1.Algemeen reglement (heel de hogeschool):
Mannen op de pabo en in het onderwijs. Wat cijfers Landelijk in primair onderwijs Veel meer vrouwelijke leerkrachten Landelijk op pabo’s Verhouding man-
TOELICHTINGEN BIJ STAP 1 Toelichting Projectnaam van het sectorplan Geef het project een logische naam van maximaal 50 tekens inclusief spaties. Toegestaan.
Infodag Binc Dialoog, Reflectie en Actie 22 en 30 september 2010 Brussel - Gent.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Juridische aspecten van evalueren (faculteit Geneeskunde 6/2/2014) Toon Boon ( Jurid. Adviseur KU Leuven en Associatie KU Leuven )
STAPPENPLAN STAGE 10 stappen voor een succesvolle stage in de Master Vergelijkende Moderne Letterkunde.
De omkadering en opvolging van uw stage
OF Het praktijksemester.
Toelatingsrecht Per 1 augustus 2017 Decanendag, 22 februari 2018
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Transparantie bij evaluatie van stages Mia Sas Groepsvoorzitter Professionele Opleidingen HUB 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren

! Context Proces: 4 uitgangspunten Afspraken: 3 Inhoud beroepsdossiers Overzicht Context Proces: 4 uitgangspunten Afspraken: 3 Inhoud beroepsdossiers Hete hangijzers ! Studiedag Associatie: waarderen van leren

Context 14 professionele bacheloropleidingen met eigen stageverloop en stage-administratie 14 stageovereenkomsten (student wordt medecontractant, arbeidsgeneeskundig onderzoek, …) Uiteenlopende competentieprofielen 14 verschillende evaluatie-instrumenten Diverse bevragingen Studiedag Associatie: waarderen van leren

Context Toenemend aantal studenten tekent een beroep aan tegen de examenbeslissing Oprichting stuurgroep stages Studiedag Associatie: waarderen van leren

Context Stuurgroep stages Alle stagecoördinatoren + alle administratieve medewerkers van de stages Doel: transparantie bij de evaluatie van de stages verhogen Stage-administratie vereenvoudigen Stageprocessen optimaliseren Stagedossiers kwalitatief samenstellen (zodat ook de opbouw van een beroepsdossier gefaciliteerd wordt) Studiedag Associatie: waarderen van leren

Elke opleiding richt een stagewerkgroep op Proces Uitgangspunt 1: Elke opleiding richt een stagewerkgroep op die minstens 3x per academiejaar samenkomt (stagebegeleiders o.l.v. stagecoördinator)  Lid van coördinatiegroep van de opleiding Lid van de stuurgroep stages van de onderwijsgroep Studiedag Associatie: waarderen van leren

Proces Uitgangspunt 2: De opleiding stelt voor elke student een administratief en een inhoudelijk stagedossier samen. Administratief stagedossier: stageovereenkomsten met alle bijlagen. Inhoudelijk stagedossier: alle documenten van stagebegeleiders, stagementoren en studenten die het stageverloop illustreren en de professionele groei van de stagiair omstandig motiveren. Stimulans om het inhoudelijk stagedossier te digitaliseren. Digitaal portfolio Schrijven? Lezen? Ondertekenen? Studiedag Associatie: waarderen van leren

Proces Uitgangspunt 3: De opleiding beschrijft het stageverloop en alle evaluatiemodaliteiten in de ECTS-fiche van het opleidingsonderdeel stages. Het stagevademecum vormt een bijlage bij de ECTS-fiche en wordt ter beschikking gesteld van alle actoren. Studiedag Associatie: waarderen van leren

Hoe omgaan met het cijfer van de stagementor Proces Uitgangspunt 4: Een stagebeoordeling is een permanent proces waarbij de opleiding de eindverantwoordelijkheid draagt m.b.t. de stage-evaluatie. Feedback van de stagementor wordt geïnterpreteerd en omgezet in een cijfer of een kwalitatieve beslissing. Hoe omgaan met het cijfer van de stagementor Studiedag Associatie: waarderen van leren

Eindpunt stages is niet de optelsom van alle deelcijfers Afspraken Afspraak 1: ECTS-fiche vermeldt hoe het eindpunt “stages” tot stand komt. De eindevaluatie genomen door een stage-evaluatiecommissie en ondertekend door alle leden van de commissie draagt bij tot de geloofwaardigheid van de beslissing. Eindpunt stages is niet de optelsom van alle deelcijfers Studiedag Associatie: waarderen van leren

Begeleiden versus beoordelen Afspraken Afspraak 2: Betrek de student actief in zijn stage-evaluaties: student heeft recht op minstens 1 tussentijdse evaluatie per stageperiode pas op met kwalitatieve beschrijvingen van het vorderen of het falen – probeer steeds een relatie met het eindcijfer te leggen informeer permanent onderscheid feedback – beoordeling geef schriftelijke feedback en motiveer elke uitspraak schriftelijk Begeleiden versus beoordelen Studiedag Associatie: waarderen van leren

vermeld op elk document de naam van de student Afspraken vermeld op elk document de naam van de student laat de stagementor elk document dateren en ondertekenen laat de student elk document dat een stand van zaken omtrent zijn vorderen weergeeft, ter kennisname ondertekenen Studiedag Associatie: waarderen van leren

Afspraak 3: Credit behaald? én geslaagd in de opleiding? Afspraken Afspraak 3: Credit behaald? én geslaagd in de opleiding? Administratief en inhoudelijk dossier wordt 14 maanden bewaard. Geen credit behaald en niet geslaagd: Administratief en inhoudelijk dossier worden 15 jaar bewaard. Studiedag Associatie: waarderen van leren

Inhoudelijk beroepsdossier Het dossier wordt door de stagecoördinator samengesteld als volgt Inhoudstafel met een verwijzing naar alle ‘genummerde’ documenten ECTS-fiche met de bijlage(n), eventueel een ‘afwijking van de ECTS-fiche’ Chronologische beschrijving van het traject dat de student doorlopen heeft én de daarbij gerealiseerde begeleiding door de hogeschool, de opleiding, de stagebegeleiders en de stagementoren Studiedag Associatie: waarderen van leren

Inhoudelijk beroepsdossier Vermeld in elk geval de eventuele extra begeleiding die aan de student gegeven werd, het al dan niet nakomen van afspraken, de voor de student bijkomende overlegmomenten van de stagewerkgroep van de opleiding, …… De door de stagementoren gedateerde en ondertekende stage-evaluaties De door de student gedateerde en ondertekende stage-evaluaties Studiedag Associatie: waarderen van leren

Eindpunt stages is niet de optelsom van alle afzonderlijke deelcijfers Hete hangijzers Eindpunt stages is niet de optelsom van alle afzonderlijke deelcijfers Hoe omgaan met het cijfer van een stagementor? Begeleiden versus beoordelen Digitaal portpolio Wie schrijf erin? Wie leest wat? Wat met ondertekening van evaluatiedocumenten door stagementoren? Studiedag Associatie: waarderen van leren